I
Det er ingen tvil om at det norske bondesamfunnet gjennomgikk viktige
forandringer i forrige århundre. Det kan være større
tvil om hva som egentlig foregikk. Hendelsesforløpet er komplisert,
landet er mangslungent, og forholdet mellom økonomi og sosial organisasjon
er langt fra avklaret. Endringsprosessene berørte dels bondeøkonomien
som produksjonsform, - forholdet mellom bruksformer, gardshusholdets krav
og anvendelsen av driftsoverskudd. Dels berørte de bondeøkonomien
som helhet i forholdet til det store samfunn, dens plass i et nasjonalt
og internasjonalt økonomisk system.
Det er ikke sikkert de viktigste endringene fanges inn av tradisjonelle
forestillinger om Det store hamskifte, men disse forestillingene er likevel
et naturlig utgangspunkt. De gir feste for nye synsvinkler.
Perspektivet som følger er preget av en samfunnsvitenskapelig
tradisjon nokså ulik den etablerte historieforskning. I dag er ikke
dette noe skarpt skille. Her kommer det likevel til syne ved en mer direkte
og åpenlys diskusjon ut fra generell teori enn historikere gjerne
har for vane. Avstanden til den kildekritiske tradisjon - til fordel for
sterkere vekt på begrepsanalyse og generaliserende formuleringer
- uttrykkes også ved mindre beskjedenhet overfor et komplisert tema
og et omfattende materiale enn historieforskningen tradisjonelt tillater.
Vi bør ikke overdrive harmonien, men disse ulike fagtradisjonene
er mindre konkurrerende enn det ofte synes: de forutsetter hverandre enten
man aksepterer det eller ei.
II
Emnet trenger ingen begrunnelse:
'Hamskiftet' betraktes gjerne som en nøkkel prosess i utviklingen
av det kommersielle, kapitalistiske Norge. Merkantiliseringen av bondejordbruket
innebar en økonomisk integrasjon av landet som det kunne sies at
vi må tilbake til rikssamlingen for å finne en politisk parallell
til. Det er ekstremt sagt, og det er lettvint sagt.
Kommersialiseringen skjedde dessuten innen rammen av en jordbruksstruktur
som var særegen i europeisk sammenheng, og som antakelig skapte politiske
reaksjoner og alliansemønstre av en helt spesiell type.
Hamskiftet har vært omdiskutert, og jeg vil ta nettopp debatten som
utgangspunkt. Det har vært diskutert kanskje i større grad
enn det egentlig har vært studert. Ikke bare når det fant sted,
hvor fort det foregikk og hva som var dets dominerende årsaker og
særtrekk, men kanskje først og fremst hvorvidt det i det hele
tatt fant sted.
Utgangspunktet - Inge Krokann - er nærmest barnelærdom.(1)
Steen har gjort dette til en sentral del av var nasjonale selvforståelse:(2)
Inntil rundt midten av forrige århundre var det norske
samfunn et dualistisk samfunn. Bøndenes samfunn - en ikke kapitalistisk
verden i hovedtrekk basert pa selvforsyning og naturalhushold - sto overfor
en kommersiell urban verden basert på penger, markeder, profitt og
handel. «Hamskiftet» betegner den kvalitative endringen av
dette bondesamfunnet. Med utgangspunkt i ekspansive binæringer -
som fiske og trelast - trengte pengehusholdet igjennom. Subsistens jordbruket
ble et kommersielt forretningsjordbruk. Bøndene ble integrert i
det store samfunnet gjennom en økonomisk nasjonalisering via markedet.
Stein Tveite representerer som kjent kjettersynet i denne debatten.(3)
Selve forestillingen om Det store Hamskifte - en dramatisk overgang
fra naturalhushold til forretningsjordbruk - har her ingen plass. Selvforsyningsjordbruket
var et embetsmannsideal. Bøndene hadde aldri selvberging som mål,
men å «produsere det som svarte seg best». Argumentene
lå i dagen, og hadde ligget der lenge:
- det gikk handel på kryss og tvers av det gamle bondesamfunnet.
Markedsferder, kramkarer og varebytte var like selvsagte som jordbruket
selv.
