1280; Statutt
fra erkebiskop Jon. Utdrag![]() |
|
33. [1280, 2.-29. juli.]
Bergen.
Teksten
fins i 5 isl. Iovhss. fra 14. og 15. århundre. Her trykt etter NgI,
III s. 229-37, bygd på AM 351 fol. (ca. 1360).
Jon, med
Guds miskunn erkebiskop i Nidaros, Andres, med den samme miskunn biskop
av Oslo, Jørund, biskop av Holar, Erlend, biskop av Færøyene,
Arne, biskop av Skålholt, Arne, biskop av Stavanger, Narve, biskop
av Bergen, Torfinn, biskop av Hamar, sender alle menn i Nidaros erkebispedømme,
de som ser eller hører dette brev, fred og fagnad i herre Jesus
Kristus.
[...] Det forbyr vi også med vårt tings myndighet, at prester skal tåle det av lekmenn at kirker blir brukt til oppbevaringshus, og aller minst må de selv gjøre det. For det er usømmelig at de gjør det som de skal nekte andre. Nå, om noen bærer inn i kirken seil, smørspann eller skrei eller annet slikt uten lov av kirkens prest, da skal han - med mindre han etter tre påminnelser fra presten flytter bort det som usømmelig var båret dit - fra da av vite seg å være utestengt fra den hellige kirke. Men likevel tillater vi at folk kan flykte inn i kirkene med det de fører med seg, for krig eller ildebrann og andre nødsfall, likevel slik at det blir båret bort når nødsfallene opphører. [...] Det har
vi også urokkelig skipet, at om noen av lekmennene tar under seg
til proving og ransaking eller dom de saker som bare skal dømmes
for den hellige kirkes styringsmenn, idet de dermed ringeakter de lovlige
dommere i disse sakene og slik med vitende og vilje går mot den sættargjerd
som ble gjort mellom kongedømmet og kirken og stadfestet med eder
på vegne av begge, eller den som trekker en klerk nødtvunget
under lekmenns dom, eller de lekmenn som legger dom på kirkens eller
klerkers eiendommer når de som skal rå ikke er spurt selv eller
mæler mot, da pådrar han seg fullt bann ved selve verket. Men
disse saker er spesielt fastsatt i sættargjerden: --- [jfr. nr. 29,
s. 142], om kirkers eiendommer og om all den frihet som kirkene har innenfor
og utenfor seg med hensyn til folk og eiendommer ---, og om alle de andre
saker som ligner disse og det tilkommer den hellige kirke å ha domsmyndighet
over etter Guds lover.
[...] Hvordan kan vi da la passere og late som vi ikke ser om en mann glemmer sin sjelehjelp slik, som Gud ikke må la skje, at han legger tyngsler på den hellige kirke, Guds eiendom, eller ikke frykter for ublidt å krenke hans tjenestemenn, fordi at ellers gjør vi oss skyldige i de laster som vi tåler hos våre undermenn, om vi kan tukte dem til den rette vei. Men det tror og håper vi med Guds miskunn, at ingen eller få våger å fare fram i den skamløse last at de strider mot den hellige kirkes fred og frihet. Og om noen gjør det, så må det synes sannsynlig at de gjør det fordi de ikke vet hvilken straff som tilkommer dem som våger slikt. --- Men for at ingen heretter av den grunn skal tilta seg den grenseløse djervskap å forbryte seg og liksom av uvitenhets blindhet kunne skjule seg under unnskyldningens skygge, så skiper vi det med skyldighet, at de hellige fedres forskriftmessige skipaner, de som forklarer i hvilke tilfelle folk pådrar seg fullt bann, skal leses opp offentlig for allmuen hvert år ved alle bispestolene. På samme måte skal de kunngjøres i de fremste herredskirkene, for at uvitenheten selv, den som før hadde vært tilbøyelig til å snuble i synden, skal bli stanset i den påbegynte ondskap, når den ser og frykter straffens redsel. Men disse tilfeller fins oppregnet i Guds lover med slik ordning som her blir sagt: [...] Det er
det sjette tilfelle om verdslige makthavere, jarler, styringsmenn, syslemenn
eller de andre som disse tilsetter i sine oppgaver på borger eller
garder, legger rettslige krav eller urettmessige tyngsler på klerker
og kirker og deres eiendommer, idet de slik ødelegger myndigheten
og fremgangen til den hellige kirkes styringsmenn. Med mindre de holder
opp etter at de er lovlig påmint, da skal de vite seg å være
i bann, og likeledes enhver som følger dem i dette. For ingen krav
eller undersåttlig skyldighet kan lekmenn med rette legge på
klerker eller kirker. Men enhver som overtar myndighet etter noen som har
gått fram slik, og han ikke innen den første måneden
vil bøte pa den slags urett eller ulovlig inndrivelse fra den som
hadde den myndighet eller oppgave før ham, da faller han i det samme
bann, fordi han samtykker i det samme som han [den andre] gjorde.
[...] Det privilegium er også av Gud gitt den hellige kirke at klerkene har makt og rådighet over dens eiendommer og midler, og [at] dens styrere skal skipe lover i åndelige saker og ha domsmyndighet over [dem], og mer annet som står i den nye og gamle lov. --- Nå, enhver som yter motstand mot denne friheten til den alminnelige kristendom, da skal han ikke unnslippe bannstraff. [...] Ovenpå dette bannsetter vi alle og enhver som søker å reise seg mot vår verdige herre N, Norges konge, og hans rike, eller med noen som helst onde verk eller svikråder vil ødelegge freden. |
|
![]() 10.08.1999 Tilrettelagt av Frode Ulvund |