Det norske bondesamfunns struktur endres i løpet av 1700-tallet.
Utviklingen går fra et relativt homogent bondesamfunn til et lagdelt
samfunn, der de dominerende grupper utgjøres av bønder og
husmenn. Omlegningen foregår samtidig med en gjennomgripende endring
av jordeiendomsforholdene, vanligvis omtalt som "overgangen til selveie".(1)
Det kan ligge nær å tenke seg en årsakssammenheng mellom
de iakttatte fenomen, i den forstand at husmannsvesenet har sin rot i eller
påskyndes av overgangen til selveie. Dette inntrykket forsterkes
ved at det umiddelbart ser ut til at de to fenomen følger hverandre
regionalt: Det ser ut til å være flest husmenn hvor det er
mest selveie og omvendt.
Begge fenomen kan imidlertid også tenkes å
ha sin felles bakgrunn i andre forhold: 1700-tallet i norsk historie er
en periode preget av såvel befolkningsvekst som av framgang i næringslivet.
Endringer i folketall og næringsliv påvirker samfunnsstrukturen.
Denne er nettopp resultatet av et komplisert samspill mellom basisfaktorene
befolkning, naturgrunnlag og næringsliv - modifisert av mer sekundære
faktorer som teknologi, rett og sedvane; samfunnets arbeidsdeling og den
sosiale anseelse som de ulike funksjoner tillegges, vil så være
bestemmende for den sosiale lagdeling. Her skal ikke foretas noen helhetsvurdering
av de ulike faktorers relative betydning for den sosiale struktur. Problemet
som skal drøftes er avgrenset til en bestemt faktor i en bestemt
situasjon, nemlig omlegningen av jordeiendomsforholdene i det norske bondesamfunn
på 1700-tallet, og kan formuleres slik: Hvilken påviselig sammenheng
fins mellom overgang til selveie og endringer i den sosiale struktur, og
gjennom hvilke mekanismer skjer påvirkningen? Dette problem er hittil
ikke gjort til gjenstand for systematisk forskning. Det vil derfor bli
nødvendig å drøfte problemet teoretisk, antyde problemstillinger
som det ville være ønskelig å følge opp empirisk,
samt trekke inn eksempler fra det spredte empiriske materiale som foreligger.
Overgang til selveie i norsk historie innebærer
at brukeren av en gård får eiendomsrett og råderett over
gården. Bruksrett, eiendomsrett og råderett blir samlet hos
en og samme person. En selveier er en person som driver gården sin
selv og har eiendomsrett til den del av gården eller så stor
del av den at han har bygselrett over den - d.v.s. rett til å bestemme
hvem som skal bruke den. Det kan fortsatt eksistere medeiere som eier hva
man kaller løs landskyld i gården men dette blir bare regnet
som heftelser på eiendommen og endrer intet i selveierens status
som selveier. En ikke-selveier kalles leilending.
Norsk jordeiendomshistorie i tiden før overgangen
til selveie hadde vært preget av sterkt oppsplittede eierforhold.
Samtidig var det en sterk stabilitet og sammenhold av selve bruksenheten.
Det kunne være en rekke eiere til en bruksenhet, uten at dette kom
fysisk til uttrykk ved oppsplittelse av bruket.(3) Brukerne drev sitt jordbruk,
uforstyrret av skiftende eierforhold, da dette skyldeiesystemet, som det
er kalt, var basert på ideelle parter i bruket.
Mens jordeiendom i middelalderen hadde vært
nærmest eneste investeringsobjekt for ledig kapital, bringer nye
næringer nye investeringsmuligheter. Noen av næringene kunne
med fordel drives med tilknytning til og utgangspunkt i jordegodseiendom,
og hadde vært det alt fra middelalderen av, slik som fisket. Det
samme gjelder sagbruksdrift, trelasthandel og bergverksdrift som kommer
til fra 15-1600-årene. Dels konkurrerer de nye næringene med
jordegodset som investeringsobjekt, dels kan interessene kombineres.
Også kronens inntekter hadde tidligere i stor
utstrekning vært basert på kronens eget jordegods. Jordegodsets
tradisjonelle betydning for kongemakten avspeiles i det forhold at ved
midten av 1600-årene er kronen landets største jordegodseier:
Offentlig gods av ulike slag utgjør over halvparten av alt gods.
Men i stigende grad var staten begynt å basere seg på andre
inntekter - skatt og toll i første rekke - og med akutt finansnød
som utløsende faktor begynner kronen å realisere sitt jordegods
fra 1660-årene og utover. Dette er bakgrunnen for at jordegods kommer
i omsetning i virkelig store mengder, utløser prosessen og muliggjør
selve masseovergangen til selveie. Mens det i 1660-årene beregnes
å ha vært ca. 52% offentlig gods, 8% adelsgods, 20% privatgods
og 20% bondeselveie, er det omkring 1820 blitt 65% bondeselveie, 20% privatgods
og 15% offentlig gods. Noe bondeselveie er det altså av gammelt og
hele prosessen fullføres ikke i 1700-årene, men vendepunktet
og hovedtyngden i overgangen inntreffer da.
Krongodssalget foregikk i tre hovedetapper: I 1660-årene
ble store godskompleks avhendet til få og pengesterke kjøpere,
delvis kronens kreditorer. I 1680-årene og 1720-årene var salget
preget av enkelt-gårder, og bøndene var kjøpere. Hertil
kom at fra 1680-årene begynte også de første krongodskjøperne
å videreselge enkeltgårder til bøndene. Hovedtrekkene
er: På Agder og i de øvre fjellbygdene på Østlandet
- i Øvre Telemark, Hallingdal og Numedal er bondeselveiet den fremtredende
eiendomsform alt i 1660-årene. - Bøndene i de brede jord-
og skogbruksbygdene på Østlandet kjøper seg til selveiere
stort sett før midten av 1700-tallet, i Trøndelag og på
Vestlandet fra ca. 1750 1800. - I Nord-Norge og grevskapet Larvik skjer
overgangen først på 1800-tallet . - Enklaver av proprietærgods
fins hele tiden, særlig i forbindelse med sagbruk og jernverk på
Østlandet og i Trøndelag, og enkelte steder på Vestlandet.
Jordegodset gikk altså ikke direkte over til
bøndene, ikke alt på en gang, og ikke alle steder. Det er
store regionale og lokale variasjoner i prosessen, som det er langt fra
at vi ennå kjenner detaljene i. Forskning i emnet har vært
konsentrert rundt klargjøring av gangen i prosessen. De innviklete
eierforholdene og mangelen på systematiske landsoversikter gjør
arbeidet meget tidkrevende. Sentrale problemer som er tatt opp, er motivene
og den økonomiske evnen for bøndenes kjøp sett i relasjon
til proprietærenes motiver og ulike holdning.(4) Det er ikke oppgaven
her å drøfte bakgrunnen for overgangen til selveie, og hva
som forårsaket at overgangen foregikk til ulik tid i de ulike landsdeler.
