Kap. 1: Innledning
I 1902 reiste Fabrikkeier Næstås tilbake til
staten Washington etter å ha vært på besøk i
gamlelandet. Vi vet ikke når han først reiste dit eller hvordan
han gjorde karriere, men han var repslagerdreng og bodde hos moren, en enke i
Skuteviken, i 1865. Den amerikanske drømmen så ut til å ha
blitt virkeliggjort. Hadde han unnsluppet et rigid bysamfunn uten muligheter for
lignende klatring?
340 andre ungdommer delte denne mannens samme geografiske og
kronologiske utgangspunkt og må gjennom livsløpet ha opplevd de
samme store samfunnsmessige endringene som fant sted i Norge. Sosialt kunne
imidlertid utgangspunktet være ganske forskjellig. Her var alt fra siste
skudd på stammen i allerede den gang gamle kjøpmannsfamilier til
faderløse barn av innflyttede vaskekoner. I henhold til aksepterte
fremstillinger av utviklingen gikk Norge en gang rundt midten av
århundrede over fra av å være et standssamfunn til å bli
et klassesamfunn. En del av endringen skal ha vært at man fikk et mer
åpent samfunn med større sosial mobilitet. Hvordan stemmer teorien
overens med det en kan se av livsløpet til denne gruppen av byungdom?
Hvor mange forble i det sosiale lag de var født inn i, hvordan
forløp karrierene seg og hvordan var den sosiale mobiliteten i forhold
til det foreldrene deres hadde opplevd?
1.1: Problemstilling
Problemet vi altså står overfor er å
anslå omfang og retning av ulike typer sosial mobilitet for den utvalgte
kohorten. Dette vil til en viss grad kunne sammenlignes med resultater fra andre
undersøkelser. For å kunne si noe om utviklingen over tid skal
denne kohorten også sammenlignes med foreldrenes livsløp. I tillegg
vil det være interessant å se hva som var de vanligste kanalene for
sosial mobilitet.
Tidsrammen for undersøkelsen blir fra ca 1850, ved
fødselen til hovedkohorten, til ca 1900, på et tidspunkt da en
må anta at de fleste var nådd toppen i yrkeskarrierene deres.
Sluttpunktet i undersøkelsen er også valgt på grunn av den
landsdekkende folketellingen det året, den yngste som er fritt
tilgjengelig i dag. På grunn av lenkingsproblemer vil hovedvekten bli lagt
på dem som ikke flytter ut av byen. Denne tilskjæringen vil selvsagt
ha innflytelse på konklusjonene, men det er notorisk vanskelig, for ikke
å si umulig, å kunne følge migrantene i en tilfredstillende
grad. Ved hjelp av folketellingsmateriale for hele landet fra 1900 og
emigrantprotokoller for Bergen vil innvirkningen av geografisk mobilitet til en
viss grad også kunne bli diskutert Av sammenligningsgrunner vil det
dessuten være en foreldrekohort av personer som var voksne rundt 1850,
fulgt frem til 1875.
Det er ønskelig at resultatene av undersøkelsen
skal ha utsagnskraft for hele Bergen. Likevel ble det valgt å konsentrere
utvalget i én bydel og der ta med alle i en hvis alder heller enn å
satse på en utvalgsundersøkelse. Årsaken er på den ene
siden at lenkingsarbeidet blir mindre arbeidskrevende og på den annen side
at lenkingen uansett vil kunne introdusere store skjevheter i en statistisk
analyse. Ved å bruke ett område har en større kontroll over
hvilke ytre faktorer som spiller inn og man vil i det minste kunne uttale seg
med langt større sikkerhet om befolkningen i dette
strøket.
1.2: Begrepsavklaring
Innholdet i begrepet ”sosial mobilitet” må
avklares nærmere. Til vanlig blir kanskje begrepet oppfattet som noe
positivt, en må imidlertid huske på at bevegelser kan være
både opp og ned i et sosialt hierarki. Dette vil omtales som henholdsvis
positiv og negativ mobilitet. En kan også snakke om horisontal mobilitet,
for eksempel ved skifte av jobb, men uten bevegelse opp eller ned i et
statushierarki. Her vil imidlertid den vertikale dimensjonen av sosial mobilitet
stå i sentrum.
