Året 1814's historie
kan samles i to hovedproblemer som er innfiltret i hverandre, men må
atskilles i analysen: det ene gjelder tilkomsten av en selvstendig stat,
det andre tilkomsten av en fri forfatning. Det er spørsmål
om å rede ut de faktorer som var virksomme i en eller begge åv
disse to retninger, og den innbyrdes sammenheng mellom dem. La oss ta selvstendighetens
problem først.
Det er
ganske klart at en avgjørende faktor er å finne utenfor landets
grenser. Det var begivenheter i europeisk politikk som utløste de
handlinger i landet selv som førte frem til en selvstendig stat.
For så vidt er den norske stat i sin tilblivelse en refleks av Napoleons
politikk. Dette kan sees i et videre perspektiv.
En hovedsak
i dette lands liv og overhodet for livet i dette land, har vært forholdet
til utenverdenen. Norge har i forhold til den europeiske kulturkrets en
marginal beliggenhet. Dette er et grunnleggende trekk ikke bare ved landets
politiske historie, men også ved dets økonomi og kultur. Det
ligger fjernt, og i sin fjernhet og svakhet er det avhengig. Spørsmålet
om union eller ikke union, om fremmed kultur eller hjemlig kultur, om å
være eller ikke være, har spillet en overveldende rolle. Man
kan si at gjennom århundrer har dette land knapt vært til.
Forholdet
til "de andre" var altså skjebnesvangert. Men "de andre" har vært
to ting. Det var Norden og det var Verden. Danmark og Sverige lå
som en indre ring mellom Norge og den øvrige verden. Denne indre
ring har dels formidlet og avsilt kulturimpulser, dels ligget som en politisk
barriere. Norge ble aldri truet av Russland i samme grad som Sverige, og
aldri av Tyskland i samme grad som Danmark. Først i 1940 brast barrieren.
Til gjengjeld har Danmark og Sverige gjennom 600 år, fra 1319 til
1905, skiftet om å være unionspartner, og det vil nødvendigvis
si den politiske dominant i et fellesskap.
Den ytre
ring gjorde seg imidlertid gjeldende i to avgjørende faser i norsk
historie, ved inngangen til en selvstendig politisk tilværelse, og
ved opptaket til den utgang som kan skimtes. Norges skjebne kom i begge
tilfeller som en refleks av svære verdensomspennende kriser. Napoleons-krigenes
allianser førte til en avtale mellom stormaktene om Norges overføring
fra Danmark til Sverige, og dette igjen i sin konsekvens til iallfall en
viss grad av selvstendighet. Napoleons-tiden var fruktbar på denslags:
Den skapte også et halvt selvstendig Belgia som allerede i 1830 fikk
sitt 1905. På samme måte var Hitlers krig en direkte foranledning
til at Norge igjen gikk inn i allianser og avhengighet. Sett slik, var
selvstendigheten en gave som ble gitt, og som ble tatt tilbake. Napoleon
ga, Hitler tok.
Men med
dette er ikke selvstendighetens problem løst. Stormaktene - den
ytre ring - grep inn og avgjorde en stående konflikt i den indre,
en konflikt mellom Danmark og Sverige om hegemoniet i Norden. Norge hadde
vært en del av innsatsen og gjennom århundrer svinget frem
og tilbake mellom det svenske og det danske kraftfelt. Inngrepet utenfra
i 1814 åpnet muligheten for en norsk statsdannelse, fordi Sverige
ikke momentant var istand til å gripe det bytte Danmark var blitt
tvunget til å slippe. Muligheten var der, men spørsmålet
er hva som forklarer at den ble grepet, og at det ble skapt en ny stat
med egen forfatning og, for en stakket stund, en egen konge.
Problemet
pleier her å bli stillet slik (og det kan stilles i samme form når
det gjelder selvstendigheten og friheten): Gitt den ytre foranledning,
i hvilken grad var der hjemlige forutsetninger for et sælvstendig
norsk rike, og hvilke forutsetninger var der for en "fri" forfatning.
To oppfatninger er gjort
gjeldende. Ernst Sars har betont den hjemlige vekst i "nasjonalånd"
og den egne vilje til å "velge sitt mål og finne veiene frem
til det". Sverre Steen har tatt standpunkt for det motsatte syn at både
selvstendighet og fri forfatning ble presset inn på nordmennene i
1814, de fikk dem i gave. Han finner meget svake ønsker om løsrivelse
og frihet: Det var ikke noe "folkeønske" i Norge om å bryte
ut av den dansk-norske union, heller ikke var uviljen mot eneveldet noen
"selvstendig virkende kraft" i kampen for politisk frihet. Dette er sterke
ord fra en mann som helst taler forsiktig.
Når
stilling skal tas til disse to oppfatninger, er det ut fra et alment resonnement
lite rimelig at Sars har rett med hensyn til selvstendigheten. For det
første er det god metode å se med skepsis på en historietolkning
som er så smigrende for den nasjonale stolthet og så brukbar
som tema for retorikk i offisielle høytidsstunder. Men dernest er
det klart at det dengang i årene opp mot 1814, lå utenfor det
rimeliges grenser å tenke seg at Norge var et land som kunne stå
på egne ben. Minst av alt i en krigstid. Tanken var umulig, uten
som fantasilek. Elementer til en selvstendig stat manglet. Ønsker
om løsrivelse fra Danmark var alltid så vidt vi kan se, kombinert
med ønsker om tilknytning til andre land, til Sverige eller til
England.
Norge
er fra naturens side en periferi uten sentrum, en lang rekke landskaper
som ikke konvergerer. Dette har bestemt landets historie. I høymiddelalderen
ble det hele holdt sammen av en sterkt sentraliserende kongemakt, et kongelig
velde av ganske andre dimensjoner enn i Sverige og Danmark. Økonomisk
sett var Norge omkring 1800 og lenger frem splittet i enheter med liten
kommunikasjon seg imellom. På mange måter var København
et mer naturlig midtpunkt for norske landsdeler enn Christisnia. Først
da krigen fra 1807 stengte sjøen, ble Christiania sete for et sentralt
organ, en regjeringskommisjon med en stattholder i spissen. Krigen isolerte,
og isolasjonen kastet de spredte deler inn i et fellesskap. For så
vidt kan det sies at ikke bare Kielfredens betingelser, men Napoleonstidens
kriger direkte, ga vilkår for en samlet norsk administrasjon. Hva
vi da ser er at liksom norsk riksenhet i middelalderen hang på en
enkelt mann, en konge, så kom den nye statsdannelse i 1814 til å
bero på en enkelt mann, en prins.
Christian
Frederiks person var nødvendig. - Man kan imidlertla reise spørsmålet
om i hvilken grad han var en bevegende kraft. Var han et redskap for norske
ønsker, en katalysator; eller var det norske folk et redskap for
ham? Kildene peker klart i den retning at dannelsen av en selvstendig norsk
stat var Christian Frederiks verk.
Christian Frederiks vei.