Vi er interessert i selve overgangen for så vidt som denne kan ha
innvirkning på den sosiale struktur, og dette aspekt har ikke vært
gjort til gjenstand for utforskning.
Hvordan kan overgang til selveie tenkes å
kunne påvirke bondesamfunnets sosiale struktur?
At en tidligere leilending går over til å
bli selveier, innebærer - etter min oppfatning - ingen slik endring
i seg selv. I lovverket oppfattes leilendinger og selveiere som likestilte
bønder. Etter norsk rettsoppfatning synes det ikke å være
eiendomsretten til gården men bruksretten til den, som er bestemmende
for sosial status innenfor bondesamfunnet. Dette er en helt rimelig følge
av de eldre eiendomsforholdene - da storparten av jordegodset ble eid av
godseiere som hørte hjemme utenfor bondesamfunnet, og ofte også
var bosatt langt vekk. Hele bygdelag, og helst sentrale, rike jordbruksbygder,
kunne bestå av leilendingsgods, og det ville være helt urimelig
å tenke seg denne leilendingsgruppen under ett som sosialt lavere
rangerende - f.eks. i forhold til fattige selveierbønder i fjerne
fjellbygder. I motsetning til tradisjonell odelsbondeforherligelse har
det like frem vært hevdet at det kunne være gildere å
være leilending på en stor gard enn selveier på en liten.(5)
Best mening synes det å gi å rangere leilending og selveier
likt m.h.t. sosial status: Selveier og leilending svarer samme skatt av
gården de bruker. Begge gjør tjeneste som lagrettemenn. Senere
gis begge stemmerett i følge Grunnloven. Alt dette skjer i motsetning
til husmennene. Alt er kriterier av generell og nasjonal rekkevidde, d.v.s.
av en type som det er nødvendig å bruke her. Det forhindrer
ikke at det kan ha vært lokale variasjoner i oppfatningen av leilendingens
og selveierens respektive sosiale status, i takt med gruppens tallmessige
betydning på stedet og takten i selve overgangsprosessen.
Bondesamfunnets sosiale lagdeling oppfattes altså
her som et hierarki, der såvel selveiere som leilendinger - i kraft
av sin sentrale posisjon innenfor den virksomhet som er av betydning for
bondesamfunnet, målt i kunnskap, ansvar og makt - nyter almenn og
like stor aktelse og anseelse, d.v.s. har like høy sosial status,
og de øvrige sosiale grupper tilknyttet bondesamfunnet rangeres
i forhold til disse. Samtidig ansees bondesamfunnet som langt på
vei avgrenset mot embetsmanns-, by- og borgersamfunnet, en avgrensning
som kommer til syne ved liten sosial mobilitet mellom disse: Den mobilitet
som er, er enveis- geografisk og sosial på samme tid, og foregår
ut fra bondesamfunnet.
Imidlertid er det sannsynlig at skifte fra leilending-
til selveier-status innebærer en endring som i neste omgang kan ha
konsekvenser for vedkommendes sosiale stilling. Hans økonomiske
situasjon kan forverres eller forbedres. Leilendingen kan ha forstrukket
seg på kjøpet, og faller ned. På den annen side, hvis
det går ham godt, skulle han ut fra sin nye situasjon ha større
potensielle muligheter for ytterligere økonomisk framgang. Mulighetene
legges til rette for en differensiering av bondegruppen - i store, middels
store og små bønder, d.v.s. forhold som får økende
betydning utover i 1800-årene.
Den betydning overgang til selveie kan fa for den
sosiale struktur, blir - slik jeg ser det - den mulighet den nye selveier
får til aktivt å påvirke denne struktur gjennom adgangen
til å utøve bestemmelsesrett over hvorvidt det skal opprettes
nye husstander eller ikke, og i tilfelle av hvilken type.(6)
Utviklingen kan tenkes å ta to hovedretninger:
En utvikling - enten ved forflering av typen bondehusstander,
eller ved at nye husstander ikke opprettes; den sosiale struktur forblir
statisk og egalitær.
En utvikling - ved opprettelse av nye husstander
av en sosialt lavere-rangerende type.
Innledningsvis ble det hevdet at det er differensiering som preger 1700-tallets
sosiale strukturutvikling. Dette forhold må klargjøres noe
nærmere.
Tradisjonelt regner man med to sosiale hovedgrupper
i 1700-årenes norske bondesamfunn - bønder og husmenn. Bestemmende
for rangeringen er deres forhold til gården.
Bonden - også kalt gårdmann eller oppsitter
- er en bofast mann som driver jordbruk og lever av det, og det jordbruk
han driver - gårdsbruket hans - er taksert til en viss verdiangivelse,
skyldsatt, og ført inn som en individuell og selvstendig enhet i
det offentlige register over grunneiendommer, matrikkelen.
Husmannen er også en bofast mann som driver
jordbruk og lever av det, men den plassen han bor på, er ikke særskilt
skyldsatt, men inngår i matrikkelskylden til den gård hvis
grunn husmannsplassen ligger på. Det eksisterer et leie-forhold mellom
bonden og husmannen, og leien for plassen betales med en avgift og/eller
arbeid. - I forhold til det offentlige kommer husmannens innordningsforhold
under gårdmannen klarest til uttrykk gjennom skattebetalingen. Skatt
til staten i denne perioden ble utlignet på grunneiendommens skyld,
og det er gårdmannen som står ansvarlig overfor staten for
innbetalingen. Husmannen betaler ikke skatt direkte til staten bare bidrar
økonomisk etter privat sluttet avtale med sin husbond til den skatt
som denne innbetaler.
Den endring som lar seg iaktta innenfor bondesamfunnets
sosiale struktur i 1700-årene, er en forskyvning i den relative andel
som henholdsvis bonde- og husmannshusstanden utgjør av det totale
antall husstander. De foreliggende nasjonale oversikter over antall bønder
og husmenn er utarbeidet av henholdsvis T.H. Aschehoug og Jens Kraft, og
refererer seg til året 1723 og begynnelsen av 1800-årene.(7)
Tallene for 1723 for husmenn omfatter bare husmenn med jord. Krafts tall
for de ulike fogderier er ulikt satt opp, og hans tall er her brukt uten
å skille mellom husmenn med og uten jord - alle er tatt med. Det
overordnede synspunkt nå er skillet mellom bondegruppen og sosialt
lavere-rangerende husstander. Til det formål er det ikke nødvendig
å skille mellom de to typer husmenn. I realiteten må også
skillet ha vært vanskelig å trekke. Overgangen må ofte
ha vært umerkelig, for den jordløse husmann kunne vel ha litt
jord til hage eller åkerflekk, om den enn ikke var stor nok til å
drive regulært jordbruk. Med ulike regionale krav til åkerlappens
størrelse, og en utvikling i retning av stadig mindre plasser, gjør
at viktigste kriterium på en husmann er adgangen til å pålegge
ham arbeidsplikt, uten hensyn til om denne adgangen utnyttes eller ikke.
