Etter kong Sverres
seier over kong Øystein Erlingson i Sverressaga![]() |
|
99. Kong
Sverre lot blåse alt byfolket til samling ute på Kristkirkegården
og hadde ting der. Håvard jarlsson stod først opp og talte
på kongens vegne. Han sa at det var alles skyldighet å ta vel
og sømmelig imot kongen, "for han kan gjøre mye godt for
oss. Bra og passende skulle det også være at han er vår
trøst og vårt vern, og at vi gir ham sterkt og trofast følge
og alt annet som han har rett til å kreve av oss. Nå kan dere
se hva det har kostet ham å få riket sitt, han har måttet
flakke om og tåle store trengsler, og har satt livet på spill
for seg sjøl og mange andre gode og gjæve karer. Men Gud har
frelst ham fra all fare, som dere nå har full visshet om. Nå
er det bare for alle å gjøre vel mot kongen, sjøl om
de har stått ham imot før. Han vil også gjøre
vel mot alle dem som vil tjene ham svikløst. Tenk nå etter
hvem det går best for, den som bøyer seg under hans vennskap
eller den som vil sette seg opp mot hans vilje. Gjør som Gud lærer
dere, og før deres sak til en god ende!"
Etterpå stod kongen sjøl opp; han så seg lenge om og tok langsomt til orde, så sa han: "Jeg vil bruke de samme ord som salmeskalden: "Miserere mei Deus, quoniam conculcavit me homo. Tota die expugnans tribulavit me". Det betyr: "Vær meg nådig, Gud! for mennesker vil oppsluke meg; hele dagen trenger de meg med krig (45). Denne spådommen, som ble uttalt for mange menneskealdrer siden, har nå slått til i vår tid, da frenden min kong Magnus sloss mot meg og ville ta livet av meg. Men Gud løste meg ut nå som før og gav meg riket hans. Ingenting har til alle tider vært Gud så avskyelig som de hovmodige; dem har han refset hardest, først da han dreiv bort fra seg engelen som ville være hans like. Hans lønn var at han ble den verste djevel. Siden, da vår første frende Adam gjorde imot Guds vilje, ble han drevet ut hit i denne verden og trengsel. Og da det kom opp riker, og Farao undertrykte Guds lov og folk, da kom det tolv underlige plager over landet, som det aldri har vært sett maken til i verden. Likedan gikk det da kong Saul forherdet seg imot Gud: Han flakket siden om besatt av en ond ånd. Rekner vi etter, ser vi at det alltid har gått slik her i verden. Kan hende dere synes at talen var sikter mot ting som ligger nærmere. Det har også hendt her i landet at de har opphøyd seg som ikke var av kongsætt, slik som Erling jarl, sønn av Kyrpinga-Orm; han lot seg sjøl gi jarlsnavn og sønnen sin kongsnavn. Etterpå slo de ned alle av kongsætta; ingen måtte si at han var av slik ætt, for da skulle han drepes. De hadde med seg de beste rådgivere som fantes i landet, og tok alt rike fra de kongene som var ættbårne til det, helt til Gud sendte en liten og lav mann fra utskjæra for å styrte de overmodige, og den mannen var jeg. Jeg fant ikke på det av meg sjøl, men Gud viste meg hvor lett det var for ham å styrte deres overmot. Det gikk som det er sagt, at sårt biter sulten lus. Det er ikke sant som folk sier her, at vi ikke hadde sak mot kong Magnus eller Erling jarl, at vi gikk løs på dem med urette. Vi har ikke så kort minne at vi ikke husker hva som ble gjort mot oss, først at bergensmennene drepte kong Sigurd, far min, som var ættbåren til dette landet. Siden reiste de en flokk sammen med Erling jarl mot Håkon, bror min. Så tok Erling brødrene mine, og hengte den ene opp som en kråkeunge; den andre ble hogd ned. Dette som jeg nå har reknet opp, det går seint av minne. Stadig har jeg vært i slik nød at jeg langt heller ville gitt opp om jeg ikke hadde sett at folket vårt var ulykkelig og at de satt med makten som ikke var født til den. Nå er det frigjort, men til gjengjeld viser dere meg uhørt fiendskap. Noen sier som så: "Sverre er seiersæl, Sverre er klok." Da blir det svart: "Er det noe rart? Han har betalt dyrt for det - gitt seg til faen sjøl! Noen sier at jeg er djevelen sjøl som er kommet fra helvete og er sloppet løs i min skikkelse. Tenk da over hvem dere sjøl er hvis dere sier at Gud har løst djevelen, og jeg er han. Hva annet er dere enn djevelens treller når dere tjener ham, og hvor mye mer ynkverdige er dere ikke enn alle andre folk når dere først skal tjene ham nå og siden brenne sammen med ham i den annen verden. Er det ikke stor dårskap å si slike ting, og særlig om kongen sin, at jeg skulle ha gitt meg til djevelen? Sverre var en tosk om han ville betale så dyrt for dette arme riket hvor det aldri er ro og fred, og som enda ikke var noe verdt sjøl om det var fred, - og til gjengjeld fortapte sin sjel og all salighet. Det ser ut til at kalver og ulver vandrer sammen her, og dere synes kanskje det er store hull i såldet mitt. Mang en bøyer seg nå for den handa som han gjerne ville var av, og kaller den for frende som han kalte fiende for litt siden. Jeg tenker at hvis en kunne se hugen til hver mann som er kommet hit, og det stod horn i panna på alle som tror ille om meg, da skulle mange her gå med utvekster. Når barnet går ut, og har en stein i handa og kaster den mot en annen stein, så sier det: "Her skulle hodet på Sverre vært under!" Slikt lærer dere barn. Det samme sier også hver stakkars tjenestejente når hun går ut av huset med et banketre i handa og slår det mot klesvasken på hella: "Her skulle hodet på Sverre vært under", sier hun. Men det kan vel enda gå slik at Sverre dør sottedød. Vit nå, dere av kong Magnus' menn som har vært på dette møtet, at dere skal være ute av byen før sol er oppe tredje dagen fra nå. Guds lønn til alle våre venner som er kommet hit til dette tinget! Noter:
"Sverres Saga" i Norges kongesagaer, bind 3, red.: F. Hødnebø og H. Magerøy, Gyldendal, Oslo 1979, Jubileumsutgaven, s. 12-27, 65-73, 120, 122-125, 133-145, 148-150. |
|
![]() 10.08.1999 Tilrettelagt av Frode Ulvund |