- Denne unge prins var nærmeste arving til den danske trone. Frederik
VI var hans fetter og hadde ingen sønner. Kongens naturlige tilbøyelighet
hadde i mange år vært å holde tronfølgeren utenfor
statsstyret. Frederik VI var en sjalu og nærig person, en selvhersker
i smått og stort, som ruget over sitt. Når han endelig ga prinsen
en oppgave, og sendte ham opp til Christiania som norsk stattholder i mai
1813, var det fra hans side en desperat handling, et ytterste forsøk
på å redde Norge for dynastiet og for Danmark.
Man har
reist det spørsmål om kongens plan var at Christian Frederik,
når Norges avståelse var fremtvunget, skulle gjøre seg
til regent og opprette en motstandsbase i Norge. Hadde han gitt sin unge
fetter instruks eller gitt ham sin velsignelse til et sånt foretagende?
Knut Mykland har søkt å vise at dette var så: den norske
reisning hadde sitt utgangspunkt i hjertet av København, hos kongen
selv. Man kan ikke si at avgjørende bevis er ført. Men indisiene
er mange og sterke. Noe som er helt klart er at tapet av Norge var forutsett
og gjennomtenkt på forhånd. Christian Frederiks handlemåte
i de første måneder av året 1814 var gjennomlevd i fantasien.
Denne mentale forberedelse er viktig. For alle som hadde anledning til
å følge med, kom avståelsen ikke som en overraskelse,
selv om måten det skjedde på virket som et sjokk.
At Christian
Frederik var mentalt forberedt, vet vi fra brev som gikk mellom ham og
nordmannen Carsten Anker.
Mellom
den unge prins og den eldre norske forretningsmann var det et merkelig
vennskap. Prinsen var ung i 1814, 27 år gammel, intelligent, tidlig
utviklet, og med stor sjarm. Carsten Anker var belest og ordrik, han forenet
fasthet i forretninger med fantasifulle
vyer i politikken. Han sitter
på sitt gods på Eidsvoll og skriver, det er i april 1812, og
det er i et sifferbrev til prinsen: Dersom Norge er tapt for Danmark, har
Yi tre alternativ å velge mellom; det ene er å bli en provins
av Sverige, det andre å kaste oss i armene på England, det
tredje er å "gjøre seg uavhengig av alle og velge oss en konge".
Dette siste er, skrev han, "en expedient i en fortvilet stilling", og sannsynligvis
må der inngåes en temporær allianse med Sverige for å
få det til: "Nye stater må betale særpenge." Han fortsetter:
Hvis ulykker er ute og et av de tre alternativer må velges, ville
da ikke kongen helst ønske norsk uavhengighet? "Jo, tilvisse! I
denne forutsetning skulle Kongen lade Deres kongelige Høyhet betids
reise heropp...., og når det avgjørende øyeblikk kom,
så blev valget lett. . . Nordmannen elsker sin konge og tillike kongehuset."
Til slutt kommer Ankers innerste tanke: "På denne måte skaffet
vår konge seg en trofast alliert i det frarevne Norge, som igjen
kunne forene Danmark og Norge, når disse vederstyggelige tider hører
opp."
Alternativet
en selvstendig norsk stat var hos Anker knyttet til to ting, til Christian
Frederiks person og til selvstendigheten som et skritt på veien tilbake
til Danmark. Restitusjon av den dansk-norske helstat var målet, prinsen
midlet. Forut for dette brev var gått fortrolige samtaler, og Anker
kommer i senere brev tilbake til tanken; i april 1813 mer inntrengende
enn før: "Kom for Guds skyld heropp og redd oss fra Sverige, kom
opp med Deres fedrenearv, da kan Norge bli uavhengig, inntil stormen er
over, og Norge igjen kan forenes med Danmark.
Det er
klart at ikke bare prinsen, men også kongen har sett frem mot muligheter
som dette. Den 25. desember 1813 skrev Christian Frederik, etter å
ha vært et halvt år i Norge: "Jeg utbeder meg herpå Deres
Majestets svar: skal jeg stille meg i spissen for det norske folk og handle
uavhengig av forbindelsen med Danmark, eller skal jeg . . . forlate et
rikes styrelse som jeg ikke mer kan røkte i Deres Majestets navn?
- Dette brev ble møtt av taushet; men intet svar var i denne situasjon
nettopp et svar. Og den 22. februar 1814, etter at loddet var kastet, skrev
Christian Frederik til kongen: "Nu er der dog håp om gjenforening."
Utgangspunktet
for den norske reisningen var da prinsens person. Dette ligger fast. Prinsens
egne motiver for å ta det avgjørende skritt var også
helt klare. De var identisk med den begrunnelse Carsten Anker hadde formulert
allerede i 1812. Han var arving til Danmark, og kunne ikke foretrekke Norge
for Danmark hvis dette var å velge mellom et enten-eller. Men situasjonen
var slik at han kunne gripe etter Norge uten å forskusle sin rett
til Danmark. Dette var en tid da unge menn utrettet store ting, og hverken
grenser eller troner sto fast.
Gitt
Christian Frederik som den bevegende kraft, hva var det da som gjorde at
han fikk det norske folk med på en slik eventyrpolitikk som dette
unektelig var? - Undersøkelser av hvilke faktorer som har fremkalt
politiske handlinger, kan inndeles i to typer, alt ettersom det gjelder
å forklare en enkelt manns handlemåte, eller det gjelder å
forklare et kollektivt hendingsforløp. I siste tilfelle er årsakene
gjerne mere sammensatt fordi motivene for samme atferd kan være vidt
forskjellige. Det første som er å nevne for å forklare
den tilslutning Christian Frederik fikk, er at han ikke var alene om å
ønske gjenforening. Der hersket en utstrakt lojalitetsfølelse
overfor den dansk-norske helstat. Den strakte seg langt ut over de mange
danskfødte som hadde embetsstilling i Norge. "For meg ville det
være en av mitt livs gladeste dage, når Danmark og Norge igjen
forenedes," skrev en norskfødt prest tidlig i februar. Det er umiddelbart
klart at denne lojalitet spilte en rolle i den innledende fase, fordi det
var uunngåelig å se at gjenforening måtte bli en konsekvens
av norsk selvstendighet under Christian Frederik. De som var imot en tilbakevenden
til det gamle, var de første til å slå ned på
denne konsekvens. En mann i Trondhjem skrev den 18. mars 1814: Dersom Christian
Frederik ikke gir slipp på sin arverett til Danmark, "så blir
vi jo sent eller snart igjen lenget til Danmark, og hvad var da vunnet?"
Alle som var knyttet til Danmark eller til dobbelt-monarkiet med følelser
og fortid, var derfor rede til å følge prinsen. For så
vidt kan vi si at tanken om en selvstendig norsk stat ble født av
kjærlighet til Danmark.