- det gamle skillet mellom korndistrikter og februksbygder uttrykte
en regional arbeidsdeling med handel som en viktig forutsetning.
- skatter, avgifter, og varebehov utover det jordbruket ga, nødvendiggjorde
et økonomisk overskudd som det rene naturalhushold ikke kunne gi.
Det blir ikke tale om noe 'hamskifte' i form av økonomisk ensretting
av et dualistisk samfunn, men om en mer kvantitativ, teknisk ekspansjon
for å bedre inntektsforholdene når arbeidslønninger
steg. Det la riktignok et 'hamskifte' i overgangen til husdyrbruk og melkeproduksjon
i siste tredjedel av arhundret, men dette var stimulert av de samme lønnsomhetsbetraktninger
- de samme økonomiske mekanismer - som favoriserte kornproduksjonen
før prisfallet.
Her er frontlinjene enkle, og problemet har i forbløffende
grad stått på spissen uten hjelp. Enten et dualistisk samfunn
- bygd på motstridende økonomiske prinsipper - med Hamskiftet
som likerettende mekanisme. Eller dualismen - og dermed Hamskiftet - som
fiksjon: Bondeøkonomien og den urban kapitalistiske verden underlagt
de samme prinsipper og handlingsnormer, - maksimering av fortjeneste med
spesialisering, handel og marked som grunnleggende institusjoner.
Det er (minst) to typer konflikter som brytes i motsetningen
mellom disse hovedposisjonene.
For det første er det et spørsmål om hvor
utbredt bondehandel, salgsproduksjon og markedsorientering faktisk var
i det gamle samfunn, og hvor hurtig og omfattende endringer av prinsipiell
karakter fant sted i 2. halvdel av det 19. århundre. Dette er spørsmal
i empirisk historieforskning, og de må besvares for å kunne
dømme i debatten.
For det andre er det et spørsmål om hvilke sett
av begreper og teorier som er utgangspunktet for bestemmelsen av en samfunnsorden
og en produksjonsform. Særlig i hvilken grad all økonomisk
aktivitet bygger på bestemte prinsipper og målsettinger av
universell karakter, eller om økonomiske institusjoner er kvalitativt
ulike i forskjellige samfunnstyper, - eventuelt på tross av tilløp
til fellesopptreden på et kommersielt marked. Dette er - noe pretensiøst
sagt - spørsmål i filosofisk sosiologi, - om valg av grunnleggende
kategorier i fortolkningen av samfunn. De må også - men litt
mindre åpenbart - besvares for å kunne dømme i debatten.
Det bør kanskje tilføyes at disse to spørsmålstypene
griper inn i hverandre, men på en helt tilfeldig måte: det
er ingen logisk sammenheng mellom bestemte svar på det empiriske
spørsmålet og bestemte svar på det teoretiske. Men i
praksis er det kanskje en viss affinitet mellom f. eks. en relativt 'formalistisk'
posisjon i teorien (altså med vekt på den universelle maksimering
av nytte, hvor en overalt ) og en understrekning av kontinuiteten, fellesnevnerne,
i den faktiske historiske utviklingen.4
Dette er foreløpig utillatelig abstrakt, og derfor temmelig
irrelevant. Jeg skal ga veien om det konkrete.
III
Altså først: Hva vet vi om Hamskiftet, og hvilke kunnskaper
trenger vi?
Vi vet at Steen har rett: Det norske bondesamfunnet gjennomgikk
en omfattende strukturendring rundt 2. halvpart av forrige århundre.
Veibygging og jernbane åpnet for lettere varetransport, og en raskt
økende bybefolkning betød et ekspanderende marked for jordbruksprodukter.
Enkelt varebytte og sesongbetonte markedsferder ble mange steder erstattet
av faste landhandlerier og stabile avsetningsforhold. Handelsprivilegier
ble opphevet, og markedsproduksjonen økte i samspill med nye dyrkingsmetoder
og kommersielt husdyrbruk. Antall meierier økte f. eks. fra 7 i
1860 til 131 i 1880 og 780 i 1900. Samtidig ble bondesamfunnet gradvis
integrert i et alminnelig finans og kreditt marked. Lånesøknader
til Hypotekbanken, og utviklingen fra bygdemagasin til sparebankvesen,
uttrykte nye kredittbehov med markedsorienteringen som strategisk faktor.