Sorterer han ikke under husmannsloven med dens adgang til å ilegge
ham arbeidsplikt, går han over i en annen kategori, og må regnes
som innerst.(8)
En innerst er en person som bor til leie. Dette
leieforholdet i seg selv knytter ham ikke til gårdsdriften og derved
til bondesamfunnet. Gjennom sitt arbeid vil innersten imidlertid ofte ha
denne tilknytningen, og vi kommer tilbake til ham senere . Men i tillegg
til at innersten ikke synes å være funksjonelt innebygget i
bondesamfunnet på samme måten som bonden og husmannen, kommer
det forhold at vi mangler nasjonale oversikter over innerstgruppen for
1801-folketellingen: Det lar seg derfor ikke gjøre å følge
utviklingstendensen på 1700-tallet for innerstgruppen - det blir
nødvendig å begrense seg til bønder og husmenn.
Det foregår en vekst i tallet på husstander
for såvel bønder som husmenn i løpet av 1700-tallet.
De oppgitte tall for oppsittere og husmenn er her tatt i betydningen husstand,
hvilket nok er realistisk. Vi finner da at tallet på husstander utvides
fra ca. 78 000 til ca. 130 000, eller med ca. 70%.
Imidlertid er takten i økningen ulik for
de to grupper. Mens tallet på oppsittere øker med ca. 1/3,
tredobles tallet på husmenn. D.v.s. at mens bønder forholder
seg til husmenn i 1723 som 85:15, er forholdet etter århundreskiftet
som 65:35. Fra å være en tallmessig relativt ubetydelig gruppe,
har husmennene ekspandert kraftig. Av de mange nye husstander som opprettes,
er det dobbelt sÅ mange husmannshusstander som det er bondehusstander.
Denne kløvningen av bondesamfunnet som vi
her kan iaktta i 1700-Årene, skjer i forlengelse av en utvikling
som Titus Bülches manntall fra 1660-årene (9) forteller om,
og fortsetter utover i 1800-årene, hva bedre kilder kan fortelle
mer nyansert om. Allerede folketellingen 1801 gir som sagt et mer nyansert
bilde av den sosiale struktur enn jeg har antydet ovenfor - og en enda
klarere fordeling i retning av tallmessig, relativ tilbakegang for bondegruppen
- men for å kunne klargjøre tendenser er det nødvendig
å forenkle bildet og ta utgangspunkt i sosiale grupper som kan gjenfinnes
tidligere - derfor denne grove inndeling i bønder og husmenn. Det
skaper et bilde av en utvikling bort fra et ensartet samfunn av bønder
- store, middels store og små, men stadig tilhørende bondekategorien
- og til et samfunn hvor en ny kategori, en ny sosial gruppe, er kommet
i tillegg, og markerer seg tallmessig stadig sterkere.
Hvilken rolle har da overgangen til selveie spilt for den sosiale strukturendring
som her er skissert?
For vår problemstilling er det helt nødvendig
å kunne skjelne mellom selveierens innflytelse og godseierens innflytelse.
Det vil si at det er nødvendig i første rekke å klargjøre
deres respektive rettsgrunnlag for å etablere nye husstander. Praksis
kan vi ikke etterspore, da det ikke foreligger systematiske undersøkelser
ut fra denne problemstilling.
For opprettelse av nye husstander er tre rettigheter
av interesse: Retten til bruksdeling, retten til å nedsette husmenn
og retten til fremleie.(10) Måten rettsreglene praktiseres på,
vil være bestemmende for utviklingen. Men i kraft av å være
normgivende og etterprøvbare ved en rettsinstans, må rettsreglene
ha hatt betydning for den faktiske utvikling.
Rettsreglene for bruksdeling er forskjellige for
selveier- og for leilendingsjord. Ved overgang til selveie fikk de reglene
som gjaldt bruksdeling av selveier-jord, et betraktelig utvidet anvendelsesområde.
Det er åsetesretten som angir prinsippene
for deling av odels- og all annen selveierjord ved arveskifte etter siste
besitter blant hans livsarvinger. Andre situasjoner er det ikke hjemlet
bruksdelingsregler for. Åsetesretten har til funksjon å hindre
bruksmessig oppsplitting av gården, ved at den gir beste åsetesarving,
som er eldste sønn, rett til å ta hele garden udelt i bruk,
til tross for at han arver bare en part i den, på samme måte
som sine søsken. Medarvingene må så løses ut.
Noen økonomiske fortrinn i følge loven hadde ikke åsetesarvingen
ennå i denne tiden, men det er sannsynlig at han vanligvis fikk kjøpe
den av foreldrene til rimelig pris, og at offentlig skiftetakst, hvis en
slik ble nødvendig, også var rimelig.(11)
Det fantes bestemmelser også innen den rene
jordleielovgivning som er parallelle til åseteslovgivningen, og med
samme uttalte formål: Å hindre for sterk bruksdeling. Det var
i begynnelsen av 1600-tallet blitt satt en nedre grense for et bruks størrelse
m.h.t. deling. Norske Lov 1687 gjentar rett nok bestemmelsen, men dispenserer
fra den til fjells og ved sjøkanten, og da var den for norske forhold
noksa uthulet.(12)
Med andre ord: Mens loven gav godseieren relativt
frie hender når det gjaldt deling av leilendingsbruk, setter loven
en sperre når det gjaldt deling av selveierbruk. Denne sperren hadde
ingen betydning for utviklingen i de tilfelle hvor det var flere gårder
å dele. Selve lovbestemmelsen avspeiler at dette var vanlig under
det gamle skyldeiesystemet: Jordegodseiendom bestod jo nettopp av en samling
eiendomsparter i ulike garder, og i den utstrekning bygselrett fulgte eiendomsparten,
åpnet den adgang til bruksrett av vedkommende gård. Ved arveskifte
fikk da beste åsetesarving hovedbølet, og søskenene
fikk annen jord så langt det rakk. Bruksdeling var ikke på
tale. Var det ikke nok gårdsbruk til å gå rundt, arvet
yngre søsken ideelle, landskyldgivende eiendomsparter.
