Disse småstykkene ble skrevet tidlig i 1950-åra som utfyllende
tillegg til et stort og aldri fullført manuskript om "Gård,
skatt og matrikkel". Arbeidet med det ble tatt opp igjen i 1970-åra,
men da i mer avgrenset form. En del av de utfyllende tilleggene fra tidligere
ble da overflødige i sin opprinnelige sammenheng, og forfatteren
har derfor stilt dem til radighet for "Heimen".
Åsetesrett og landskylddeling
Det heter i Chr. V.s N.L. (5-2-63): "Om Faderen lader Odelsgods eller
andet Jordegods efter sig, da viger ældste Søn til Hofvedbølet
oc Aasædet, oc de andre Søskinde tage lige Jorder paa deris
Lod ... Er der icke Jorder nock til at regne imod Hofvedbølet, da
giøres Medarfvingerne Fyldist udi Penge eller andre Vare, om de
ey strecker til Fyldiste, da skal den Ældste dog nyde Hofvedbølet,
som sagt er, oc gifve de Andre Landskyld huer for sin Anpart efter Dannemænds
Sigelse." - Den første del av bestemmelsen, som gjelder godseiere,
går gjennom Chr. IV.s N.L. (IV, 7) tilbake på den gamle landsloven
(M.L. V, 7). Den andre delen er yngre og har hos Chr. IV en form som viser
at den tok sikte på arveskiftet etter den vanlige selveierbonden:
"Ere flere medarffuinge til en gaard: da skal den eldste broder nyde aasædit
til gaarden, oc giffue de andre sine medarffuinger fyllisti for deris anpart
udi jord, eller andre jæffne gode vare. Kand det icke skee: da skal
hand dog nyde aasædit, oc giffue sine medarffuinge landskyld, huer
for sin anpart..."
Såvidt jeg kan se fikk denne regelen om åsetesrett
til vanlige selveiergårder første gang lovs form i Truid Ulfstands
og Claus Billes recess fra 1539 (§19 i Oslo-utgaven), og der er den
kommet inn i følge med lovbudet (fra 1514) om bygselrådighet
for største landskyldeier; parallelismen mellom bygselrett og åsetesrett
trer her i den språklige utforming fram som intimt slektskap: "Om
Jord-Byxel, som flere Medarvinger findes til, skal herefter saaledes forholdes.
At ældste Broder skal have og nyde Aasædet ... og give Medarvingerne
skjællig Landskyld, hver efter sin Anpart ..." Det kan allikevel
ikke være tvil om at åsetesretten var en alminnelig utbredt
sedvaneregel for vanlige bønder i Norge tidligere også; landskylddelingen
og oppsitterens gjenløsing av landskyldparter fra medarvingene er
jo et velkjent tema i diplomene fra middelalderen.
Vi står her åpenbart overfor en av de
eldste og viktigste funksjonene skylda hadde i gammel tid både som
verdimål for jordeiendom og som faktisk gjenstand for eiendomsretten.
Deling av skylda fritok for deling av selve jorda mellom arvingene og forebygget
dermed en oppstykking av gårdene som etter tilstrekkelig mange arvefall
ville føre til fullstendig pulverisering. (Se A. Holmsen i Årsskrift
for Agder Historielag 1953, s. 86-88; jfr. M. Sterri: Bondens rett til
jorda, s. 17-21.)
Pantsetting av jordegods mot landskyldyting
Tingbøkene refererer tusenvis av pantebrev fra 1600-årene,
og mot slutten av århundret får vi også fullstendige
avskrifter i pantebøkene. Jeg har gått igjennom en stor del
av dette materialet, dels direkte (Romerike, Sogn), dels slik det er gjengitt
i bygdebøker fra alle kanter av landet. Såvidt jeg har kunnet
se, pantsatte bøndene ytterst sjelden sin jordeiendom på andre
vilkår enn at panthaveren hevet landskyld til pantesummen var betalt.
Også adelsmenn pantsatte gjerne jordegods på denne måten,
mens borgerne derimot ofte bare stilte eiendommen som sikkerhet (underpant)
for et pengelån som de betalte renter og avdrag av, særlig
når det gjaldt eiendom de selv brukte. En alminnelig overgang til
denne moderne form for pantelån skjer for bøndenes vedkommende
først da de i slutten av 1600-årene begynner å kjøpe
leilendingsgårdene til selveie.