Gamle kommunalistiske institusjoner gikk gradvis i oppløsning til
fordel for et mer spesialisert organisasjonsvesen på tvers av grendelag
og bygdegrenser. Jordbruk ble i større grad et yrke; i mindre grad
en særegen livsform. I hovedtrekk er denne utviklingen udiskutabel.
Samtidig har Tveite rett: Også hundre år før
Krokann's Hamskifte hadde bøndene et åpenbart pengebehov,
- for skatter, avgifter, gjeldsrenter. De var tilknyttet den kommersielle
verden ved salg av produksjon fra jordbruk og binæringer eller ved
lønnet sesongarbeid. Den regionale spesialiseringen - i åkerbruk,
fedrift eller avlsoppdrett - bygde nok på forskjeller i jordsmonn,
topologi og klima, men var understøttet og forsterket av relativt
stabile bytteforhold og markedsinstitusjoner. Var markedsforholdene gunstige,
ble de utnyttet. Strammet de seg til, trakk bøndene seg tilbake
til høyere selvforsyningsgrad, slik utviklingen utover mot 1830
synes å illustrere. I denne forstand er det riktig at bonden var
entreprenør.
Dette svaret på en viktig og prinsipiell debatt setter
ikke problemet på spissen. Tvertimot: Det kan heller sies å
forklare hvorfor problemet har satt seg til ro på spissen.
Empirisk historieforskning ville kvalifisere posisjonene i denne
debatten, - underbygge dem og nyansere dem. Om det ville løse problemet
er mer enn tvilsomt. Vår mest akutte mangel på faktisk informasjon
går i følgende retning:
De statistiske data over jordbruksøkonomisk tilpasning
i ulike faser er høyst bristfeldige, - vi har ingen anvendelige
gårdsregnskaper og heller ingen zemstvo statistikk av russisk type.
Skiftemateriale, amtmanns rapporter og topografiske beretninger gir atskillig,
men ikke nok, - og deres indikasjoner er indirekte. Mønstret i kommersialiseringsprosessen
ville først fremgå ved et samordnet detaljstudium av to utviklings
sekvenser:
For det første omfanget og takten i de lokale endringer,
- med det enkelte bondebruk som basis enhet. For det andre graden av samsvar
mellom ulike lokale variasjoner over tid.
Et slikt samordnet perspektiv krever dels en mer systematisk
utnyttelse av det forskningsmateriale som allerede foreligger (jeg tenker
på tilgjengelig og delvis ordnet statistikk og på lokalhistorier,
hovedoppgaver og andre spesialstudier); dels krever det planmessig koordinering
av forskningsopplegg med Hamskiftet som eksplisitt siktepunkt. På
bakgrunn av slagordets gjennomslagskraft ('Det store hamskifte') vet vi
faktisk mindre om perioden enn jeg hadde trodd da jeg begynte å bli
litt opptatt av dette. Det kan - etter smak og behov - tolkes som en bebreidelse
mot historieforskningen eller som en mer selvbiografisk opplysning. Det
er aldri utelukket at andre vet atskillig mer enn en selv.
Som sagt, jeg tror en slik bevissthet om manglende kunnskapsgrunnlag
er helt vesentlig for de pretensjonene vi har når vi diskuterer Hamskiftet.
Det er en begrensning som gjør alle utsagn omtrentlige og foreløpige,
- kanskje misvisende. Men, som jeg også har antydet, den store Debatten
lar seg neppe begrave under et forskningsprosjekt. Kanskje prosjektet endog
kan ta lærdom av hvorfor.
Derfor noen randbemerkninger av mer diagnostisk art.
IV
Debatten om Hamskiftet - hvis «debatt» er ordet - bygger
på et felles grunnlag, - en forholdsvis enhetlig problematikk omkring
et begrenset antall nøkkelbegreper. Dette er begreper som , «selvforsyning»,
subsistensjordbruk», «naturalhushold», «markedsorientering»,
«forretningsjordbruk», o. a. Fellesgrunnlaget består
i at disse begrepene er knyttet sammen til helt bestemte forestillinger:
For det første uttrykker «selvforsynings-jordbruk»
og «subsistensorientering» det samme, slik de har vært
brukt hittil i debatten. Det er et jordbruk som produserer med sikte på
direkte underhold av egen gårdshusholdning og som klarer dette ganske
bra, eller som må klare det bra fordi alternativene er ytterst begrensede.