Utover i 1600-årene kan det spores en ny tendens
blant jordkjøpere: Å samle eiendomspartene i flere gårder
til heleie i en gård - d.v.s. en utvikling bort fra partseie og over
til heleie. I sin undersøkelse av eiendomsinteresser i Høland
på 1600-tallet påviser Knut Johannessen (13) at bøndene
kjøper seg til hel- og selveiere. Motivet ser han i sikring av egen
bruksrett og suksesjonen til gården: Selv om livstidsfeste var praksis,
og lovfestet etter 1680-årene, kunne en jordeier med loven i hånd
si opp en leilending dersom han kunne bevise at han selv ikke hadde noen
gård å bruke - var "buslitsmann", som det het. Bakgrunnen for
bøndenes nye holdning ser Knut Johannessen i den sterke folkeveksten,
som øker konkurransen om brukene.
Kjøpet til hel- og selveie sikret brukeren
selv og odels- og åsetesarvingen, og kan umiddelbart sees som et
mektig skritt fremover for å trygge gården for slekten. Men
samtidig har rettsreglene for selveierjord virket hemmende for den fri
bruksdeling, og gjort det vanskeligere for yngre søsken å
skaffe seg jord. Disse kunne ellers vært i markedet som potensielle
leilendinger og stimulert eventuelle godseiere til å overveie en
ytterligere oppsplitting av eiendommen i flere leilendingsbruk. Nå
står de i stedet overfor en eldre bror, og han kan ikke dele bruket,
om han enn ville!
Dette skjer karakteristisk nok på et tidspunkt
da behovet for deling må ha vært sterkt. Særlig på
Østlandet synes det å være en rask folketilvekst i slutten
av 1600-årene og begynnelsen av 1700-årene.(14) Bakgrunnen
for ønsket om å sikre odelsarvingen og vanskene som oppstår
for de yngre søsken, er den samme: Det er økende konkurranse
om jorden. En løsning blir funnet. Det er på Østlandet
at husmannsplassene vokser fram, først i tid og flest i tall. Deres
oppkomst var ikke hindret av loven, som vi straks skal komme tilbake til.
Overgangen til selveie virker således gjennom
åsetesretten stabiliserende og bevarende på brukstallet i første
omgang, og sikrer samtidig en bevaring av bruksstørrelsen. Det synes
duket for at bondegruppen skal holde seg stasjonær. Imidlertid kommer
det et brudd med forordningen av 14/4 1769, som gav selveiere adgang til
å dele eiendommen i to eller flere deler mellom barna, dersom gården
var stor nok og slik beskaffet at den kunne gi utkomme til flere familier.
Den åsetesberettigete, som her tapte en klar fordel, ble forbeholdt
iallfall halvparten av hovedbølet. Staten tapte intet: Skatter og
avgifter fulgte skylda på gården, og forordningen 18/12 1764
hadde åpnet adgang til skylddeling, d.v.s. en part av en gård
kunne skilles fra med en skyldangivelse som samtidig ble trukket fra moderbrukets
skyld. Dette skjedde ved offentlig skylddelingsforretning, og ble bokført
i matrikkelen. I forhold til 1764 innebærer 1769-forordningen at
det kan skapes fullverdige nye bruksenheter med åsetesrett for yngre
søsken, og disse nye brukene kan i sin tid atter deles ved nytt
arveskifte, og skape utgangspunkt for nye bondehusstander. Utgangspunktet
er lagt for lagdeling av bondegruppen etter hvert som tiden går.
I første omgang synes det imidlertid rimelig å tolke dette
som et nytt - men i forhold til før, vesensforskjellig skritt i
en egalitær sosial utvikling: - Tallet på bønder kan
nå øke, også på selveierbruk .
Det sies eksplisitt i forordningen 1769 at den gis
etter anmodning fra odels- og selveierbønder, for at flere familier
kan nedsette seg og ernære seg - og for å spare tid og bry
som søknad om dispensasjon medfører for administrasjonen!
Behovet for å skaffe yngre barn levebrød hadde vært
følt lenge. Men administrasjonens tiltak er andre enn de var sytten
år tidligere da det i Husmannsforordningen 29/4 1752 omtales husmannsplasser
som avståes til odelsbondens yngre sønn, døtres menn,
søsken eller andre (slektninger). En slik plass, heter det, kan
opprettes med eller uten tillegg av åker og eng som brukes under
gården, men selvstendig skyldtaksering gis det ikke adgang til. Denne
husmannsplass-typen, som vi kan kalle variant a, skiller seg ikke funksjonelt
og rettslig ut fra den vanlige husmannsplassen, som vi kan kalle variant
b, som opprettes for andre enn de arveberettigete. Men siden disse står
åsetesarvingen så nær, omtales de spesielt, og det sies
uttrykkelig at han ved dette ikke skal tilføyes noen fornærmelse
i sin odelsrett, og at han enn ytterligere skal ha rett til å slutte
ny avtale for egen regning m.h.t. avgiften av plassen.
Husmannsplass variant a synes således opprettet ut fra samme
behov som de utskilte åsetesbruk etter 1769-forordningen, men loven
gir den en ulik retts-status. Hvilket var av betydning for den sosiale
status. Man øyner foreldres behov for å gi sine barn like
sjanser bak endringen i loven mellom 1752 og 1769. Et alternativ til husmannsplass
var skapt. Før 1769 var husmannsplass eneste løsning for
yngre søsken som ble værende på gården, og ønsket
å etablere seg. En husmannsplass hadde knapt noen rettslig status
overhodet, i og med at den ikke ble skyldsatt:
Etter vedtak i Rentekammeret 1670 (15) ble det besluttet
at husmennene som bodde på en gårds eiendom, ikke skulle svare
skatt til staten direkte, men i stedet komme oppsittere "til hjelp". Tanken
var at skatten kunne reguleres etter behov, slik at dette ikke medførte
tap for staten, og dessuten "behøffuer fogderne ikke saa mange wildsomme
Mandtaller, Sig og Skat-Cammerit til besuering". Denne ordningen kunne
nok være økonomisk regningssvarende såvel for bonde
som for husmann i deres felles mellomværende med staten, og skape
et interessefellesskap dem imellom, med mulighet for gevinst. Men det kunne
også skape interessemotsetninger, for gevinsten kunne deles så
ulikt, og i et hvert tilfelle forsterket det et personlig underordningsforhold
mellom bonden og husmannen. Var ikke husmannen fornøyd med sine
vilkår innenfor dette system, og ønsket å drive jordbruk
- alternativ levevei skapes i takt med utviklingen av et næringsliv
utenfor jordbruket, og er ennå i slutten av 1600-årene nok
ikke lett å skaffe - gjensto muligheten å nyrydde i kongens
allmenning. Ved matrikuleringen 1665 (16) ble nemlig gårdenes utmark,
som tidligere hadde ligget utenfor skatteskylden, skyldsatt sammen med
garden. Det flyttet grensene langt ut for den fri rydning - for langt for
de fleste. Naboer kan være godt å ha, ser det ut til; iallfall
vokser husmannsplassene opp innenfor gårdsgrensene. Denne ordningen
som innledes så tilfeldig og indirekte, blir endelig lovfestet ved
forordning 29/4 1752, etter å ha utviklet seg fritt i 80 års
tid. Da blir det slått fast at hverken i innmark eller utmark skal
husmannsplass skyldsettes særskilt, da gården alt på
forhånd er skyldsatt. Heiler ikke skal gårdens skyld forhøyes
p.g.a. husmannsplassene. - Den i lang tid fritt praktiserte etablering
av sosialt lavere-rangerende husstander er dermed lovfestet, og eierens
etableringsrett likeledes.