I sosiologisk forskning skilles det også mellom inter-
og intragenerasjonell mobilitet. Intergenerasjonell mobilitet innebærer
endring av status mellom generasjoner, og vil her omtales som
generasjonsmobilitet, et innarbeidet begrep i både svensk og norsk
forskning på området.
[1] Med
intragenerasjonsmobilitet forstås utvikling innenfor det enkelte
livsløp, noe som her vil bli omtalt som
karrieremobilitet.
I tillegg til disse dimensjonene for individuell mobilitet
må en i historisk sammenheng også ta med statusendringer for hele
grupper. Burke bruker som eksempel at universitetsprofessorer for hundre
år siden nøt betraktelig mer anseelse enn tilsvarende i dag.
[2] Denne typen endringer er vanskeligere
å undersøke, men så snart man arbeider med lengre
tidsperioder kan dette skape store sammenligningsproblemer. Målet i denne
undersøkelsen vil være å undersøke gradene av vertikal
generasjons- og karrieremobilitet. Gruppemessig mobilitet vil derfor ikke bli
tatt opp separat her, men i lys av de individuelle mobilitetsmønstrene
som ellers blir funnet vil det være et moment å ta hensyn
til.
Måling av sosial status i seg selv er heller ikke
uproblematisk, men naturligvis nødvendig for å kunne si noe om
mobilitet. Utgangspunktet her vil være opplysninger om yrkestilknytning.
Hvert yrke vil bli henført til en sosialgruppe av noenlunde lik
sosioøkonomisk status. Yrke er selvsagt ikke en uttømmende
indikator for sosial status, og en kan jo også sette
spørsmålstegn ved hva ’sosial status’ innebærer
og om det kan graderes på en enkel skala. Like gode og lett tilgjengelige
mål som yrkesinformasjonen finnes det ikke for et slikt historisk
materiale, og det har vist seg nyttig og fruktbart i en lang historisk
forskningstradisjon. Opplysninger om inntekt, formue og tjenerhold skal
imidlertid også bli utnyttet som et supplement og korrektiv i mindre
omfang.
1.3: Forskningsstatus
Interessen for historisk mobilitetsforskning ble særlig
vakt fra 1960-tallet som en del av den generelle fornyelsen av sosialhistorisk
forskning som fant sted, med begreper som New Social History og New Urban
History. En av foregangsmennene for undersøkelser av sosial mobilitet var
Stephan Thernstrom som gjennomførte studier av først Newburyport,
en småby i New England, og senere av
Boston.
[3] Et av hovedanliggendene var kritikk av
ahistoriske forestillinger om sosial mobilitet som kom fram i tidligere
sosiologiske undersøkelser. Disse hadde dels fremstilt livet i
småbyen som statisk og dels idyllisk ved midten av 1800-tallet, så
fulgt av stor mobilitet gjennom industrialiseringen. Dette ble satt opp mot det
man så på som lav og synkende mobilitet i nåtiden. Gjennom
undersøkelser av folketellinger og diverse andre kilder kunne Thernstrom
avdekke en langt mer komplisert historisk virkelighet og dermed kraftig nyansere
utsagn om samtidig utvikling. Blant annet fremhever han kontinuiteten i graden
av mobilitet ut av arbeiderklassen gjennom hele perioden 1880 – 1960 for
Boston sitt vedkommende. Store forskjeller i livssjansene ble imidlertid
påvist særlig avhengig av etnisitet.
Denne typen undersøkelser var ikke avgrenset til USA,
men omfattet hele den vestlige verden. På tross av
sammenligningsproblemene har særlig Hartmut Kaelble forsøkt å
sette funnene inn i en internasjonal komparativ sammenheng. (F.eks.