Dette
lå imidlertid ikke åpent i dagen. En tilslørende mekanisme
spilte inn. Ønsket om gjenforening var av den slags motiver som
helst er tause. I stedet for å si: vi vil tilbake til Danmark, var
det mer hensiktsmessig å si: vi vil ikke under Sverige, fordi vi
tvertimot vil være selvstendige. Jacob Aall skrev den 26. januar
til Peder Anker at der er de "som i deres iver vil innbilde oss at de elsker
Norge mere enn nordmenn". På det vis kom selvstendighetskravet til
å brukes som dekke for det virkelige motiv. Dette hadde igjen til
følge at den partimotsetning som oppstod i 1814 fikk noe uvirkelig
over seg. Den majoritet som på riksdagen gjerne kaltes "selvstendighetspartiet"
(av motstanderne også "prinsepartiet") bestod delvis av elementer
som med rette kunne kalles et "danskeparti".
Men bare delvis. Noe nytt
var kommet til. I løpet av tre-fire vinter- og vårmåneder
oppstod en nasjonal opinion båret av drømmen om et selvstendig
norsk rike. Derfor er det nødvendig å skjelne mellom to ting.
Ett er å spørre om det i Norge forut for Kielfreden fantes
ønsker om en selvstendig norsk stat; noe annet er å spørre
om det etter freden og Christian Frederiks utspill oppstod genuin trang
til varig uavhengighet i vide kretser av det norske folk. Om svaret er
nei på det første, kan det godt være ja på det
siste. Om ikke selvstendighetspolitikken i 1814 kom som oppfyllelsen av
gamle ønsker, kan man si at året selv skapte slike ønsker
ved å lokke med løfter.
Drømmen
- det var en drøm - om en uavhengig norsk stat - trakk næring
fra mange kanter. Her er noen av dens kilder. For det første: De
dansksinnede, helstatlojale som måtte skjule sitt sanne sinn og tale
med norsk nasjonal tunge, kom i mange tilfeller til å føle
som de talte: ord som repeteres fremkaller de følelser de står
for, og propaganda er en boomerang som kan treffe propagistens egen panne.
For det andre: Beundring for Norge og norsk egenart som i lang tid var
blitt dyrket, også av danske, lå til rette for fristende forespeilinger
om egen stat og egen konge. Disse fortonet seg som gjenreisning av fordums
storhet, som en restitutio av hva gamle krøniker berettet. Gjenreist
er "Norges gamle kongestol" var en formel som ble funnet og brukt. For
det tredje: Trangen til egne sentrale institusjoner innenfor fellesmonarkiet
hadde lenge gjort seg gjeldende: en egen bank, eget universitet, en norsk
administrasjon. Mange hadde strevet for å oppnå slike institusjoner,
og noe var vunnet: en regjeringskommisjon fungerte fra 1809, et universitet
ble opprettet i 1811, en bank syntes innen rekkevidde i 1813. En slik lokal
autonomi kunne sees som stadier i en utvikling mot selvstendighet. Her
var en kontinuitet både følelsesmessig og institusjonelt:
stattholderen ble konge, kommisjonen ble regjering. - Endelig rettet den
spontane uvilje mot Kielfreden seg også - urimelig nok - mot Danmarks
konge som hadde overgitt sine tro undersåtter, og endog betinget
seg økonomisk erstatning.
Den nasjonale
opinion kom som en stigende bølge. Det er imidlertid vanskelig å
gjøre seg opp et skjønn over hvor sterk den var, dels fordi
den som nevnt var uren i sitt utspring, og dels fordi den utad fikk en
dominans som ikke svarte til dens virkelige styrke. Vi kan nemlig ikke
regne med at opinionen i hele sin bredde kom klart til uttrykk. Tvertimot
kan vi med sikkerhet si at dette ikke var tilfelle.
Dette
hadde sammenheng med den rolle Christian Frederik spilte. En ting var hans
verdi som symbol og krumtapp. Det var, skrev Claus Pavels, personlig hengivenhet
for Christian Frederik "der bandt meg til den sak, vi under hans anførsel
streber å fremme", og han la merke til at prinsens person, dvs. hans
kongelige blod og personlige sjarm, bidro til "å vekke og nære
entusiasmen". Men det ville være en misforstaelse å tro at
denne katalyserende funksjon var alt.
Den unge
prins viste seg å være en statsmann, med smidighet og fasthet
i utnyttelse av midlene og med herredømme over en rekke politiske
kunstgrep. Han utnyttet lynsnart sin utgangsstilling. Som stattholder og
militær høystbefalende satt han med kontroll over embetsverk
og hær. Dette var et kjernepunkt. I det øyeblikk den situasjon
inntraff som han hadde sett imøte, hadde han offiserenes og embetsmennenes
vante troskap å trekke på, og en lydighetssituasjon som ikke
lot seg avvikle over natten. Han slo til, uten å la motforestillinger
få tid på seg.
Hærens
lojalitet var det første han sikret seg - han, en opprører.
Den 17. januar, tre dager etter at Kieltraktaten var underskrevet, og ennå
før han selv visste hva den inneholdt, skrev han et merkelig brev
til de militære sjefer i landet. I dette brev sa han direkte at dersom
kongen ble tvunget til å avstå Norge, forutsatte han at man
i Norge ikke ville bøye seg. Her er ordlyden: "Den svenske kronprins'
fordringer stiger med hver dag; men hvis vår gode konges bestrebelser
[for å avverge faren] ei krones med held, tiltror jeg nordmannen,
at hin erobrer ei skal vinne Norge i Danmark." Dette var tydelig tale,
enda han ikke nevnte seg selv. Men det gjorde han i brev til en rekke militære
sjefer en uke senere, den 25. januar, dagen etter at han selv hadde fått
kunnskap om hva traktaten gikk ut på. I disse brevene lot han forstå
at han vil stille seg i spissen for en motstandsbevegelse, og at han stolte
på deres lojalitet. Traktatens innhold beholdt han for seg selv.
Han skrev: "Hvorledes enn fredsvilkårene måtte være,
håper jeg, at Norge skal kunne bestå ved egen kraft. Jeg skal
visst ikke skille meg fra dette herlige land." Og til slutt: Samme
dag sendte han brev til kommandantene ved grensefestningene Fredriksten,
Fredrikstad og Kongsvinger og innskjerpet at uansett hva som kom til å
skje lå kommandoen hos ham; svenske krav om innmarsj skulle møtes
med erklæring om at dette ikke kunne skje "uten den kommanderende
generals utrykkelige befaling". Og igjen tilslutt: "De kan stole på
at jeg ikke skal forlate Dem."
Gjennom
de militære sjefer holdt prinsen hæren i sin hånd, gjennom
det sivile embetsverk søkte han å holde folket. Til amtmenn
og biskoper ("overøvrighetene") gikk det ut lignende brev som til
offiserene. Stiftsamtmannen i Akershus, Thygeson, prinsens nære medarbeider,
skrev den 28. januar et viktig brev til de andre amtmenn. Der lot han forstå
at stattholderen gjorde krav på "uinnskrenket tillit og hengivenhet",
uansett hva som måtte inntreffe. Biskopene sendte hyrdebrev til sine
prester. Den 19. februar, den dag Christian Frederik la åpent frem
for folket sitt politiske program, ble et sirkulære sendt ut til
alle overøvrigheter. Der stod det at prinsen ventet at alle embedsmenn
satte folket et følgeverdig eksempel. Dette var en ordre om å
sørge for at almuen sluttet opp om ham.