En klar manifestasjon av den eldre panteformen har
vi i odelsskattemanntallene, som også omfatter pantegods; odelsskatten
var en prosentskatt på den landskyld en tok inn, og den ble betalt
av panthaveren, ikke av pantsetteren (skattebrev 216 1647; i selve skattemanntallene
opptrer pantegodset mye tidligere). Også skattematriklene fører
pantegodset opp under panthaverne; likeså finner vi det i panthavernes
egne jordebøker.
Bortsett fra skatteforordningene går lovgivningen
i 1600-årene ikke direkte inn på pantsetting av jordegods mot
landskyldyting. Et forslag fra den norske lovkommisjon av 1682 om regler
for innløsing av pantegods, ble strøket av den danske revisjons-kommisjonen
og kom ikke med i N.L. (Forarbeiderne til Kong Christian den Femtes norske
Lov, s. 444).
Rettshistorikerne klassifiserer pantegodset som
"brukspant" og mener at det i 1300-årene utviklet seg av de former
for salg med gjenløsingsrett som er kjent både fra lovgivning
og diplomer i gammelnorsk tid. Kanskje det ville være vel så
riktig å si at det i realiteten er gjenløsingssalget vi har
i nyere tid også, bare iklædd en terminologi som er hentet
fra panteretten. Klassifikasjonen av pantegodset som "brukspant" er iallfall
uheldig, når det faktiske innhold av transaksjonen normalt var en
overføring ikke av bruksrett, men av eiendomsrett. Rettshistorikerne
er ellers enige om at "brukspantet" og ikke underpantet var den vanlige
panteformen ennå i slutten av 1600-årene. (Se A. Taranger:
Den norske besiddelsesret, s. 29, 32, 34-37; samme: Udsigt over Den norske
rets historie IV, s. 389-93; F. Hagerup: Den norske panteret, s. 17-21;
Mikael H. Lie: Randbemerkninger til Hagerups Panteret, s.43-46; G. J. Arnholm:
Panteretten, s. 39 note 6, 45-46.)
Fastsetting og endring av landskyld
Før matrikuleringen i 1660-årene sto skylda ikke fast.
- Landskylda bygde opprinnelig på en privat avtale mellom eier og
leier (se Taranger: Udsigt IV, s. 142ff.; Hasund: Or Noregs bondesoge II,
s. 57). For landskylda som leieavgift gjaldt det full kontraktfrihet middelalderen
ut. I praksis hadde jordleien likevel en naturlig tendens til å festne
seg når forholdene var stabile, og skylda skulle også tjene
som fast mål for bruks- og eiendomsverdi ved arveskifter, skatteutlikning
o.a. Dette ga grunnlag for de normalskyldtallene eller "boltallene" som
vi finner på gårdene i 1200-årene og senere. Boltallene
hadde en klart offisiell karakter og lot seg neppe sette opp eller ned
uten ved offentlig takst (jfr. Steinnes i Norske Bygder III, 1, s. 91).
Men grunnlaget for taksten var det samme som grunnlaget for landskyldkontrakten:
den faktiske bruksverdien av eiendommen.
Den voldsomme nedgangen i folketall og jordbruksproduksjon
i senmiddelalderen måtte derfor rive vekk grunnen under de gamle
boltallene. De ble da dels satt ned i samsvar med det faktiske landskyldfallet,
som i Trøndelag, eller depresiert som i Hallingdal og enkelte andre
distrikter; dels og vanlig ble de likefram avløst av de nye landskyldtallene
etter en tid å ha stått på papiret som tradisjonelle
verdimål (se Steinnes i Nordisk Kultur XXX, s. 145-47, og Skatteskipnad
II, s. 189). I alle tilfeller ble den private avtalen om jordleien nå
avgjørende også for landskylda som offisielt verdimål.