Ut fra den foreliggende problemstilling blir da
det store spørsmål å fordele ansvarsforholdet for etableringen
av de mange nye husmannsplassene mellom godseierne og de nye selveierne.
Husmannsplass variant a er klart å tilbakeføre til selveieren,
men husmannsplass variant b, hovedvarianten, den nøytrale utgave,
som også variant a med tiden naturlig ville tendere mot å utvikle
seg til, er like gjerne å tilbakeføre til eieren av gården,
hva enten han er proprietær, beneficiarius eller odelsbonde, som
det heter i 1752-forordningen. Leilendingen tilkommer det imidlertid ikke,
under noen omstendighet. (17)
Rett til fremleie tilkom også eieren alene. Norsk lovverk er rik
på bestemmelser om jordleie, men lite fins om husleie. Men noe er
det. Norske lov av 1687 uttaler:
"Inderster - være sig Karle el. Kvinder maa
ikke af Gaard- (eller Hus-) Mand til Værelse antagis under deris
Festes Fortabelse, uden det af dennem af Husbonden eller hans Fuldmegtig
bevilgis".(18)
En innerst er en losjerende. Han kan leie et værelse
eller han kan leie et hus - etter byggeskikken mange steder var ofte et
hus hverken mer eller mindre enn et værelse. Pointet er at han leier
husvære. Han har noe å leve i, men det er uklart hva han lever
av. Det har sikkert variert sterkt, men mulighetene har økt med
tiltagende differensiering av næringslivet. Innerstens næringsvirksomhet
kan være helt atskilt fra eller mer perifer i forhold til gårdsdriften
enn husmannens. Innerstens faste basis er bostedet, og det leieforhold
han står i p.g.a. det, rubriserer ham. Men dette er ikke noe likegyldig
utgangspunkt. Å være bofast var meget viktig. Tidens løsgjengerlovgivning
var streng, og kunne ved anledning brukes. Viktig var også innerstens
sivilstatus: En ugift innerst skiller seg ikke ut ved sin innerst-status,
men må feste seg i tjeneste for et halvt eller et år; en gift
innerst derimot har lov til å arbeide for daglønn. (19) Det
ligger yrkesfrihet - og utrygghet - i det å være gift innerst.
Den nevnte bestemmelsen i loven synes å kunne
kobles sammen med en passus fra husmannsforordningen av 1752. Der heter
det at bonden eller landdrotten kan ha latt bygge og rydde husmannsstuer
og -plasser til bruk for "gifte tjenestefolk, håndverksfolk eller
andre bruksarbeidere". Disse blir å anse som tjenestefolk, og skal
flytte etter lovlig oppsigelse, og berøres ikke av husmannsforordningen,
heter det. - Det er et gjennomgående trekk i de undersøkelser
som er gjort av tjeneres alder- og sivilstand i perioden, at det å
være tjener er et stadium i livsløpet - som man går
inn i, ung og ugift, og om mulig, ut av, noe eldre og gift. For tjenergruppen
kunne det å sitte som gift innerst og dagleier synes å være
en mulig fortsettelse av livs- og yrkesforløpet, og et alternativ
til husmannsstatus.
Etablering av innerst-husstand er således
nok et mulig utgangspunkt for en sosialt lavere-rangerende husstand som
det tilla eieren å etablere. Og her tror jeg det er urealistisk å
påregne bevisst initiativ fra en fjerntboende proprietær: Viljen
og evnen til å ta inn leieboere må mest naturlig søkes
hos husverten på stedet. Dessuten er ikke innerstens leie av husvære
tilknyttet arbeidsplikt, slik husmannens er: Det ville således være
i proprietærens interesse å sette ned en husmann før
han satte ned en innerst.
Det er naturlig å ta et forbehold til det
som nå er sagt: Innerst-husstanden er ikke nødvendigvis sosialt
lavtrangerende. Innerstens sosiale status er ikke preget av husleie-forholdet
i seg selv, akkurat som heller ikke leilendingens sosiale status var preget
av at han leide jord. Innerstens sosiale forhold er preget av det levebrød
han har, og av det husvære som dette levebrød setter ham i
stand til å leie. Mange innerster er klart høyt sosialt rangerende.
Men den type innerst som i den trykte utgaven av folketellingen 1801 (20)
rubriseres slik, når atten andre yrkesangivelser benyttes, som alle
synes inntektsgivende om det så er almisselemmer, vil jeg anta er
en løsarbeider av en mer ubestemmelig og sosialt lavt-rangerende
kategori, som leier husvære deretter. Det er ingen ubetydelig gruppe
- innerstdagleiergruppen utgjør i landdistriktene mellom 1/3 og
1/2 av husmannsgruppen.
Vi har i det foregående sett at det er flere rettshjemlede måter
for en selveier til aktivt å påvirke antall og art av nye husstander.
Et forsøk på vurdering av hva overgang til selveie betydde
reelt for endringene i den sosiale struktur i bondesamfunnet på 1700-tallet,
må skje ut fra en avveining av den utvikling vi finner for selveierbruk
sammenlignet med den tilsvarende utvikling vi finner for leilendingsbruk.
Også for den rene proprietær var jo muligheten til stede til
å påvirke den sosiale struktur gjennom de samme eller parallelle
mekanismer. Problemet som er under drøfting, vil kunne finne sin
enkle løsning dersom det var mulig å finne ut i hvilken grad
de nye brukene som kommer til mellom 1723 og begynnelsen av 1800-årene,
skyldes deling av selveierbruk eller av leilendingsbruk, eller i hvilken
grad husmannsplasser og innersthusstander fordeler seg på disse to
kategorier av gårdsbruk.