Dette gjelder enten tilpasningsformen henlegges til realitetenes eller
mytologiens verden.
For det andre har det vært argumentert som om det var en
prinsipiell motsetning (en «kvalitativ» motsetning, - hva nå
det måtte bety) mellom «naturalhushold» og «markeds-orientering».
Dette er like gyldig enten - «naturalhusholdet» - og dermed
Hamskftet - betraktes som en historisk fiksjon eller ikke.
Det kan argumenteres for at begge disse forestillingene er misvisende,
at begrepsbruken er villedende.
Det gamle bondesamfunnet var naturligvis aldri selvforsynt, og
hadde naturligvis heller ikke selvforsyning i streng forstand som mål.
Men det var ikke desto mindre subsistens orientert. Bondehandel og regionalt
varebytte jordbruk og binæringer, tok sikte på å dekke
umiddelbare konsumbehov i familiehusholdet - i tillegg til øvrighetskrav,
- ikke på kapital akkumulasjon, re investering og monetær fortjeneste.
De tidlige behovene for langsiktig kapital oppsto ved arveskifte og selveiekjøp,
- ikke ved forretningsekspansjon og teknologisk utvikling innen selve jordbruket.
Dette innebærer at bondeøkonomien var en husholdsøkonomi,
hvor også markedet kan være nødvendig for å imøtekomme
subsistens behovet. Markedet var en strategisk faktor som ble utnyttet
så langt umiddelbare konsum behov - og andre krav - gjorde det «lønnsomt».
Men samtidig er markedet en relativt marginal institusjon for bondesamfunnet
i den før industrielle verden. Det er overveiende lokalistisk (gjennom
lokale markedsplasser), sesongbetont og med hovedvekt på varebytte.
Når markedsforholdene strammer seg til, er også en strategisk
tilbaketrekking mulig, slik reaksjonen i 1820-årene synes å
ha vært.(5)
Det følger av dette at «natural-hushold» og
«markeds orientering» derimot ikke er motsatte økonomiske
tilpasningstyper. Natural husholdet star selvsagt i motsetning til en økonomi
med en universell penge standard som dominerende formidlings ledd. Men
som motsats til en tilpasning med markeder og varebytte som strategisk
faktor, er forestillingen om naturalhushold som spesifikk kategori lite
fruktbar. Selve utgangspunktet er heller en dobbelt orientering mot både
marked og natural produksjon, hvor tyngdefordelingen avgjøres av
det forsyningsmessig fordelaktige.
Det er altså snakk om ett begreps skille som bør
foretas hvor det ikke er gjort, og det er snakk om ett skille som ikke
bør foretas hvor det er gjort.
Disse kommentarene antyder, som enkelte kanskje har en mistanke
om, en forklaring på den situasjonen forestillingene om Hamskiftet
befinner seg i. Et tredje begreps skille er viktig. Det er - som tredje
variant - utenfor vår umiddelbare språklige horisont. Det er
som kjent en klargjørende og forvirrende engelskspråklig distinksjon
mellom «peasant» og «farmer» som ikke eksisterer
på norsk. Dette er neppe tilfeldig, - av nærliggende historiske
årsaker. De konnotasjoner av avhengighet og smålåten
underordning som knytter seg til «peasant» begrepet, hefter
ikke ved en norsk bondestand som har vært relativt uavhengig av et
jordeiende aristokrati. Utviklingen i retning av en jordbrukende forretningsmann
og entreprenør - en «farmer» - har ikke nedfelt seg
i distinkte språklige betegnelser. Dermed har vi også gått
glipp av - eller unngått - en teoretisk debatt på grunnlag
av begrepsuklarhet og språkforvirring: en «bonde» er
uproblematisk og enkel å identifisere, - han lever av å dyrke
jord.