Da folketall og eiendomsverdi begynte å stige
igjen i 1500-årene, ble dette uholdbart, og i recessen av 1539 (§9
i Oslo-utgaven) ble det for første gang uttrykkelig påbudt
at landskylda skulle fastsettes "efter Jordens Afvext og efter 6 Mænds
Sigelse". Den gamle kontraktfriheten var dermed opphevet; men jordeierne
fortsatte på egen hånd å ta høyere og høyere
landskyld, og lovgivningen gikk derfor positivt inn for stadig ny, offentlig
skyldtaksering. I recess av Jørgen Lykke m.fl. 1568 heter det at
"ingen skal maa sette deres Gaarde paa høyere Landskyld, end som
sex Mænd kunde kiende ret at være efter Loven, og hvilke Gaarder,
som befindes for høyt satte paa Landskyld, skulle Landdrotten maa
lade nedsette, og de som findes for lidet satte, skulle Landdrotten maa
lade opsette efter sex Mænds Dom og gode Tykke" (Paus II, s. 356).
Både oppfordringen til offentlig skyldsetning og forbudet mot privat
ble tatt inn i Chr. IV.s N.L. (VI, 1), og framover i 1600-årene ble
det foretatt en mengde omtakseringer av skylda, så mange at vi med
en viss rett kan se den alminnelige matrikuleringen i 1666-70 bare som
høydepunktet i en langvarig bevegelse. Men høydepunktet ble
også sluttpunktet. I Chr. V.s N.L. (3-14-14) står bare forbudet
mot private skyldpålegg igjen; den positive oppfordringen til offentlig
skyldregulering ble strøket (se Forarbeiderne s. 284).
I skattelovgivningen er en ny innstilling skarpt
markert. Fra 1689 av sløyfer skattebrevene et eldre påbud
om skyldrevisjon for gårder som "befindes for ringe taxeret" og gjentar
bare en platonisk ordre om øyeblikkelig skyldsetning dersom "endnu
nogle Gaarder og Pladser . . . findes, som ikke efter Vores forrige allernaadigste
Skatte-Brev . . . ere taxerede". - I praksis ble gjeldende skyld fra slutten
av 1600-årene bare endret i ekstraordinære tilfeller (avfelling
etter naturkatastrofer, langvarig bygselledighet på grunn av for
høy skyld osv.).
Utbredelse av selveie i Norge omkr. 1660
I arkivet etter landkommisjonen av 1661 (pk. 31) finnes det en oversikt
for hele landet over hvor meget av skylda i de enkelte futedømmer
falt på de skattemessig forskjellig stilte eierkategorier. Størsteparten
av dette materialet er bearbeidet av H. Bjørkvik og meg.
Vi har her "odels- og pantegods" som en hovedkategori;
det omfatter all ikke-privilegert privat jordeiendom, altså alt det
bønder, borgerlige og ikke-adelige embetsmenn eide. Det faller igjen
i to grupper: det godset eierne bygslet bort, og det de "besatt" selv.
Den siste gruppen omfatter også gårder og bruk der landkommisjonen
i sine distriktsjordebøker førte opp "bonden selv og hans
medarvinger" som eiere; men i hovedsaken dreier det seg om det vi vil kalle
"selveie", og praktisk talt alt sammen er iallfall bondeeiendom (utenom
det nærmeste omlandet til byene, der borgerne kunne bruke enkelte
av sine eiendommer selv). Det odels- og pantegods som ble bygslet bort,
kunne derimot for en vesentlig del tilhøre borgere og embetsmenn;
men var det som helhet mye mindre enn "selveiergodset", besto også
det hovedsakelig av bonde-eiendom. Summen av de to odels- og pantegodsgruppene
gir i det siste tilfellet et godt uttrykk for hvor mye jordeiendom bøndene
i alt hadde.
I Lista len (uten selve flatbygda Lista som sto
i en særstilling) utgjorde odels- og pantegodset i 1661 som helhet
75 % av all skyld, og "selveiergodset" alene gikk opp i 60 %; i Mandals
len var de tilsvarende tall 7 % og 46, i Nedenes 7 % og 50, i Råbyggelag
8 % og 74, i Øvre Telemark 87 og 43, i Numedal 80 og 64, i Sigdal-Eggedal
70 og 50, i Øvre Hallingdal 80 og 60 (talt opp etter skattematrikkel
fra 1670). (Se H. Bjørkvik i Heimen IX, s. 303-05 og 444-47.) Til
sammenlikning de tilsvarende tallene i en del andre distrikter: Nord-Norge
14 og 4 %, Trondheims len 14 og 6, Bergenhus len ytre strøk 21 og
5, indre strøk 46 og 20, Ytre Ryfylke 26 og 8, Indre Ryfylke 56
og 24, Jæren 33 og 7, Dalane 56 og 20, Lista flatbygd 39 og 15, Nedre
Telemark og Bamle futedømme 46 og 14, Brunla og Tønsberg
len 46 og 15, Eiker og Bragnes futedømme 39 og 13. (Heimen IX, s.