”Historische Mobilitätsforschung”, 1978. og ”Soziale
Mobilität und Chancengleichheit in 19. und 20. Jahrhundert”, 1983.)
Blant annet blir det vist at det ikke var noen vesensforskjell i sjansene for
sosialt opprykk mellom Vest-Europa og Nord-Amerika, i motsetning til hva
oppfatninger om ”den amerikanske drømmen” skulle tilsi.
Sammenligning av funn fra ulike undersøkelser har imidlertid vært
meget vanskelig, på grunn av det utall av ulike
undersøkelsesmetoder og klassifikasjonssystemer som har vært
benyttet. Denne variasjonen kan dels være begrunnet utfra
forskningsinteresser, ideologi, ulikheter i tilgjengelig kildegrunnlag eller
utfra tilpasning til reelle regionale forskjeller i sosial og økonomisk
struktur. Sosial mobilitet i et agrarsamfunn vil for eksempel trolig
innebære noe ganske annet enn i et bysamfunn. Det er da også byer
som hovedsaklig har vært brukt som studieobjekter. Siden mobilitetsstudier
ofte går inn i arbeidet med å forstå de større
samfunnsprosessene som fant sted i forbindelse med det en som en
fellesbetegnelse kan kalle industrialiseringen kan nok dette forsvares. Rask
urbanisering, folkevekst og industrialisering representerte tross alt det nye.
På den annen side kan dette ofte ha ført til litt av de samme
problemene som sosiologene ble beskyldt for av Thernstrom, nemlig å
overforenkle den forutgående periode.
Emnet ble også tatt opp i Skandinavia. I Sverige kan den
såkalte ”Trestadsstudien” på begynnelsen på
1970-tallet nevnes. Der ble forholdet mellom sosial og geografisk mobilitet
undersøkt med utgangspunkt i byene Halmstad, Örebro og
Västerås i tiåret før
århundreskiftet.
[4] For Norges vedkommende
blir temaet ofte berørt i forbindelse med mer allmenne beskrivelser av
samfunnsutviklingen, også i de nyere norgeshistorieverkene beregnet for et
større publikum. Undersøkelser med dette som hovedtema kom
også i Norge, delvis i form av hovedfagsoppgaver innenfor Kristiania- og
Ullensakerprosjektene.
[5] Hovedstaden var
imidlertid i meget kraftig vekst også etter internasjonale mål, og
funn derfra vil trolig ikke være uttømmende for utviklingstrekk man
kan finne ellers i byene. I likhet med de tidligere norske arbeidene vil dette
være en nokså lokal undersøkelse, slik at funnene ikke
nødvendigvis kan brukes til å generalisere om utviklingen for hele
landet. Imidlertid vil en kunne få god innsikt i den utvalgte
generasjonens sosiale handlingsrom, og kunne komme fram til resultater som vil
ha relevans for hele Bergen by i det minste, og forhåpentligvis også
kunne være informative for lignende bybefolkninger i samme
periode.
I den senere tid har den internasjonale forskningen vendt seg
mer mot sosiologi som utgangspunkt for metodiske
nyvinninger.
[6] Kravene som stilles avgrenser
imidlertid mulighetene for undersøkelser nokså mye. Det finnes en
svært omfattende litteratur innen sosiologi om emnet, men denne
litteraturen skal jeg kun i svært begrenset grad gå inn på
her. Dette er dels fordi det er av liten relevans for studiet av sosial
mobilitet i det 19. århundre på grunn av store ulikheter i
kildegrunnlag og muligheter innhenting av informasjon, og dels fordi
problemstillingene og analysemetodene ofte ikke lett kan overføres til et
historisk materiale. Denne undersøkelsen vil falle innenfor gruppen av
tradisjonelle historiske mobilitetsundersøkelser ved å konsentrere
seg om en spesifikk lokalitet og uten bruk av mer avanserte statistiske
hjelpemidler enn enkelte indekser for sammenligning av
mobilitetstabeller.