Embetsverket
var både styringsorgan og propaganda-apparat. Dette gjaldt ikke minst
presteskapet. Det lutherske kirkebyggverk var kronet av kongens person.
Presteskapet hadde lang øvelse i å tjene; gjennom dem ble
budskap fra oven utstyrt med religiøs sanksjon. Den instruks Christian
Frederik brakte med fra København i 1813, gik ut på at han
skulle "virke på folket". Prestene hadde straks fått henstilling
om å "oppflamme nasjonens mot". Nå ble tøylene strammet,
presset forsterket. Slottspresten i Christiania, som i 1813 på prekestolen
hadde "utviklet i alminnelighet regentens og undersåttens gjensidige
fordringer til hinannen", og oppfordret menigheten til å "sverge
Fredrik den sjette og broderriket evig troskap", fikk et smigrende vink
om at også diktere i denne tid burde "la deres stemme høre".
I Christiansand hørte man Nicolai Wergeland - som siden snudde kappen
etter andre vinder - innprente "nasjonalånd" og oppfordre til motstand.
I Bergen var det fremfor alle Johan Nordal Brun - "demagogen" blant bispene
- som med veltalenhet spilte på almuens følelser.
Hær
og embetsverk var formidable instrumenter i en hånd som ikke slapp.
Men Christian Frederik visste vel at samling om hans politikk, ja, samling
om enhver politikk, ville møte store vansker i et folk som var geografisk
og sosialt kløvet. Krigstid og jobbetid hadde gjort forholdet mellom
embetsmenn og kjøpmenn stadig kjøligere. De første
kompenserte sin misunnelse ved å spotte "den ukultiverte kjøpmann"
og fordømme "den ledende handelsånd". Patrisiatet og handelsborgerskapet
på sin side oppfattet embetsverket som en forlengelse av et københavnsk
styre som gang på gang hadde gått deres interesser imot.
Christian
Frederiks første handlinger sommeren 1813 hadde vart å dempe
ned krigsårenes bondevennlige politikk, og nærme seg patrisiatet
og borgerskapet i et forsøk på å sikre en bredere basis
av godvilje for sitt styre. Den strengt statlige organisering av kornforsyningen,
som var kjøpmannen imot, ble myket opp; nye lånemuligheter
ble åpnet; han innkalte til et stort "bankmøte" i desember
1813. Menn av det østlandske patrisiat ble vunnet. Ikke bare Carsten
Anker ble medlem av hans regjering i 1814, men magnater etter landets leilighet
som Carsten Tank og Niels Aall lot seg utnevne til statsråder.
Alt dette
til tross var Christian Frederik i januar og februar 1814 i stor usikkerhet
om hvorledes stemningen ville slå ut når det uunngåelige
ble kjent. Men usikkerheten lammet ham ikke. Han var de mange midlers mann.
Et viktig
trekk var kontroll med nyhetene fra utlandet. De første meldinger
ble bevisst fordreiet for å skape en optimistisk stemning. Tidspunktet
for offentliggjørelsen av Kieltraktatens bestemmelser ble trukket
ut. Den 17. januar lot han forkynne: Begivenhetenes utvikling må
imøtesees "med rolighet og standhaftighet", der er ingen grunn til
engstelse for fremtiden. Den 25. januar, da traktatens innhold ikke var
noen hemmelighet for ham, skrev han: "Da jeg ennu er uvitende om traktatens
ord, så kan jeg heller intet ekjentgjøre". Han holdt skjult
hva han visste, og ga uttrykk for forhåpninger som han ikke hadde:
"Den første følge ... vil uten tvil være en friere
skipsfart. "
Christiania
hadde en eneste nyhetsavis - Tiden, grunnlagt som et offisiøst blad
av teologen Wulfsberg. Denne avis ble lagt under sensur; den brakte bare
løse og optimistiske meldinger. Et ekstrablad den 25. januar meldte:
"Den mørke ... tåke er splittet, og et glimt av solens klarhet
blender nesten det glade stirrende øie. - Fred, fred i Norden."
Neste ekstrablad 28. januar var like vagt og like optimistisk. Det lot
forstå at intet av betydning for Norge var hendt. Dette "falske dokument",
som Jacob Aall kaller det, ble slått opp i bygder og byer som et
gledesbudskap. Denne første fordreining av nyhetene hadde til formål
å gi prinsen tid til å befeste seg i stillingen som øverste
myndighet og mulige redningsmann. Senere ut over våren lot han gjennom
pressen og på andre måter spre forhåpninger om stormaktenes
holdning. Man hørte f.eks. ymt om "en hemmelig artikkel" til Norges
fordel i overenskomsten mellom stormaktene. I utenrikspolitikken er det
lett å bringe folk bak lyset, og en tilsløring synes ofte
nødvendig for å sette en politikk igjennom. Det gjentok seg
ved senere korsveier, ved kongevalget i 1905, ved innlemmelsen i Nato i
1949.
I 1814
ble skarpere midler enn sensur tatt i bruk. Det ble talt forholdsregler
med sikte på å bringe dissenser til taushet.
Dette
var i og for seg ikke særlig vanskelig. Når begivenheter settes
igang som involverer sterke følelser, har dette til følge
at vaklende blir trukket med i suget, og de som frastøtes får
en hånd lagt over munnen. Mengden i bevegelse og begeistring tåler
hverken avvikere eller lunkenhet. Der var derfor, kan man si, noe selvdisiplinerende
ved utviklingen i 1814 når den først var kommet igang. Men
denne disiplinen ble hjulpet på ved planmessige tiltak fra sentralt
hold i 1814 som i 1905. Den som ikke ville hylle, ble tilhyllet. Den 16.
februar 1814, da Christian Frederik på Eidsvoll drøftet sine
planer med en håndfull menn, sammenkalt til "notabelmøte",
spurte han halvt i tvil om det var så sikkert at folket ville følge
ham når han slo inn på en selvstendighetspolitikk. I tvil,
fordi hans sondring på reisen frem og tilbake til Trondhjem ikke
hadde skapt klarhet, og fordi han meget godt visste at mektige menn var
imot. Det svaret han fikk, noterte han i sin dagbok. Der står: "De
var enige om å love meg ikke å ville tåle en eneste innvending;
enhver motsatt mening kunne alene skyldes svensk anstiftelse, som det var
nødvendig å slå ned."
Dette
er klar tale. De gode menn mente de kunne greie å holde opinionen
under kontroll gjennom tilintetgjørelse ved assosiasjon: alle awikere
skulle males med østlige farger. I offentlige proklamasjoner ble
det krevet: "Innen våre grenser skal herske endrektighet og fedrelandssinn."