Generelt synes det grunn til å regne med to
hovedmotiv, som ofte kan være sammenfallende, for opprettelse av
nye husstander:
Et familiært motiv: Sikre yngre barn et etableringsgrunnlag,
i form av levebrød eller husvære. Dette motiv synes selveieren
alene om å ha. Det kan føre til opprettelse av alle tre typer
husstander.
Et økonomisk motiv: Sikre arbeidskraft til
den allerede eksisterende gården. Dette motiv er felles for proprietær
og selveier, og gjelder bare husstander av typen husmannsplass. For proprietæren
kan imidlertid det økonomiske utbyttet av eiendommen tenkes økt
gjennom økt arbeidsinnsats i form av et nytt leilendingsbruk, og
deling av bruket er derfor for ham et realistisk alternativ til opprettelse
av husmannsplass.
Det vesentlig nye ved overgang til selveie synes å være
at en langt større del av jordegodset ble det nå fattet avgjørelser
om ikke bare ut fra økonomiske motiver, men også ut fra familiemessige
hensyn. I skjæringspunktet mellom interessemotsetningene til foreldre,(21)
åsetesarving og yngre søsken vil avgjørelsen fattes
om det skal skje en bruksdeling, en opprettelse av en husmannsplass eller
en innersthusstand, eller om alt skal bli ved som før - kort sagt,
avgjørelser av betydning for den sosiale struktur.
En undersøkelse av denne avgjørelsesprosessen
foreligger ikke, men den ville ha vært interessant lesning. Den måtte
ha skilt mellom tiden før og etter 1769, og tatt hensyn til en rekke
faktorer:
Åsetesarvingens holdning. Umiddelbart vil
man forvente at den motvirker oppsplitting av bruket. Visse forhold kan
likevel virke motsatt. Bestemmende for hans holdning vil trolig være
hans økonomiske evne til å løse ut medarvingene, (22)
han arver jo ikke mer enn dem. Av betydning vil være åsetestaksten,
arvens størrelse, arvingenes antall - ikke minst yngre brødre,
som arvet dobbelt mot søster-, arvingenes vilje til å ta arven
ut, føderådets størrelse - som også kunne snus
til hjelp -, gårdens fremtidige rentabilitet osv.
Medarvingenes holdning. Denne er trolig splittende,
men med forbehold. Den vil være influert av deres øvrige levebrød-muligheter
som kan være betinget av gårdens beliggenhet i forhold til
byer, verk, kommunikasjonsårer m.m. Men det er ikke selvsagt at de
ikke ønsker gården bevart i sin tradisjonelle form. Status
for dem alle kan være knyttet til den, selv om den øyeblikkelige
økonomiske gevinst for den enkelte er liten. Gården bevart
intakt gir potensielt større muligheter for at det via den kan utøves
funksjoner til beste for slekten - funksjoner av en art som samfunnet ennå
bare i liten utstrekning tar seg av, som oppfostring, opplæring,
fattig-, syke- og eldreomsorg. Arvegangsregler og tidens store dødelighet
kan gjøre det helt store kupp mulig ...
Hva det enn skyldes, det er ingen som helst tvil om at husmannsplasser
vokser hurtigere i tall enn brukene deles.
En årsak kan være at det ikke er satt
noen nedre grense for når en husmannsplass kan opprettes, slik det
var for bruksdeling i 1769. Men det er ikke hele årsaken, for brukene
deles langt fra maksimalt. Tvert om. Jo større de er, desto mindre
deles deser det ofte ut - og desto flere husmannsplasser vokser det opp
rundt dem. Den sannsynlige årsak til det, vil jeg tro, er at når
bruket har en viss størrelse og verdi, er dets rentabilitet større.
Selveierens familiære motiv vil vike for det økonomiske, eller
han vil kunne kombinere dem, for det vil være lettere å løse
ut medarvingene. Selveieren vil oppføre seg presis som proprietæren
kan tenkes å gjøre.
Noen eksempler fra praksis kan vise litt av variasjonene:
Den ene ekstreme ytterlighet synes å være
representert av det gamle, karrige selveieromradet i Indre Agder i Sør-Norge.
Her deles ikke brukene, her opprettes ikke husmannsplasser, ungdommen flytter
ut og folketallet står stille: Den sosiale struktur endres ikke.(23)
En annen modell representerer Nes på Øvre
Romerike i Øst-Norge: Rik på jord og skog og folk. I løpet
av 1700-tallet fordobles folketallet. Tallet på brukere står
praktisk talt stille, mens husmannstallet fordobles. Overgangen til selveie
er langt på vei fullført ved midten av århundret. Det
er 150 husmenn pr. 100 brukere i 1801, og den sosiale struktur er endret.(24)
I Etne i Sunnhordland - i Vest-Norge - som er en
god jordbruksbygd, øker folketallet ca. 150% i løpet av 1700-tallet.
Brukertallet står stille, og husmannstallet 3-4-dobles. Det er 85
husmenn pr. 100 brukere i 1801. Selveie er utbredt. Den sosiale struktur
er endret.(25)
Et særlig interessant område er Vestfold
i Øst-Norge: Her er en to-deling, idet Jarlsberg er et utpreget
selveie-omrade, mens Larvik er dominert av den grevelige godseier. Øystein
Rian, som arbeider med fylkeshistorien, har vært så vennlig
å gi meg noen opplysninger:(26) I tiden 1660-1723 er det klart flere
husmenn i Jarlsberg enn i Larvik; og mens tallet på oppsittere øker
med 18% i Jarlsberg, øker det med 36% i det grevegods-dominerte
Larvik. Rian tolker dette som uvilje hos godseieren mot å la sine
leilendinger ta husmenn som de selv vanskelig kunne kontrollere eller ha
inntekt av. Greven deler heller leilendingsbrukene. Dog gjøres unntak
for skogområdene Hedrum og Brunlanes: Der var 31 av 65 husmenn grevens
mot 3 av 36 i de øvrige sognene i 1723. Husmennene brente kull og
betalte avgift direkte til greven, 1-1 1/2 riksdaler, kalt husbondshold.
- Den videre utvikling utover i 1700-årene er foreløpig ikke
behandlet, men det kan se ut som om ulikheten mellom de to områdene
utviskes noe: I følge Jens Krafts tall er det 24 husmenn pr. 100
oppsittere i Larvik, og 29 pr. 100 i Jarlsberg.
Eksemplene kunne forfleres. De tjener bare til å
vise hvor variert praksis er, og hvor vanskelig det er a øyne et
klart mønster. Ved hjelp av Jens Krafts tall fra begynnelsen av
1800-årene skal det likevel gjøres et forsøk på
å fremskaffe en forenklet landsoversikt:
Vi vil forsøke å bruke Krafts tall
for de ulike amtene for å se om det er samvariasjon mellom selveie
og husmannsvesen. Antagelsen er da at hvis det er samvariasjon, kan det
være grunnlag for å gå videre og se om det også
er kausalsammenheng. Enkel rang-korrelering av prosentandel selveiere av
det totale oppsittertall sammenholdt med prosentandel husmenn av total
antall oppsittere viser liten eller ingen samvariasjon (rs=0,3).