92, 147, 219-21, 301-05, 444-47.)
For et mindre område på Østlandet
har jeg regnet ut nøyaktige prosenttall fra 1647 for bonde-eiendom
og bonde-selveie alene: Akers futedømme 5 og 2, Follo 36 og 16,
Nedre Romerike 34 og 13, Øvre Romerike 30 og 15, Vinger og Odal
53 og 33, Solør 60 og 43. (St. Hallvard 1942, s. 18-21.) I Gudbrandsdal
gir Ivar Kleiven opp disse prosenttallene for bonde-eiendom i det hele
(1668): Ringebu 46, Fron 33, Dovre og Lesja 45, Vågå 45, Lom
og Skjåk 61 (bygdebøkene resp. s. 66, 101-02, 46, 191). Prosenten
ser ut til å ha vært større i de trangere og mer avsides
bygdene i Øvre Valdres (O. K. Ødegaard: Valdres Matrikul
1667 og 1723; ikke statistisk bearbeidet). I Ål i Hallingdal eide
bøndene i 1647 77 % av skylda (K. Svarteberg i Aal bygdesoge I,
s. 242); i Hol lengst oppe i dalen vel 83 (L. Reinton i Folk og Fortid
i Hol I, s. 161).
Bygselrådighet og disposisjonsrett over selveiergods
I kontribusjons-skattemanntallet fra 1647/48 for Lista len blir bygselforholdet
alminneligst forklart slik: "Eier Paasidderne huer effter sit Brug og huer
sit egit bøxelraadig." Bygselrådighet for en enkelt eier over
en hel gård er det mest bare tale om når hovedeieren er en
utenforstående godseier eller eneste oppsitter. Forholdet synes å
ha vært tilsvarende i Nedenes len (pk. 231) og Øvre Telemarks
futedømme (177). I Mandals og Råbyggelags len (pk. 231) er
derimot bygselenhet konsekvent gjennomført i skattemanntallene.
Men futen i Råbyggelag opplyser på omslaget av manntallet:
"Her inndføris j Mandtallit Bøxelmand till huer Gaard, som
ehr effter Lougen beste Mand och største Lodtzeigere, mens j Raabiugdelaugett
følger gandsche faa Bønder nogen Herlighed med Bøxell
sigh selff jmellom, thi dersom de med hin anden deromb ville effterstrebe
foraarsagedis deraff megen Wlyche och Manddrab och det derfor aff dennom
effterladis." Dette vil si at bøndene - tross manntallet - i regelen
ikke utøvde noen bygselrett over de skyldparter de eide, og som
ble brukt av andre bønder. Derimot vil det ikke si at bonde-eieren
normalt avskar seg selv fra å disponere over den eiendom han hadde
i en annen gård enn den han selv bodde på.
Det enkelte skattemanntallet kan ikke vise i hvor
høy grad eieren reserverte slik eiendom til bruk for sine arvinger,
om han da ikke avhendet den til den bonden som f.t. hadde den i bruk. Men
et av Agdermanntallene gir direkte opplysning om en måte å
bruke fraliggende eiendom på som nok kan ha hatt atskillig betydning
og vid utbredelse: I Nedenes finner vi flere ganger at bønder som
selv bruker og sin eiendom i en gård, er utstyrt med et annet
gårdsnavn i tillegg til fornavnet, som ellers pleier å være
hele personbetegnelsen i manntallene. Fraliggende eiendom kunne altså
bli utnyttet som underbruk. Det viser særlig tydelig i hvor høy
grad eiendomsretten til jord i disse strøkene hadde karakteren av
egen råderett over jorda. Det er tydelig bare en terminologisk vilkårlighet
som avgjør om denne råderetten blir kalt "bygselrett" eller
om den tvert om - som i Råbyggelag - får en embetsmann til
å si at bøndene slett ikke ville vite av noen bygselrådighet.