(19. februar)
Mange
ble skremt. Den 1. april skrev en Trondhjemsmann: "Mine tanker er henvendt
på riksdagen ... ti jeg er bange for den blir landets ulykke. Her
er sådan frykt iblandt alle, at der er ingen, som tørr utlade
seg til den annen; ti T. lurer på enhver. Heri kan jeg ikke finde
noget spor av den frihet som her ropes på." Han som lurte, var Trampe,
stiftamtmannen. Neste brev: "Man er her meget langt fra at si sine meninger.
T. ... har sine øretuter allevegne; i det hele fryktes for et meget
sterkt regimente." Disse ord om "regimente" viser den følelse alle
hadde av at der var ledelse i det hele, og en ledelse som krevde lydighet.
Lederskap
var en avgjørende ting i 1814. Dct er en vesentlig faktor til forklaringen
av det norske eventyr, og spesielt som forklaring på at Christian
Frederik fikk så mange til å følge seg. Et trekk i prinsens
teknikk var å stille omgivelsene overfor fullbyrdede kjensgjerninger
Et av de mest effektive midler en statsmann har, er det å handle.
Den som først tar initiativet, fratar andre det. Vel kan det i politikken
være vanskelig å ta et nytt skritt, men det er enda vanskeligere
å gå et skritt tilbake. Den som står i en slik posisjon
at han kan handle, har derfor en fordel.
Valget
av fremgangsmåte og valget av tidspunkt var allikevel vanskelig for
Christian Frederik. Han nølte med å slå til med en gang
og gjøre seg til konge med "arverett". Det ble en balansegang. Når
han reiste nordover gjennom landet til Trondhjem, var det for å sondere
og vinne tid. Når han de første ukene førte folk bak
lyset, var det en utsettende manøvre. Men utsettelse var farlig.
Det er helt klart at det gjaldt å ta skrittet på tidligst mulig
tidspunkt. Så lenge det ikke var gjort, måtte han regne med
en flytende opinion. En fane ville binde.
Det var
dem i hans omgivelser som presset på for å få ham til
å erklære seg for konge. Det taktiske resonnement kommer klart
frem i et brev biskop Bugge i Trondhjem skrev den 18. februar, to dager
etter det første notabelmøte på Eidsvoll. "Utsettelse
med den offisielle erklæring om tronbestigelsen er i sannhet skadelig.
Jo lengere betenketid, jo flere muligheter forestiller man seg. Og allerede
ymtes om, at man vet, at man ikke lenger er dansk undersått ... For
Guds skyld! La den offentlige erklæring om å ha besteget Norges
trone snart komme!"
Christian
Frederik handlet, men han handlet på en annen måte enn bispen
tenkte seg. I møtet med gode menn den 16. februar oppga han tanken
om å gjøre seg til konge uten videre. Han besluttet å
la seg velge, og følgelig innkalle en riksdag. Dette var en appell
til folket. Det var å hente styrke, men førte samtidig med
seg utsettelse. Denne svakhet overvant Christian Frederik ved et genialt
grep. Han besluttet å søke tilslutning til sin politikk direkte
fra folket samtidig med valget av utsendinger til riksdagen. Tilslutningen
skulle skje i form av en ed som alle avla. Dette var en form som utelukket
dissens. Der forelå intet alternativ, ikke et nei, ikke engang taushet.
Avstemningstemaet var formet som et spørsmål: "Sværger
I at hevde Norges Sælvstendighed og vove Liv og Blod for det elskede
Fædreland?" Dette spørsmål skulle rettes av presten
til den forsamlede menighet umiddelbart forut for valg av representanter
til riksdagen. Det er klart ingen kunne svare nei, og de som ikke opplot
sin røst ble ikke tellet. Christian Frederik mente alvor. Embetsmenn
og fremtredende borgere ble avkrevd skriftlig ed, og de som nølte
eller vegret seg - menn som Peder Anker, Herman Wedel, Severin Løvenskiold
- ble satt under press.
Denne edsavleggelse ga tilknytning til noe gammelt, og var samtidig åpning
mot noe nytt. Kunngjøringen av 19. februar, datert "regentskapet
i Norge", som påbød ed og valg, var i formen bygget over en
proklamasjon Christian Frederik hadde gjort utkast til i slutten av januar
da han ennå tenkte å bruke sin arverett. Endringen i ordlyden
viser overgangen til den nye strategi. I januar: "Nasjonens enstemmige
ønske forener seg med Vår rett"; i februar: "Jeg har hørt
folkets tydelige stemme for uavhengighet ... dette er kall nok for Meg."
Den ed som i januar var tenkt som troskapseden til Oss og Vår kongelige
slekt," ble i februar til et med ed bekreftet løfte om å forsvare
"Norges selvstendighet". Folkets troskapsed til fyrsten var omgjort til
en edbundet tilslutning til fyrstens politikk. Edsavleggelsen ble derved
en legitimerende seremoni beslektet med de franske plebisitter under Napoleon
III, og den norske folkeavstemning om unionsoppløsningen i 1905.
Denne legitimasjon betydde at ansvaret for det som skulle skje med hele
sin tyngde ble lagt over på folket: "Det frie norske folk kan selv
bestemme sin skjebne".
Det geniale
ved eden som politisk taktikk lå i at den ikke var en opinionsytring
som kunne fragåes, men et løfte som bandt. Det var Christian
Frederiks hensikt på dette vis også å binde den riksdag
han lot velge til den motstandslinje han hadde valgt. I åpningstalen
til representantene på Eidsvoll sa han: "Det hele folk har i Herrens
tempel avlagt den høytidelige ed å hevde Norges selvstendighet;
den ed skal I besegle, trofaste nordmenn." Prinsen hadde dermed lagt en
plattform som ingen kunne rokke. Et brudd på eden ville være,
ble det sagt, "et brudd mot folkesuvereniteten".
Det hele ble gjennomført
på en overrumplende måte. Man kan si at Christian Frederik
tok nordmennene på sengen. De befant seg i et eget rike før
de hadde fått søvnen av øynene. Det utspekulerte i
manøvren stod klart for samtiden. Mange utsendinger til riksdagen
følte de drog til Eidsvoll med bundne hender; noen likte det ille
og søkte å unnslå seg; en av dem betrodde seg før
avreisen til en venn, som gjenga samtalen i et brev: "Midelfart reiser
i morgen. Han er ganske forferdet over tidenes tegn. Han sier at eden var
et slemt bånd, og et vel uttenkt fiff." G. P. Blom skrev senere at
den var "terroristenes vapen".
Da prinsen
oppga sin arverett, åpnet han for politiske beslutninger med langt
større rekkevidde enn de han først hadde tatt sikte på.