Tar vi utgangspunkt i en sammenligning av veksten
i antall oppsittere pr. 100 husmenn i perioden 1723 - begynnelsen av 1800-tallet
- som et mål på stabiliteten i brukstallet - og ser dette i
relasjon til utbredelsen av selveiet, er det heller ingen samvariasjon
(rs=0,2). Det blir relativt flere oppsittere i forhold til husmenn såvel
i leilendingsområdet Nordland som i selveierområdet Lister
og Mandal, som i det todelte grevskapsområdet Jarlsberg og Larvik.
Bedre samvariasjon far vi ved å sammenholde
husmannsprosentandelen med gjennomsnittlig brukstakst. Denne er regnet
ut etter Jens Krafts gjengivelse av jordtaksten av 1802, fordelt på
antall bruk i området. Jordtaksten var en nyvurdering av gårdsbrukenes
verdi, da den gamle matrikkelskylden av 1665 var blitt foreldet og gav
et alt for skjevt bilde av gårdenes verdi. Den gode samvariasjonen
på amtsplan (rs=0,8), ble fulgt opp forde 43 fogderiene - alle t.o.m.
Senja og Tromsø og gav samme utslag.
Samvariasjonen mellom selveie og jordverdi lå
pa et middels nivå (rs=0,5), og kan kanskje avspeile i hvilken utstrekning
selveierne hadde sikret seg verdifull jord.
Det er all grunn til å være forsiktig
med å trekke slutninger på dette grunnlag. Kanskje er det tillatelig
ut fra dette å sette opp som arbeidshypotese for videre undersøkelser
at det sannsynligvis er en sammenheng mellom husmannsplasser og verdifull
jordeiendom - d.v.s. mellom arbeidskraft og det som skal bearbeides. Husmannen
er en jord- og skogbruksarbeider. Å utnytte jord og skog krever arbeidskraft
i en maskinløs tid. Hvem som eier jord og skog spiller mindre rolle.
Inntektene av disse næringene er store nok til å brødfø
flere husstander, og disse opprettes - snart av selveiere, snart av proprietærer,
eller av godsforvaltere på det offentliges vegne.
I alle fall er det klart at den økologiske
feilslutning er innebygget i dette materialet. Amtets, fogderiets eller
prestegjeldets tall utsier intet presist om den individuelle enhet. Er
det selveierbruket eller leilendingsbruket som holdes samlet, deles eller
avsetter sosialt lavere-rangerende husstander? En videre seriøs
undersøkelse må individualisere materialet og ta utgangspunkt
i det enkelte bruk.
Slutningskommentarene må nødvendigvis være preget
av stor usikkerhet når det empiriske materialet er så spinkelt.
Men det kan synes rimelig å si dette:
Siste del av 1600-tallet og 1700-tallet er en periode
som skiller seg fra tiden før, ca. 1500-1600, på et vesentlig
punkt. Mens det før var periode ennå foregikk gjenrydding
etter ødeleggingen i sen-middelalderen (27) samt nyrydding - en
ekstensiv fase - er vi fra slutten av 1600-årene kommet over i en
intensiv fase. Nye husstander må heretter i hovedsak innpasses innenfor
et område hvor gårdgrensene stort sett angir utstrekningen
av det optimale jordbruksarealet. Utviklingen synes kontinuerlig. Ingen
statisk fase inntrer. De samme krefter som drev frem den tidligere gjen-
og nyryddingsfasen, fortsetter å virke. Unge mennesker - potensielle
jord-dyrkere - er fortsatt på let etter etableringsmuligheter. Men
slike fins ikke lenger på samme vilkar som tidligere.
På dette kritiske punkt i utviklingen kommer
store jordegodsmasser på salg. Mens jordegodset tidligere hadde vært
et ettertraktet investeringsobjekt, er ikke dette lenger tilfelle. Bøndene
får anledning til å kjøpe seg til selveiere. Kjøp
av jordegods er ikke økonomisk motivert i samme grad som tidligere.
Hva jeg har kalt bøndenes familiære motiv synes å gi
den nødvendige tilleggsforklaring for deres kjøp.
Det er sannsynlig at overgangen til selveie måtte
stimulere opprettelsen av husmannsplasser - som kommer nå; dels fordi
selveierbrukene i følge lovverket var udelelige inntil 1769, dels
p.g.a. hensynet til yngre barn. Den kontroll med opprettelsen av nye husstander
som eiendomsretten til garden medførte, hadde de gamle godseiere
frasolgt seg sammen med godset - og lovverket satte ingen sperre for den
frie fremveksten av den uformelle husmannsplassen.
Men om dette kan være den sannsynlige startfasen
for sosial differensiering trolig ikke en gang preget av sosial deklassering
i startfasen - vil snart utviklingen medføre at de nære familiebånd
blir fjerne, kanskje slites av. Husmannsinstitusjonen blir upersonlig og
ufamiliær, og det økonomiske aspektet ved den vil tre klarere
frem - gift arbeidskraft knyttet til garden. Nytteverdien av institusjonen
og utviklingsmulighetene for den vil være størst der behovet
for arbeidskraft er størst. Og vi kan derfor i begynnelsen av 1800-årene,
da utviklingen var kommet langt, finne flest husmenn hvor gardene er størst
og best, og en mulig opprinnelig sammenheng med utbredelsen av selveie
er forlengst tilsløret.
Tilsvarende er det sannsynlig at selveierbrukene
er med på å fremme utbredelsen av innerst-husstanden. - Næringslivets
behov og tilbud differensieres stadig mer utover 1700-årene. Det
blir økende fortjeneste-muligheter utenfor gardsveldets ramme, og
innerst-vilkår er svaret på denne økonomiske frigjøring:
Bosted uten arbeidsplikt. Et faremoment ved denne utviklingen ligger i
at siden innerst-husstanden ikke er økonomisk knyttet til husvertens
egen, svekkes vertens vilje til kontroll med at grunnlaget for den nye
husstanden er økonomisk tilstrekkelig, og risikoen for pauperisering
stiger.
I sum: Overgangen til selveie synes ikke å
formidle en egaliserende innflytelse på den sosiale struktur. På
den annen side synes overgangen til selveie å føre med seg
større elastisitet og tilpasningsevne, flere etableringsmuligheter
om enn i enklere former, adgang til å stifte familie for flere. Overgang
til selveie overfører husstandsetableringsrett til flere hender.