Skylddeling og jorddeling
Forordningen av 18/12 1764 om skyldsetning av frasolgte stykker av
tidligere skyldlagte bruk, er motivert med at "Kongen gjerne seer, at Land-Godset
i Norge ved forefaldende Leiligheder adskilles udi mindre og flere Dele,
hvorved baade Landet bedre kan dyrkes og Indbyggernes Antal formeres";
dertil skulle delingen av skylda mellom det frasolgte bruket og det som
var igjen av selgerens eiendom, gjøre det mulig at "Byrden af de
Kgl. Contributioner og publiqve Udgifter, der hefte paa Skylden, kunde
stedse blive lige imellem Opsidderne".
Forordningen var et ledd i den bureisingsvennlige
politikk regjeringen slo inn på ved midten av 1700-årene, og
som sto i skarp motsetning til de eldre forbud mot overdreven oppstykking
av gårdene. Frdn. 23/10 1634 og flere senere mot bortbygsling av
gårdparter under en viss skyld var her leilendingsrettens motstykke
til det stadig gjentatte påbud fra 1539 om at eldste sønn
til en selveier skulle bruke hele farsgården udelt. Disse eldre lovbudene
var blitt sterkt sabotert både av bønder og godseiere; det
går tydelig nok fram av den voldsomme oppstykking av alle slags gårder
som skattemanntall og skattematrikler kan fortelle om. Nå ble også
skylddelings-forordningen av 1764 sabotert, slik at det i frdn. 8/12 1813
ble satt økonomiske sanksjoner og skjerpet embetsmessig kontroll
bak både den og skyldsetningsforskriftene i frdn. 14/4 1769 om innskrenkning
i åsetesretten. Dette betydde ikke at bøndene var blitt fiender
av jordoppstykking nå når regjeringen favoriserte den. Det
betydde at den formelige - og kostbare - skyldsetning som forordningene
av 1764 og 1769 påbød, ikke var nødvendig ved den form
for jordutstykking som var mest utbredt i Norge ennå i 1700-årene.
Denne utstykkingsformen kan vi likefram kalle gårddeling.
Det var en enkel brøkdeling - i halvparter, tredjeparter osv. -
som gjaldt hele gården, men først og fremst ble gjennomført
i gårdskjernen; hus, tun, jord og mark ble delt i den utstrekning
og på den måte som oppsitterne fant det rimelig og mulig ut
fra det stedsforholdene og tradisjonen tilsa. Særlig i utmarka kunne
mye bli liggende igjen i sameie, og resultatet av delingen kunne ellers
bli både teigblanding og mer eller mindre samlede parter. Selve delingsmåten
er kjent nok av retts- og jordbrukshistorikerne (Taranger: Besiddelsesret,
s. 5; Hasund: Bondesoge I, s. 50-52; Moen: Jordutstykking, s. 32 ff. med
videre litteraturtilvisinger); det er det gammelnorske "hafnskipti", dvs.
egentlig en deling til "bruksbesiddelse", som allikevel iallfall i nyere
tid ble like mye praktisert av selveiere. Men historikerne har vært
tilbøyelige til å se gårddelingen fra et rent utskiftningsmessig
synspunkt og ikke sette den i relasjon til skylddelingen (se f.e. Moen
1.c. og s. 85). I virkeligheten var en deling av gårdsskylda selve
utgangspunktet for delingen av jorda. Det var tallforholdet mellom den
skylda hver oppsitter bygslet eller eide, som ble søkt gjennomført
ved delingen i marka, og det var også skylda som avgjorde hvor mye
hver mann kunne bruke av gårdssameiene, dersom det i det hele var
noen avgrensing i så måte. Delingsbrukene var så å
si født med skyld og trengte ikke noen særskilt skyldsetning.
Det gjorde derimot de brukene som var blitt til
ved utskilling av bestemte markstykker, enten det nå var et stykke
innmark som ble avdelt til en ny oppsitter med nye hus, et stykke utmark
som ble inngjerdt til bureising, eller en husmannsplass som ble solgt til
selveie. Eller det var rett og slett et stykke jord eller mark som ble
solgt fra et bruk til et annet. Her var ikke skylda, men selve grunnstykket
utgangspunktet; avgrensingen i marka var gitt eller avtalt i og med at
stykket ble et særskilt bruks- eller eiendomsobjekt. Men en visste
ikke på forhånd hvilket verdiforhold det utskilte bruket sto
i til det bruket det var skilt ut fra; en hadde i det hele ikke noen alminnelig
godtatt verdinorm for det nye bruket, som kunne gi grunnlag for skatten
av det og tjene som offisiell merkelapp for det ved omsetning og registrering.