Innkalling av riksdagen innebar at eneveldet var oppgitt for en eller annen
form for folkelig kontroll. Dette var fra prinsens og hans rådgiveres
side et offer de gjorde for å hente en gevinst. Jacob Aall sier forsiktig
at "historien må la uavgjort" om ikke situasjonen beveget Christian
Frederik til å anta "en liberalere regjeringsform enn som i grunnen
var etter hans sinn". De to fornemste rådgivere var antagelig Carsten
Anker og stiftsamtmannen Emanuel Thygeson. Om Carsten Anker gjelder det,
som Jacob Aall sier og som Ankers brev viser, at han hentet sine politiske
ideer "mere fra den svunne tids feudalisme enn fra den nærværende
tids liberale anskuelses". Thygeson var eneveldets mann, han var embetsmann
og dansk godseier. Han hadde stor handlekraft. "Det var overhodet Thygesons
art å legge store planer med kjekkhet, og utføre dem med raskhet"
(Jacob Aall). Kanskje var Thygeson hjernen bak prinsens politikk. Han utfoldet
fra første stund en voldsom aktivitet, sendte "flammeskrift til
landets mest formående menn". Da kursen var lagt, vendte han tilbake
til Danmark.
Prinsens
beslutning om å innkalle en riksdag betydde at han kombinerte frihet
med selvstendighet. Dermed fikk han støtte fra mange som fremfor
alt ønsket politisk frihet. Han spente friheten som trekkkraft for
selvstendighetens vogn.
Riksdagens
forhandlinger ble en seier for prinsens politikk. De endte med kongevalg,
og den grunnlov han underskrev på Eidsvoll den 17. mai ble i viktige
trekk slik han ønsket den. Prinsens uunnværlighet gjorde det
nødvendig å bøye seg for hans ultimatum. Hans fortrolige
under forhandlingene var fremfor andre sorenskriver Christian Magnus Falsen,
en kongetro og tjenestvillig mann. Han la frem et utkast til grunnlov;
det var i hovedsaken forfattet av Johan Adler, som senere ble Christian
Frederiks kabinettsekretær, og var gjennomsett av prinsen. En paragraf
i den nye konstitusjon blokkerte union med Sverige, en annen åpnet
for et senere kongefellesskap med Danmark. Spørsmålet om forholdet
til fremmede makter, dvs. den nyfødte stats skjebne, ble lagt helt
i prinsens hånd.
Wedels vei. - Uten Christian
Frederik intet Eidsvoll. Uten ham hva da og hvem da? Christian Frederik
var en fremmed prins som inviterte til nasjonal samling. Men der forelå
i 1814 også politiske planer med norsk rot, og der var også
en mann, Herman Wedel. Gjennom grev Wedel og hans krets kan det i 1814
og forut for 1814 skimtes en norsk linje. Den var ikke bare uavhengig av
Danmark, men antidansk og antidynastisk. Denno linje er like sterkt knyttet
til grevens navn som den andre til prinsens.
Johan
Caspar Herman Wedel-Jarlsberg tilhørte en slekt som lenge hadde
hatt store gods i Norge. Adelsskapet var det fineste i landet. Dette pekte
ham ut. Han minnet en gang sin svigerfar Peder Anker om at de to var "de
første privatmenn i Norge, og stedse når noget norsk er på
ferde, treder frem som sådanne". Mer enn fødsel var det allikevel
hans person og hans handlinger som satte ham i en klasse for seg, også
i samtidens øyne.
Herman
Wedel var en usedvanlig mann, greve og gamin, drømmer og realist,
myndig og ukonvensjonell. Som statsmann var også han av de store.
Han hadde en egenskap som ikke ofte finnes, mot til å ta det store
ansvar: mot til å ta et lands skjebne i sin hånd. Siden 1808
hadde han tumlet med planer om å løsrive Norge fra Danmark
og trekke det over i union med Sverige. Vi møter ikke mange statsmenn
av samme støpning i norsk historie. Der er naturligvis Anton Martin
Schweigaard. Frederik Stang kan visst ikke nevnes her; de skjebnesvangre
avgjørelser han tok som moden mann, bestod i å si nei. Tanken
går til Christian Michelsen i 1905, og Einar Gerhardsen i 1949. Begge
handlet i det store; de tok en nasjon over Rubicon. Men om Michelsen gjelder
det at han fikk en situasjon i foræring og ble båret frem av
en mektig opinion; det var mer måten enn veien som var hans. I 1949
var det andre i Arbeiderpartiet som var mer pågående, og da
det korn til stykket, valgte Gerhardsen den lette utvei å overgi
seg i en sterkere hånd; til det kreves hverken mot eller innsikt.
Om Herman Wedel kan det sies at han hadde vilje til å skape en situasjon
fra intet eller fra meget lite. Dette gjelder hans handlinger før
1814. Da 1814 kom, hadde en annen vært ute før ham og etablert
en "situasjon" før Wedel slapp til.
Herman
Wedel var i 1814 en mann på 35 år. Han var født i 1779
og hadde tilbrakt sin barndom og ungdom i fremmede land hvor hans far var
diplomat, sist i England. Han snakket flytende tysk, fransk og engelsk.
Norsk hadde han lært av moren, som var vokst opp i Christiania og
snakket uten dansk aksent. I glansen fra korte opphold i Norge som barn
fortonte landet seg som et drømmeland ("det fribårne folk
. . . dithen står all min hu").
Wedel
var 10 år gammel da den franske revolusjon brøt ut og 15 år
da Robespierres regimente falt sammen. Han hadde en "jakobinsk" ungdom,
og hans ungdom varte lenge. Den tyske historiker Berthold Niebuhr ble slått
av guttens våkenhet og hans "riktignok feilaktige men dog edle entusiasme".
Disse franske ideer måtte han omhyggelig skjule for faren, som var
en inkarnasjon av det gamle samfunn, kalte filosofenes lære "en helvedes
gift", og i opphissede øyeblikk kunne gripe til pisken. Brudd med
faren og flukt brakte ham i 1799 fra London til København. Her ble
han opptatt i huset hos den danske finansminister Schimmelmann, ble Schimmelmanns
privatsekretær og fikk se statsmaskineriet innenfra.
I København
ble han kjent som "en overspendt demokrat". Han var "brusende i sine ytringer",
sa Christian Bernstorff, utenriksministeren. Det danske byråkrati
hadde hans forakt ("det innviklede kollegievesen dreper all ånd")
og kronprins Frederik (VI) ikke mindre ("korporalen, eller i det høyeste
en løytnant". Schimmelmanns hjem var et kultursentrum. Oehlenschläger
dediserte en tragedie til den "norske jarl", og Henrik Steffens skrev:
"Han tok store beslutninger for fremtiden." Herman Wedels store beslutninger
var knyttet til Norge. Dit opp reiste han i 1806, 27 år gammel, til
sitt grevskap og et amtmannsembete.
Et brev
til en venn i København året etter vitner om at han en tid
hadde følelsen av å kveles i uvirksomhet: "Trangen til å
utføre noe stort er meg uimotståelig, og uten dette føler
jeg meg ikke lykkelig. Jeg er i virkeligheten ganske anderledes skapt enn
andre mennesker. Vi har nok av kammerjunkere ... Er det ikke mulig at menneskeheten
kan våkne?" To år senere, i 1809, så det ut til at "de
skjønne drømme fra ungdommens dage" skulle bli virkelighet;
han skrev om sitt ønske om å leve og dø for "den store
hellige menneskehets sak" og, mer bestemt, om å "grunnfeste frihetens
tempel i Norge", og enda mer konkret: "Vi har nesten ingen adel ... og
det lille vi har må enten finne seg i å bli mennesker like
som deres medborgere eller flytte til andre steder som mere passer for
deres opphøyede natur."