Norsk manuskript til: Freeholder and Cottar
Scandinavian Journal of History 1 ,1976: 181-199
Noter:
1 Overgangen til selveie er behandlet flere steder av Andreas Holmsen,
bl.a. i en sammenfattende oversikt på engelsk, The Transition from
Tenancy to Freehold Peasant Ownership in Norway. Scandinavian Economic
History Review IX, 1961, 152-164. Artikkelen er utstyrt med kart, tabeller
og litteraturhenvisninger, og det vises her til denne en gang for alle.
2 Roland Mousnier, Les hiérarchies sociales de 1450 à
nos jours. Paris 1969.
3 Teigblanding og ulike former for sambruk er en helt annen sak, som
vedkommer brukets driftsformer.
4 Jfr. note 1. I tillegg fins en rekke hovedoppgaver i stensil: Arve
Østby, Utviklingen av jordeiendomsforholdene i Østerdalen
fogderi 1650-1661-1723.1951; Kjell Olaus Arnesen, Follo fogderi. Jordegodsets
fordeling mellom samfunnsklassene i tidbolken 1661-1723. 1954; Herdis Gotaas,
Overgangen til selveie i Nesset prestegjeld 1661-1811. 1969; Lene Ingolfstad,
Overgang til selveie i Fet og Rælingen fra 1640-årene til ca.
1800. 1971; Ola Bjerkås, Overgangen til selveie i Rennebu 1647-1803.
1972; Ulf Grøndahl, Jordeiendomsforhold i Askim på 16- og
1700-tallet. 1973.
5 Asgaut Steinnes, Romerike. I Norske Bygder III, s. 90. Bergen 1932.
6 Jacques Dupâquier drøfter betydningen av de maktutøvende
samfunnsgruppers påvirkning på befolkningsutviklingen gjennom
kontrollen med antall husstander i Reflexions dun historien sur la répartition
géographique du peuplement. Annales de démographie historique
1974. Paris - La Haye 1974, s. 31-43.
7 T.H. Aschehoug, Statistiske studier over folkemængde og jordbruk
i Norges landdistrikter i det 17. og 18. aarhundrede. Kra. 1890; J. Kraft,
Topographisk-statistisk Beskrivelse over Kongeriget Norge l-VI Kra. 1820.
8 Jfr. L.M. Aubert, Den norske obligationsret. Kra. 1890.
9 Jeg har valgt her ikke å gå bakenfor 1723, da 1660-årenes
manntall, som representerer det alternative utgangspunkt, er mindre klare
i sin bruk av begrepet husmann. I 1723 er det definert på tradisjonell
vis, som bruker av ikke særskilt utskilt og matrikulert jord. Jfr.
Knut Mykland et. al., Norge under eneveldet 1660-1720. Bergen 1972, s.
89-97, 121-131.
10 Christian Vs Norske Lov av 1687 (vanligvis forkortet NL) 5-2-63;
Forordning 9/10 1750, 29/4 1752 - trykt i den samtidige utgave Kongelige
Forordninger og Aabne breve - samt Husmannsloven § 18, 1850; NL 3-21-7.
11 Først Odelsloven 1821,s 19, setter opp som forskrift at takstmennene
skulle sette godset til full verdi, etter gangbar pris i egnen. Men dette
stred mot vanlig rettsoppfatning blant bøndene. Jfr. Jon Skeie,
Odels- og åsetesrett. Oslo 1950, s. 207.
12 Forordning 24/10 1634 satte minimumsstørrelsen for leilendingsbruk
som kunne deles til 1 skippund tunge - d.v.s. = halvgård. Jfr. skattebrev
216 1647, trykt i Norske Rigs-Registranter VIII, setter en fullgard til
2 skippund tunge. - Dispensasjon ved NL 3-14-5.
13 Knut Johannessen, Eiendomsfordeling og eierinteresser. Trekk av
jordeiendomsforholdene i Høland på 1600-tallet. Oslo 1973.
14 Knut Mykland et.al., Norge under eneveldet 1660-1720. Bergen 1972,
s. 93 ff.
15 NRA. Rtk. r.o.a. Skattevæsen, pk. 2. Referat fra kommisjonsmøte
19/8 1670. Skattebrev 8/3 1671. - Påvisningen av sammenhengen mellom
skatteforordningen og utviklingen av husmannsvesenet er gjort av Rigmor
Frimannslund Holmsen, Gardssamfunn og grannesamfunn, utrykt manuskript,
i følge K. Mykland et.al., op.cit., s. 123.
16 Jfr. rescript 2311 1665.
17 Leilendingen kan ikke opprette eller nedlegge husmannsplass, selv
om han kan besette ledig plass. Bestemmelsen kommer først i Husmannsloven
1850, § 18, men avspeiler trolig tidligere rettsoppfatning.
18 NL 3-21-7. Jfr. L.N.M. Aubert, Den norske obligationsret. Chra.
1890, s. 157, 287.
19 NL 3-21-4, 5.
20 Tabeller vedkommende Folketællingene i aarene 1801 og 1825.
N.O.S. C. I . Chra. 1874. Selv om innerstgruppen omfatter en del gamle
og trolig også enslige, er gruppens aldersstruktur akseptabel nok
til å regne den som en "normal"-kategori: Innerst-dagleier gruppen
har henholdsvis 42% og 47% menn og kvinner i alderen 20-59, mot husmennenes
46% og 48%. I alderen over 60 er forholdet 31-34% mot 7-7%: En husmann
avslutter gjerne livsløpet som innerst.
21 Husmoren var rettslig umyndig under mannens formynderskap, men som
Knut Robberstad sier om forholdet mellom mann og kone: " . . . den av dei
som hadde størst evne til å gjera seg gjeldande, rådde
mest". Rettssoga II, 4. utg., Oslo 1964, s. 46.
22 Pantegjelden har tynget gårdene siden de ble selveiendom,
og arveskiftene er delvis årsak. A. Steinnes, op.cit., s. 108.
23 Knut Mykland, Et historisk problem i ei bygd i Råbygdelaget.
Heimen XIII, 1964 66, 86 96.
24 Eva Sirevåg, Husmannsvesenet i Nes på Romerike ca. år
1800. Utrykt hovedoppgave . Oslo 1973.
25 Ståle Dyrvik, Befolkningsutvikling og sosiale tilhøve
i Etne prestegjeld 1665-1801. Utrykt hovedoppgave. Bergen 1971.
26 Øystein Rian, Vestfold historie i grevskapstiden. Del I og
II. Manuskript.
27 Andreas Holmsen, Ødegårder i Osloherad. St. Hallvard
1963. Oslo 1964, s. 336.
|