Det kunne det først få ved en skyldsetning, som etter forordningen
av 1764 skulle bygge på en sammenliknende taksering av den utskilte
og den gjenværende eiendom, så den skylda som fra før
lå på den udelte "Hovedgaard" kunne bli delt mellom den og
nybruket. Det nye ved denne forordningen var at den muliggjorde en skylddeling
på grunnlag av den foretatte jorddeling, mens en før bare
hadde kunnet foreta jorddeling på grunnlag av en gitt skylddeling.
Forordningen av 1764 gjelder skylddeling ved avhendelse
fra en gård av "nogen Plads eller Deel, som efter Matriculerne under
Gaarden ligger og henhører!. Den synes altså nettopp å
sikte til den jordutstykkingsform som vi passende kan kalle "utskilling".
Forordningen av 1769 behandler derimot deling av en selveiers "Hovedbølle"
i "Parter" og påbyr at "Delingen forrettes og fuldføres af
Sorenskriveren med . . . Laugrettesmænd, som nøie beskrive,
hvad der af Gaardens tilliggende Skov, Mark, Ager, Eng og Fædrift,
med videre, skal tilhøre enhver Part, samt hvor meget af Gaardens
Skyld og øvrige Byrder, i Forhold af dens Størrelse, derpaa
skal hæfte". Her er det tydelig nok gårddelingen det dreier
seg om; men like tydelig er det at lovgiverne dengang- likesom historikerne
vanlig senere - ignorerer den grunnleggende egenskap ved denne utstykkingsformen
at den bygger på en gitt deling av skylda. Offentlig - og bekostelig
- deling og skyldsetning ble da også i den følgende tid så
å si fullstendig sabotert når det gjaldt delingsbruk, mens
de utskilte brukene iallfall for en stor del virkelig ble skyldsatt. Da
skylddeling etter 1813 snart slo igjennom i praksis ved begge utstykkingsformene,
ble den offisielle stadfesting og beskrivelse av delingen det reelle innhold
av forretningen for delingsbrukene; skyldsetningen var og ble en formsak
så lenge denne utstykkingsmåten ble praktisert i sin gamle
og karakteristiske form.
Brøkdeling med utgangspunkt i de skyldbærende
gårdskjernene var på rask retur ut gjennom 1800-årene,
ikke minst fordi den gjennomførte offentlige skylddelingen da gjorde
utskilling av bestemte markstykker til en kurant og mere lettvint form
for jordutstykking til bureising. Men utskilte småbruk i utkantene
av gårdsområdet begynner å dukke opp i større
tall alt i annen halvpart av 1700-årene, fordi gårddelingen
da mange steder var drevet til det ytterste. Det var vel likefram den sterke
tilveksten i folketallet som lå bak, kombinert med konstitueringen
av husmennene som en egen sosial gruppe, som gårdmannssønner
ikke lenger hadde så lett for å tre inn i, særlig ikke
på Østlandet der det var så mye arbeidsplikt. - "Nordstua
Nordgarden Ås" tålte ikke ytterligere oppdeling om den gamle
innmarka skulle gi levelige kår for åsetesmannen; men de yngre
sønnene fra gården selv, fra andre gårder i bygda og
fra andre bygder kunne rydde små selveierbruk på "Innleggen"
eller "Nylendet", i "Hagen" eller "Trøa", på "Bråten"
eller "Rønningen". Ofte hadde husmenn dyrket opp en del jord på
slike steder før, så gårdsfolket nå drev dem lenger
ut i "Marka" eller "Myra", opp i eller "Berget" eller iallfall inn
i "Armoda" eller rene "Sveltihel", selv om fatalisme eller galgenhumor
kunne smykke "Elendheimen" med navn som "London", "Betlehem" og "Paradis".
Husmannsplassene var "utskilte bruk" de også - det overveldende flertallet
av slike bruk like fram til 1850- og 60-årene -, og navnetypen skiller
både dem og de "utskilte" selveierbrukene klart fra delingsbrukene,
som hevder sin standard som "gårder" og "gårdparter" ved å
bære gårdsnavnet i mer eller mindre spesifisert form.
. |