Grev
Wedels planer gikk ut på intet mindre enn å rive opp den gamle
dansk-norske helstat og etablere et selvstyrt Norge enten under engelsk
beskyttelse eller i union med Sverige. Den dypeste beveggrunn var ønsket
om friere politiske former, mere enn et ønske om norsk selvstyre.
Det var "menneskehetens" og "frihetens" sak som var hans. Han ville bort
fra eneveldet, og derfor bort fra Danmark. Politisk frihet, ikke nasjonal
norsk selvstendighet var det befruktende motiv. Avgjørende for valget
av partner var at en viss grad av politisk frihet var mulig i forening
med Sverige, særlig etter revolusjonen der i 1809. Norsk selvstyre
på et lokalt plan hørte med. Men tanken på nordmennene,
så fattige, så få og så uerfarne, som en nasjon
på egne ben, lå utenfor hva Wedel og hans krets av patrisiere
anså for mulig. Strategiske overveielser spilte en rolle i hans resonnement.
I en tale om høsten 1814, da utfallet var gitt, sa han: "Norges
lange, smale dannelse, og dets beliggenhet som et skall utenpå Sverige,
forårsaker at det har en uhyre sjøkyst og landgrense å
bevokte . .. Som isolert stat måtte Norge, foruten en arme som kunne
være den svenske voksen, skaffe seg og vedlikeholde en sjømakt,
som nogenledes kunne måle seg med Sveriges og Danmarks sjømakt
... Denne stat ville være som et espeløv, som den minste bevegelse
i den politiske atmosfære ville bringe til å skjelve. Den ble
en bold i mektigere staters hender."
Det var
den svenske revolusjon vinteren 1809 som ga åpning for aksjon i Norge.
I april drøftet Wedel med norske venner og med svenske revolusjonære
muligheten for opprør og tilslutning til Sverige. I "det blå
værelse" på Bogstad ble det truffet avtaler. En viktig brikke
i spillet var kommanderende general i Norge og formann i regjeringskommisjonen,
den folkekjære prins Christian August. Press ham, sa Wedel til Adlersparre,
la ham bli varm, "han er timid og tilbakeholdende av natur". Prinsen var
bundet av plikt og lojalitet. Tross sin ørnenese, var han ikke den
mann som kunne gripe et bytte i flukten. Han fiklet, og det endte med at
han lot seg velge til svensk tronfølger, men uten å ta Norge
med seg. Hans tidlige død i 1810 åpnet tronfølgen for
Bernadotte.
Herman
Wedel hadde ingen betenkeligheter ved en atferd som med grunn kunne kalles
forrædersk. Han stod fri overfor "de sedvanlige former, som jeg hater
og som få mennesker ganske kan heve seg over". Hans lojalitet lå
på et annet plan. Han var ung i en tid da det som syntes mulig og
det som syntes riktig, var på gli. Både virkelighet og normer
var i forvandling. Den franske revolusjon var 20 år gammel, og Napoleon
ennå ikke død. Statslivet syntes plastisk formbart.
Begivenhetene
i 1809 var et forspill til 1814, på lignende vis som 1895 ble et
forspill til 1905. Revolusjonen ble utsatt, men ikke skrinlagt. Samme dag
i desember 1809 som Christian August tok en beveget avskjed med nordmennene,
ble det med Wedels hjelp stiftet en landsomfattende organisasjon, den første
i Norge, kamuflert som et "kongelig" selskap, men i virkeligheten tenkt
som et fremtidig redskap for en lokal selvstyrebevegelse. "Det kongelige
Selskab for Norges Vel" som det ble kalt, vakte uro i Danmark - "en formelig
innretning som det fordums berømte jakobinerselskap", skrev hertugen
av Augustenborg.
Ved inngangen
til 1814 stod da overfor hverandre i Norge to betydelige menn som representerer
to motsatte politiske løsninger: prins Christian Frederik siktet
mot et norsk rike som middel til å gjenopprette den gamle helstat;
grev Wedel ønsket en forening med Sverige som middel til lokalt
norsk selvstyre i frie politiske former.
De to
møttes og tok mål av hverandre. Sommeren 1813, på reiser
rundt i landet, søkte Christian Frederik kontakt med det norske
patrisiat av brukseiere og kjøpmenn. Han unnvek Wedels hovedsete,
men hadde i Tønsberg en dag i juli en samtale med "jarlen" under
fire øyne. Wedel snakket åpent ut om sin politikk, og la ikke
skjul på sin skepsis overfor prinsens. Han sa: For å vinne
må De ikke bare drive Carl Johan ut av Norge, men også ut av
Sverige. Dette var en hentydning til den dypest liggende uklare tredje
bunn i Christian Frederiks politikk: drømmen om en forening av de
tre nordiske riker under det danske dynasti. De to skiltes kjølig.
Wedel hadde på dette tidspunkt tatt avskjed som amtmann. Han ventet.
Han må ha sett at stormaktene og Carl Johan ville bringe til utførelse
nettopp det som var hans drøm.
Og han
hadde grunn til å tro at mange i Norge delte hans mening. Jacob Aall,
som tilhørte Wedels parti, hevder med bestemthet at i det øyeblikk
Kieltraktaten ble kjent, stod det klart for "den større del av nasjonen
utenfor hovedstaden" at det var nødvendig å bøye seg
og håpe på at foreningen med Sverige kunne skje "med bevarelsen
av Norges selvstendighet og en passende konstitusjonell form": "Tanken
om en motstand... falt ennu kun forholdsmessigen få landsmenn inn."
All kraft burde derfor settes inn på å gjøre "foreningens
betingelser hederlige". Spiren til "det politiske skisma" som siden delte
folket, sa Jacob Aall, "lagdes ved prinsens hoff". Da nyheten om Kielfreden
nådde ham, tenkte Aall på Herman Wedel og sa: "Gid han var
i Norge og Norges skjebne i hans hånd." Alder og erfaring, skrev
han, har i den senere tid "formildet det lidenskapelige i hans karakter"
og gjort ham mer skikket for "denne rolle" enn for noen år siden.
Men Wedel
var ikke i Norge, og Christian Frederiks kontrollerende posisjon gjorde
utslaget. Det norske parti var hodeløst da timen kom. Wedel var
som sunket i jorden. Ryktene gikk. Noen sa han var i Sverige og var utnevnt
til "guvernør" i Norge. Det ble hvisket om athan var drept i København
på en så "avskyelig måte" at det ikke kunne fortelles.
I virkeligheten var han i Danmark for å skaffe korn, og isen hindret
hjemfart. Han gikk over land gjennom Sverige, stanset i Göteborg for
å drøfte situasjonen, og nådde Christiania den 3. mars.
Da var Christian Frederiks selvstendighetslinje lansert på en måte
som gjorde enhver annen politikk umulig. Wedels hender var bundet og hans
munn ble lukket.