[7]
1.4: Stands – og klassesamfunnet
Hva slags relevans har det så å vite noe om sosial
mobilitet i eldre tid? Ved siden av at innsikten vil ha en egenverdi, er
begrunnelsen at fenomenet blir brukt i forbindelse med mer allmenne teorier om
samfunnsutvikling på 1800-tallet, ofte uten klare presiseringer av hva som
menes. Et begrepspar som har fått stor plass innen norsk historieskriving
er overgangen fra et førindustrielt og relativt statisk
”standssamfunn” til det moderne og dynamiske
”klassesamfunnet”. Dette grepet blir for eksempel brukt som
rammeverk for hele presentasjonen i Nerbøviks ’Norsk Historie
1800-1870’ (1983, brukt som grunnfagspensum i historie). Motsetning skal
først ha blitt tatt i bruk systematisk av Mykland i Trondheims historie
(1955). sosial mobilitet inngår som et bitema i det samfunnet skal ha
blitt åpnere med større mulighet for sosialt opprykk.
En vesentlig del av endringene synes å være at
formelle stengsler for næringsvirksomhet og dermed sosial framgang ble
fjernet. Dette skjedde blant annet gjennom nye håndverkslover i 1839 og
1866, og fra 1870 ble laugsvesenenet avskaffet også i Bergen. Fra nå
av trengte man ikke å ha jobbet så og så lenge innenfor handel
eller ha gjennomgått læretid og bestått mesterprøve for
å få borgerskap. Så lenge man hadde de nødvendige
ressursene var det tilstrekkelig. I tillegg blir det fremhevet at sosial status
nå i større grad ble avhengig av økonomisk evne enn av byrd.
Mer generelt blir det påpekt at byrd ble mindre viktig på grunn av
de økte krav til spesialisering og fagkunnskap som et mer komplekst
samfunn og byråkrati krevde.
Selv om disse faktorene alle virker overbevisende nok er det
imidlertid vanskeligere å se henvisninger til undersøkelser av
reelle endringer i graden av sosial mobilitet på individnivå mellom
det ”gamle” og det ”nye” samfunn. Selv om
mobilitetskanalene kanskje ikke var de samme, er det mulig at graden av reell
åpenhet var sammenlignbar. Demografiske kriser og overdødelighet i
byene kan for eksempel ha skapt minst like store muligheter for sosial fremgang
i den førindustrielle byen som det man kan observere mot slutten av
1800-tallet.
Igjen kommer man imidlertid bort i problemene med å
sammenligne ulike samfunnsstrukturer, noe som heller ikke er uproblematisk i
denne undersøkelsen som dekker en 50-års periode. Endringer i
sosial struktur må bli tatt hensyn til når man måler sosial
mobilitet. Det viktigste i denne forbindelsen vil imidlertid ikke være
å analysere slike strukturendringer, men heller mobilitetsnivå og
–endringer for en generasjon bergensere.
Ved siden av ønsket om mer innsikt i viktige historiske
spørsmål er det også et ønske om å utnytte
kildemateriale som etterhvert er blitt tilgjengelig i digitalisert form.
Folketellingene fra 1865, 1875, 1891 og 1900 var ved prosjektstart tilgjengelige
for Bergen. Det samme gjaldt store deler av kirkebokmaterialet for 1800-tallet.
Et delmål med undersøkelsen er dermed å utnytte den nye
kildetilgjengeligheten gjennom blant annet Digitalarkivet til forskning. La oss
derfor se nærmere på hvordan undersøkelsen er utformet og
hvilke metoder og kilder som er brukt.
[1] For eksempel Ulstein, 1984.
Thideskog, 1996.
[3] Thernstrom, 1964 og
Thernstrom, 1973.
[4] Blant annet Kronborg &
Nilsson, 1975.
[5] Gjerdåker, 1974 og
Ulstein, 1984.
[6] Se for eksempel Miles &
Vincent, 1993 eller spesialutgaven av Historical Methods, sommeren 1998. (vol.31
nr.3)