55 1309,18.
sept.
Bergen.
Teksten
fins i original i DAM 22, 2 - NRA. Her trykt etter DN I nr. 122. 2 noe
skadde segl (Arnes og Eilivs) henger ved, de andre 5 er tapt.
Vitnebrev
et er en hovedkilde til den eldste fase av tysk vintersitting (gårrdeie
og gårdleie) i Bergen (jfr.Handbok I 3 s. 97). Det står sentralt
i en serie dokumenter som forteller om strid om tiendebetaling mellom Bergens
biskop og domkapittel og tyske vintersittere og håndverkere i årene
1296-1311 (jfr. DN lI nr. 95, 97, 102, 104-5, III nr. 37, 93, 96, VIII
nr. 19). Kongens lagmann avsa dom i saken mellom biskopen og de tyske vintersitterne
i 1311 (BHFS 60 s. 193 f.), men et brev av 17. april 1321 (DN VI nr. 105)
viser at det fremdeles var strid mellom biskopen og de tyske skomakerne
om tiendebetalingen. Litt.: R. Keyser: Den norske Kirkes Historie lI s.
136-45 C. Joys: BHFS 60 s. 173-90; Bagge: Bjørgvin bispestol. Byen
og bispedømmet, 1970 s. 47 f.
I Herrens
navn, amen. I det året da det var lidd ett tusen tre hundre og ni
vintrer fra vår herre Jesu Kristi fødsel, torsdagen etter
korsmesse om høsten [18. sept.], gjorde den verdige far Arne, med
Guds miskunn biskop i Bergen, [det] i soveherberget til den verdige herr
Eiliv, med Guds miskunn erkebiskopsemne i Nidaros, i nærvcer av ham
selv, den utvalgte erkebiskop, og flere dugelige menn av kongens råd
som senere blir nevnt i brevet, at han da på nytt krevde tiende av
de tyske vintersitterne, idet de tyskerne som heter følgende selv
var lovlig tilkalt: Vernik Jungmeister, Ertmar, Henze kjøpfelle,
Konrad Hjelt og flere som da var i Bergen og hadde vært vintersittere.
Herr
biskopen kunngjorde det først, hvordan han før i den hellige
kirke hadde latt gi dem lovlige påminninger og hatt annen framferd
mot dem etter kirkens rett og landslovene på grunn av deres mangfoldige
gjenstridighet. Han lot der også lese opp to brev fra den verdige
herre kong Håkon, sønn til kong Magnus, der kongen byr alle
utenlandske og innenlandske menn, uansett hvilken stand enhver er i, at
de greit og med godvilje skal gjøre rett tiende til den hellige
kirke og dens ombudsmenn og all annen undersåttlig skyldighet som
gode kristne menn skal gjøre mot den hellige kirke ifølge
Guds rett og landslovene og gammel sedvane. Da svarte den førnevnte
Vernik Tyske at det hadde enda aldri vært sedvane i Bergen at noen
tyske menn gjorde tiende til den hellige kirke, fordi at han og brødrene
hans hadde vært mer enn tretti vintrer i Bergen, og han sa at han
enda aldri hadde gjort noen tiende. Da lot herr biskopen straks lese opp
brev fra herr Peter Gudleiksson og Eirik, lagmann i Bergen, og Rydgeir
i Sveinsgard, Henze Grøyve og Henze skredder, der de samme menn
hadde borget for Gjerwin og Jon Drotning i Leppen, for Lodve og Arnald
Vise, Engelbrekt og Tidemann Lübeck, Gerhard Blakmann, Konrad i Bratten,
som hadde vært bannsatt fordi de ikke ville utrede sin tiende. Herr
Peter og de førnevnte menn borget for dem at de skulle betale sin
tiende til neste allehelgensmesse [1. nov.], slik som det samme brevet
vitner, som var gjort i det Herrens år 1296. Men etter at det brevet
var lest opp, vedgikk den førnevnte Vernik, som sa at han aldri
før hadde gjort noen tiende i Bergen, at han betalte tiende i Bergen
for ni vintrer siden, og sa at herr Basse, som da var kongens ombudsmann
i Bergen, tvang ham til det ved kongelig myndighet. Han og alle hans kumpaner
som da var der, de tyske, sa da igjen at de ville aldri betale noen tiende
før kongen tvang dem til det, fordi de sa at det aldri hadde vært
forn sedvane. Men herr biskopen svarte at dette var forn sedvane, bevitnet
og svoret for herr Narve, biskop i Bergen, i nærvær av herr
Basse, kongens ombudsmann, og mange andre gode menn, at utenlandske som
innenlandske gjorde sin tiende og annen undersåttlig skyldighet mot
den hellige kirke i Bergen, og derfor sa han at han ikke var pliktig til
å la dette bli bevitnet oftere.