Jeg skal ikke forsvinne inn i debatten om «peasant»
begrepet. Den har både sine bisarre sider og sine klart ritualistiske
trekk. Men som blikkfang for en særegen produksjonsform - en spesifikk
økonomisk type - tror jeg den er nyttig.(6)
Bondeøkonomien - i «peasant» betydning - er
et tvetydig fenomen i den forstand at gårdsbruket både er produksjons
enhet og konsum enhet, - både en «bedrift» og et «hushold».
Samtidig er dette en organisk enhet som i hovedsak er basert på familiearbeid.
Produksjonsutbyttet kan dermed ikke splittes opp i lønnsutgifter
og andre kostnader: overskuddet lar seg ikke beregne ved en profittkalkyle.(7)
Siden markeds orienteringen er tilpasset konsum behov, reagerer ikke bondeøkonomien
«bedriftsøkonomisk adekvat» på markedsendringer:
det produseres gjerne mindre nar prisene stiger, og tilsvarende mer når
de synker. Dette er en parallell til den karakteristiske «backward
sloping supply vurve of labour», hvor en økning i (marginale)
lønnsinntekter fører til redusert arbeidsinnsats. Mekanismen
forsterkes av en situasjon med faste produksjonskostnader - hvor arbeidskostnader
i form av lønninger ikke kan varieres siden familiearbeidet er dominerende.
Bondeøkonomien blir i en forstand ekstremt levedyktig.
Den kan stramme livreima inn og øke arbeidsinnsatsen hvor en bedrift
ville gått bankerott. I en annen forstand undergraver den seg selv
på markedet, ved å reagere på måter som forsterker
prisfall. Markedsrelasjonene og prismekanismen bryter rned fundamentale
prinsipper i bondeøkonomien selv. Tallrike bondepopulistiske bevegelser
og programmer uttrykker helt adekvate reaksjoner på dette.
I den grad en slik produksjonsform uttrykker viktige karakteristika
ved det gamle norske bondesamfunnet, blir forekomsten av markedshandel
og regional arbeidsdeling mindre vesentlig. I den grad bondesamfunnet fungerer
etter andre økonomiske mekanismer enn den ekspansive kapitalistiske
verden, blir det treffende å snakke om et dualistisk samfunn. Forestillingen
om Det store Hamskifte er fruktbar i den grad den fanger inn endringer
av dette forholdet.
Et dualistisk samfunn betyr ikke et bondesamfunn i isolat. Bøndene
var knyttet til storsamfunnet med tallrike økonomiske og politisk
administrative bånd. Deres egen økonomiske tilpasning tok
nødvendigvis preg av utviklingen i den ekspansive urbankapitalistiske
verden. Økende skattebyrder - i finansieringen av en voksende ikke
agrar sektor - innebar et press mot bondesamfunnets eget konsum behov.
Utfordringen fra markedsvarer under bedre produktivitetsbetingelser undergravde
- i samspill med et økende befolkningspress - tradisjonelle tilpasningsformer.
Økonomisk akkumulering og mekaniserte driftsmetoder ble nødvendig
for å opprettholde det samme subsistens nivå som tidligere
var mulig med en stabil og enkel teknologi. Denne akselererende utviklingen
er påviselig i norsk jordbruk i 2. halvdel av forrige århundre.
De som har smak for feirede formuleringer kan gjerne kalle det en utvikling
fra produksjon for «bruksverdi» mot produksjon for «bytteverdi»,
- hvor altså den berømte bytteformel Varer-Penger Varer endres
til Penger Varer Penger.(8)
Jeg aksepterer forsøksvis det som ganske treffende for
tendensen, selv om vi skal ta noen forbehold, og selv om jeg er usikker
på hva slags empirisk referanse en slik endring egentlig har.
Denne tendensen har i alle fall sin strukturelle forutsetning
i individualiseringen av bondejordbruket. Leilendingsjordbruk, bruksfellesskap
og diffuse eiendomsgrenser mangler de ekspansive stimulansene som gjør
kapitalakkumulering og teknisk innovasjon ønskelig og mulig. Overgangen
til selveie ble alt på 1700 tallet en dynamisk faktor i de strøk
av landet hvor skogsdrift var en markedsorientert næring. Trelasthandel
var en investeringskilde som jordbruket selv ikke kunne gi.(9)
Den formelle etableringen av nye eiendomsrettigheter innen bondestanden
innebar samtidig en sosial diskrimineringsmekanisme, - en klarere proletarisering
av befolkningsoverskuddet i form av et voksende husmannsvesen knyttet til
de nye selveiere. Også her var skogsdriften sentral, - det var der
behovet for økt sesongarbeidskraft først ble akutt. Individualiseringen
- i første fase - betød dermed samtidig en differensiering
av jordbruksbefolkningen.