Han søkte
audiens i Paleet. I forgemakket traff han Jacob Aall og utbrøt (la
oss omskrive den form replikken fikk i den pertentlige Aalls munn): Hva
djevelen er det dere steller til her hjemme? Så gikk han inn til
prinsen og sa: Den eneste fornuftige politikk er å forhandle med
Sverige om egne sentrale institusjoner for Norge. Christian Frederik lot
ham forstå at hvis han sa dette offentlig, ville det bli stemplet
som svensk-inspirert tale.
Det var
de som tenkte seg at greven allikevel ville søke å "forstyrre
den gode orden", men Wedel hadde intet annet å gjøre enn å
la prinsens politikk gå sin gang. Hans egen bevegelse ble en undergrunnsbevegelse.
Der er vage spor etter dulgt aktivitet; en forbindelse med svenske venner
synes å ha vært holdt åpen; representative og administrative
ordninger for Norge ble drøftet, hvor et ønske om å
sette embetsstanden på plass er merkbar.
Først
da riksforsamlingen i april trådte sammen på Eidsvoll, dukket
dette parti opp i dagen. Stemningen var da slik at det var lite å
gjøre. Lengst nådde Christian Frederiks motstandere i et allikevel
forgjeves forsøk på å trekke utenrikspolitikken inn
under riksdagen. Det gjaldt å heve den tåke av fortielser prinsen
hadde lagt over landet. I en tale sa Wedel: "Prinsen skal fremlegge for
forsamlingen de opplysninger som han er i besittelse av om landets forhold
til utenlandske makter; det er i overensstemmelse med forsamlingens verdighet
å kreve dette, og under prinsens verdighet å nekte det." Falsen
talte heftig imot: Forsamlingen er ikke skikket til å bevege seg
inn i "diplomatikkens irrganger". I voteringen stod 55 mot 55; presidentens
stemme gjorde utslaget til fordel for prinsen. I andre saker av symptomatisk
art fikk Wedel med seg i det høyeste tredjeparten av riksforsamlingen.
For Christian
Frederiks politikk i 1814 hadde Wedel bare forakt. Den var for ham en dansk
aksjon, inspirert fra det forhatte København. Han så royalisme
gå i koalisjon med nasjonalisme. Dette ga ham lite til overs også
for den nasjonale bølge som reiste seg og snart steg til store høvder.
De som kalte seg patrioter, kalte han "skrikere". "Forfengelighet", sa
han om "denne iver hvormed den norske nasjon har higet etter å utgjøre
en isolert stat under en egen konge". Det var i en tale på stortinget
i oktober. Privat kalte han det en kombinasjon av enfold og skryt, som
endte i kujoneri.
Bak denne
hårde dom lå en voldsom personlig bitterhet som skrev seg fra
at han og hans venner var blitt stemplet som forrædere, "de fryktaktige",
"den skjelvende fører for et parti av skjelvende menn". Ennå
femten år senere skrev han til Jacob Aall: "Mitt blod koker hver
gang jeg tenker på det som De, jeg og andre måtte utstå
i hine dage." Til sorenskriver Christie sa han før han forlot Eidsvoll
at han følte seg "forhatt i publikum", og derfor "imot sin tilbøyelighet"
ville trekke seg ut av det offentlige liv og leve som privatmann. Hans
tilbøyelighet var alle klar over. "Hans hu står til noget
høyere; han vil herske", sa en som i tidligere år hadde delt
konspirasjonens farer med ham. Wedel var en mann som måtte bære
to forræderistempler - først i forhold til fellesrikenes konge,
dernest i 1814 i forhold til en norsk nasjonal front, kalt tillive av fellesrikenes
tronfølger.
Denne
motsetning til den nasjonale front gjorde at han kom skjevt ut etter omslaget
sommeren 1814. Både Christian Frederik og Wedel led nederlag i 1814.
Den nyvalgte konge måtte strekke våpen etter et kort felttog
som var nødvendig av hensyn til den opinion han hadde fremkalt,
og hvis styrke overrasket og overveldet også ham. Etter våpenstillstanden
på Moss 14. august, trakk han seg tilbake til et avsondret liv på
Bygdøy kongsgård, og forsvant så stille ut av landet,
hentet av et dansk krigsskip.
Christian
Frederik var en sommerkonge som visnet. Det kunne se ut som Wedel hadde
fått rett. På årets siste dag skrev han til Nicolai Wergeland:
"Det er umulig å tenke seg en mere fullstendig satisfaksjon enn den
begivenhetene har skaffet oss." Men la oss ikke ytre noe som ligner triumf,
la han til. På et vis var det han som hadde nådd sitt mål,
men det var Christian Frederiks midler som ble brukt. Wedel brakte ikke
nordmennene frivillig inn i samliv med svenskene, de kom beseiret. Han
hadde tenkt seg norsk selvstyre bygget opp med svensk hjelp; i stedet ble
det knyttet til tanken om motstand mot Sverige. Unionens form ble bestemt
av denne motstand, og norsk selvstyre ble mere vidtgående enn det
ville blitt etter Wedels planer.
I stedet
for å være en redning fra en ufri union med Danmark, var foreningen
med Sverige født med en brist. Dette var den gevinst Christian Frederik
- ikke helt så slagen som det syntes - brakte med seg tilbake til
Danmark, og som 89 år senere brakte en ny dansk prins til Norge.
Wedel
ble den ledende mann i Carl Johans første norske regjering, men
han kom til å spille på en scene som han ikke selv hadde bygget,
og i et politisk spill han ikke hadde villet, og ikke forutsett. Han kom
lenge til å stå på siden av den hovedstrøm hans
landsmenn fulgte. Han ble forkastet av kongen da han i 1822 fikk den avskjed
han ba om, og siden av velgerne, etter at han i 1830 i et opprørt
øyeblikk hadde kastet dem i ansiktet at 1814 hadde vært lite
ærerikt.
Mot slutten
av sitt liv fikk Wedel en gjenkomst. Han fant forståelse hos en yngre
slekt og han forstod dem. Der var sympati mellom Wedel og de beste av den
unge "inntelligens" i 1830-årene, Schweigaard og Frederik Stang.
Welhaven hyllet ham som "en Vaars Herold" ("det første Syn som Klippetaagen
skilled / I fra dette tankeklare Øie gik"), og satte Wedels tanker
på vers da han i "Norges Dæmring" skrev om 1814 at "Friheds
Demant blev saa gogt som funden".
Wedel
endte i den rolle han hadde tenkt seg fra først av, som kongens
stattholder i Norge. Det skjedde i 1836. I unge år hadde han drømt
napoleonsk om store bedrifter i moden alder kom han, med en myndighet som
nesten var kongelig, til å bringe ro og jevn gjenge inn i norsk statsliv.
Han døde
i 1840. Året før ble den aldrende Christian Frederik konge
av Danmark, men uten å gi sitt danske folk den grunnlov han i 1814
så beredvillig i en politisk manøvre hadde gitt det norske.
|