Men likevel,
til større visshet og varsomhet, lot han to forstandige menn, sira
Andres, prest i Haus, og sira Gudfred, prest ved Allehelgenskirken, gå
fram der, og ba dem å vitne det om dette som de visste var sannest
for Gud, og spurte de tyske om de hadde noe å innvende mot disse
vitnene, og de sa at de ingen ting hadde å innvende mot dem, og alle
sto straks opp og gikk bort, selv om herr biskopen forbød dem å
gå bort før disse vitnemål var båret fram. Siden
gikk sira Simon prest på herr biskopens bud, med sira Jon Karlshovedsson
prest og Audun Pålsson klerk som vitner, og stevnte dem tilbake for
å høre det vitnesbyrd som de [Andres og Gudfred] skulle bære
fram for dem. Men fordi de ikke ville komme tilbake, så lot herr
biskopen med gode menns råd først stevnevitner bli ført
fram der med svorne eder. Siden gikk den førnevnte sira Andres fram
og fortalte slik og svor deretter, at for femti vintrer siden var han hos
den verdige herr Peter, biskop i Bergen, og sammen med sira Ivar Bola samlet
han da inn all tiende i Bergen i tre sammenhengende år. Han sa også
under sin ed at da betalte de tyske menn som var vintersittere, sin tiende
til den hellige kirke på samme måte som de innenlandske, og
han nevnte disse tre av dem: Hermann Skult i Einarsgården, Albrekt
Digre i Sveinsgården og Brun Gamle før han eide noen gård
i Bergen, og ikke lenge etter [fikk han gård]. Han sa også
at det da var få vintersittere i Bergen. Han la også det til
eden sin at han hadde svoret dette samme vitnesbyrd før for den
verdige herr Narve, med Guds miskunn biskop i Bergen, sammen med sira Erling
ved Mariakirken, og sira Gudfred, i nærvær av herr Basse Guttormsson,
som da var syslemann i Bergen, Nikolas lagmann og mange flere gode menn.
Men Gudfred fortalte slik og svor deretter full boked, at han var til stede
og hørte at Arne Brynhildsson i Einarsgården klaget for den
verdige herre kong Håkon Håkonsson at sira Tord Patten, som
da sang ved Peterskirken i Bergen, ville sette Hermann Skult, leieboeren
hans, utenfor den hellige kirke, fordi han nektet å gjøre
rett tiende til den hellige kirke. Herre Håkon konge svarte på
dette at "fordi du Arne leier dine hus til ham på tolv måneders
leie på samme måte som til våre landsmenn, og tar av
ham [det nødvendige til] varme og lys og slik skyldighet som av
dine andre innenlandske leieboere, så vil vi at han skal være
i slik skyldighet mot Gud og den hellige kirke med hensyn til sin tiendegjerd
og annen undersåttlig skyldighet som våre landsmenn er".
Han sa
også dette på sin ed, at i Knausen var den mann som het Henrik
Skult, og han lå da syk. Men mester Svein, som da sang ved Korskirken,
ville ikke olje ham fordi han nektet å gjøre rett tiende.
Da bad Henrik sira Gudfreds far om å betale en halv veid mark i tiende
for seg til mester Svein, og det gjorde han, og siden fikk han [Henrik]
alle sakramenter.
Albrekt
Digre het også en tysk mann som var i Sveinsgården. Han betalte
også sin tiende slik som andre innenlandske menn. På samme
måte med Brun Gamle lenge før han eide noen gård i Bergen,
og likeledes Hermann fra Köln i Engelsgården. Han sier også
at det kunne være for femti vintrer siden eller mer. Dette la han
også til eden sin, at for åtte vintrer siden bar han dette
samme vitnesbyrdet med svoren ed fram for den verdige herr Narve, biskop
i Bergen, sammen med Erling Prande ved Mariakirken og sira Andres i Haus,
i nærvær av herr Basse Guttormsson, herr Nikolas lagmann og
mange andre gode menn, innenlandske og utenlandske.
[Disse]
var til stede ved denne framføringen og hørte når disse
vitnesbyrd ble båret fram for herr Arne biskop: den førnevnte
verdige herr Eiliv, med Guds miskunn erkebiskopsemne i Nidaros, og disse
menn av min herre kongens råd: herr Finn, prost ved Apostelkirken,
herr Ogmund Sigurdsson, herr Erling Amundsson, herr Hauk Erlendsson lagmann
og sira Botolv Håkonsson, som satte sine segl for dette brev som
ble gjort i Bergen pa førnevnte dag og år. |