Presset på selve jordbruket sprengte senere tradisjonell
eiendomsblanding og kommunalistiske driftsformer. Intensiv salgsproduksjon
og mekanisering forutsatte den utskiftningsbevegelsen - av teigblanding
og utmark -som særlig karakteriserer siste tredjedel av 1800 tallet.(10)
De store regionale variasjonene tar jeg da forbehold for.
Bøndene ble i større grad - som det gjerne sies - individuelt
spesialiserte yrkesutøvere, og i mindre grad representanter for
en særegen livsform. De nærmet seg det alminnelige småborgerskap,
- ble noe i retning av hva engelsk språklige observatører
gjerne kaller «farmere».
Samfunnets (relativt) dualistiske karakter var dermed undergravet
av en to sidig utvikling: Dels en inntrenging av anonyme varerelasjoner
som ikke bare knyttet bøndene nærmere til det ekspansive pengesamfunn,
men som også styrket de horisontale bånd på tvers av
lokalsamfunn. Dels en spesialisering og sosial differensiering innen bondesamfunnet
som innebar en sosial struktur i nærmere samklang med det urbane
mønster for klassedeling.
Men: Dette betyr ikke at Hamskiftet betegner overgangen fra før
kapitalistisk bondeøkonomi til kapitalistisk jordbruks entreprise.
Jordbruket i de fleste industri kapitalistiske land har klare ikke kapitalistiske
trekk, - hvor markedsintegrert det enn måtte være. Bondejordbruket
er i første rekke subsistens orientert både i den før
industrielle og i den industrialiserte verden. Hovedforskjellen er heller
hvordan subsistens måle - underhold av eget hushold - kan oppfylles.
I et før industrielt samfunn kan det opprettholdes ved en relativt
stabil teknologi og et enkelt varebytte uten sikte på akkumulering.(11)
Med økende befolkningspress i samspill med konkurransen fra høy
produktive ikke agrare næringer på det felles kommersielle
marked, blir akkumulering, spesialisering og teknisk innovasjon en forutsetning
for å overleve. Kommunikasjonsutvikling og prisdepresjon aksentuerte
denne prosessen i siste halvdel av forrige århundre.
Bondejordbruket overlevde ikke bare ved å tilpasse seg
den kommersielle verden, men også gjennom et festningsverk av anti
kommersielle institusjoner. Selv om de fleste kommunalistiske institusjoner
- som dugnad og tunfellesskap - gikk i oppløsning, forble jordbruk
monopolisert gjennom begrenset eiendomsrett. Jord ble fortsatt fordelt
etter slektskapsregler og ikke etter merkantile prinsipper: odelsretten
er det sentrale institusjonelle uttrykk for at vi fortsatt har et bondejordbruk.
Det er et forsvarsverk på defensiven, og har vært det siden
Det store hamskifte, -når vi nå måtte tidfeste det.
V
Disse momentene til en teori om Hamskiftet innebærer ikke at
det er fyldestgjørende å dedusere dets karakteristika fra
almene prinsipper om bondeøkonomien i et ekspanderende kapitalistisk
samfunn. Jeg argumenterer ikke for en sjablong.
Norsk agrarutvikling har et usedvanlig særpreg i europeisk
sammenheng. Forestillingen om Hamskiftet som dyptgripende og dramatisk
vannskille henger nettopp sammen med dette særpreget. Bare England
- som tidlig eliminerte sin gamle bondestand helt - har en tilsvarende
historisk selvoppfatning med hensyn til jordbruket.
Det gamle norske bondesamfunnet representerte en spesifikk produksjonsform
og en relativt autonom sosial organisasjon - bygd på slektskapsprinsipper
og enkelte kommunalistiske institusjoner - vis a vis den byråkratiske
og merkantile verden. Hovedtrusselen var den skattekrevende øvrighet
i et samfunn uten et dominerende jordeieraristokrati.
I land som f eks. Danmark var den jordeiende overklasse et dominerende
formidlingsledd mellom landsbysamfunnet og den nasjonale orden. Godseierne
- med lokal domsmakt og såvel patriarkalsk som merkantil kontroll
over alt som hørte jorden til - var også bindeleddet mellom
bondestand og øvrighet. Denne agrare overklassen representerte dermed
ikke en sosial og økonomisk organisering som var fremmed overfor
de prinsipper og autoritetsformer den nasjonale orden bygde på,-
den uttrykte tvertimot formidlingen av denne nasjonale orden ned i det
enkelte lokalsamfunn. Jordbruksutviklingen var dominert av merkantilt orientert
storgodsdrift, og bondestanden ble dermed heller ikke transformert gjennom
en inntrenging av ikke agrare tilpasningsformer. Et «hamskifte»
her innebar ikke at jordbruket som sådant endret karakter (selv om
det for såvidt også skjedde), men at bøndene - ved selveiekjøp
og senere samvirkebevegelse - overtok fordelene ved økonomisk mobilisering
av jordbruksproduksjonen.(12) Dette er en slående kontrast til det
norske mønstret, hvor Hamskiftet må bety en endring av tilpasningsbetingelsene
for jordbruket som helhet, siden godseieraristokratiet var ubetydelig som
bindeledd til den ikke agrare verden.
En tredje variant er selvsagt der hvor et feudalt eller halv
feudalt adelsvelde må trenges til side for at merkantiliseringen
av jordbruket skal bli effektiv, men heller ikke her er utviklingen i bondejordbruket
det mest iøyenfallende. I hvert fall -som i Sverige på
1700 og utover på 1800-tallet - krysses kontrasten mellom bondeøkonomien
og det øvrige samfunn av en sosio økonomisk kontrast mellom
adelsveldet og hele den ikkepriviligerte verden.
Dette bare som en antydning av det unike ved den norske Hamskifteproblematikken.(13)
VI
Dette tilløpet til en diagnose av Hamskiftet innebærer
at bondeøkonomien befinner seg i en ganske paradoksal stilling.
Teknisk modernisering og økonomisk ekspansjon i jordbruket
betyr - i en viss forstand - en innvevning av bøndene i det nasjonale
samfunn. De produksjonsprinsipper som dominerer den ikke agrare verden
gjennomtrenger bondesamfunnets egen tilpasningsform. Jordbruket blir i
større grad en integrert del av den nasjonale økonomi, og
underbygger dermed bøndenes deltakelse på den politiske og
organisasjonsmessige hovedscene. Men denne emansiperte stillingen trues
av at den teknologiske utvikling som har omformet jordbruket, samtidig
innskrenker den deler av befolkningen som lever av jordbruk, og gradvis
fortrenger jordbruket til en økonomisk underordnet posisjon bak
den industrielle og finansielle sektor. Den aksentuering av jordbruk som
profesjon og bondestand som næringsbevisst samfunnsklasse som Hamskiftet
symboliserer, bryter samtidig opp bondesamfunnets særpreg, og reduserer
bondejordbrukets betydning.(14) Denne tvetydigheten er innebygd i bondeøkonomiens
utvikling, - den er en del av selve dynamikken. Vi kan - nokså alment
- betegne dette som bonde-paradokset, men det får en helt spesiell
kvalitet i norsk jordbrukshistorie. Skal forestillingen om Det store hamskifte
være nyttig, bør den fange inn de sentrale mekanismene her.
VII
Jeg har dermed gått veien rundt. Med utgangspunkt i Hamskifte
debatten har jeg skissert et mulig perspektiv på endringens art,
diskutert det særegne ved situasjonen i Norge, og antydet det bondeøkonomiske
dilemma som Hamskiftet impliserer.
Diskusjonen har nødvendigvis vært høyst forenklet
og tentativ. Det har lenge vært innlysende at det gjenstår
atskillig i selve kartleggingen av Hamskiftet. Det er en understatement
når jeg hevder at innsikten kan øke ved et samspill mellom
empirisk kunnskap, begrepsanalyse og teori. Dette er trivielt. Men det
innebærer ikke en klar faglig arbeidsdeling mellom historikere og
andre samfunnsforskere. Det innebærer derimot en åpen toveistrafikk
hvor også andre tradisjoner enn den nødvendig kildekritiske
i Iykkelige øyeblikk kan ha nyttige bidrag. Og det er kanskje litt
mindre trivielt.
Dette innlegget er ingen programerklæring. Det tar ikke
i første rekke stilling til motstridende synspunkter på Hamskiftet,
men forsøker snarere å påvirke premissene for debatten.
Det kan betraktes som en praktisk øvelse i det usikre farvann mellom
det misvisende og det trivielle. Altså en ganske dristig øvelse,
slik en noe pretensiøs tittel antyder.»
«Notar:
* En versjon av dette arbeidet ble presentert på et seminar ved
Historisk Institutt. universitetet i Oslo 10/2 75. Jeg har dratt nytte
av viktige kommentarer under
debatten.
1. Inge Krokann, , Norsk kulturhistorie, bd. V (Oslo 1942).
2. Se særlig Sverre Steen, Det gamle samfunn, Det frie Norge,
bd. 4 (Oslo 1957). Jfr. også Andreas Holmsen, Gard, Bygd, Rike (Oslo
1966).
3. Stein Tveite, Jord og gjerning (Oslo 1959). Se også Andreas
Ropeid's anmeldelse i HT', bd. 40, no. 2 (1961).
4. Jeg hentyder her til den generelle metodestrid mellom «formalister»
og «substantivister» som særlig har dominert debatten
innen økonomisk antropologi siden slutten av 1950 årene.
5. Det er imidlertid viktig å merke seg, som Franeis Sejersted
har påpekt, at det markedet det her er snakk om i første rekke
omfattet trelasthandelen, og ikke produksjonsoverskuddet fra selve jordbruket.
Dette kullkaster derfor ikke resonnementet nedenfor. Det bør videre
understrekes at lokalistiske markedsforhold også bare urtrykker en
tendens, med store regionale variasjoner. Som Stein Tveite har påpekt
var bøndene i mange strøk knyttet til et internasjonalt marked
gjennom skipsfart og fiske såvel som kornhandel og trelast.
6. Et nyttig samleverk er Teodor Shanin (ed.), Peasants and peasant
societies (Penguin 1971). Se ogsa det nystartede ]ournal of Peasant Studies,
(Cass, London 1973).
7. Standard referansen her er, etter hvert, A. V. Chayanov, The Theory
of Peasant Economy, (Irwin, lllinois 1966).
8. Marx` begrep om enkel varesirkulasjon settes i forbindelse med en
teori om «the domestic mode of production» av Marshall Sahlins,
Stone Age Economies (Tavisroek, London 1974) s. 82 ff.
9. Denne sammenhengen diskuteres bl. a. av Holmsen, «From tenancy
to freehold peasant ownership», Scandinavian Economie History Review,
IX (1961) og Gudmund Sandvik, Jordleigar og jordeigar i norsk historie
(stensil, Universitetet i 0slo 1969).
10. Jfr. Hans Try, Gardsskipnad og bondenæring (Oslo 1969). Try
hevder at prisfallet i 1860 åra førte til økt salgsproduksjon
i Søgne, og kommer dermed nær opptil det resonnementet jeg
selv gjør meg til talsmann for. Se Try, s. 203 og passim.
11. De store fluktuasjonene i dødsraten viser imidlertid at
denne balansen var ytterst prekær.
12. Se f. eks. Sigurd Jensen, Fra patriarkalisme til pengeøkonomi,
(Kbh. 1950).
13. Den komparative analysen er derimot et hovedsiktepunkt i Øyvind
Østerud Agrarian Structure and Peasant Politics in Scandinavia,
(Ph.D. avhandling London School of Economies 1974).
14. En viktig side ved dette er at økt etterspørsel ved
urbanisering forutsetter større produktivitet i jordbruket, samtidig
som dette bare kan oppnås ved metoder som innebærer en reduksjon
av antall bønder.»
10.08.1999 Tilrettelagt av Frode
Ulvund |