51. 1308, 5. febr.
Poitiers.
Teksten
fins i originalregesten i Vatikanarkivet. Her trykt etter NgL IV s. 364
f., bygd på en avskrift av originalregesten, bekreftet av den pavelige
arkivar Marini (Clem. V. ann. III ep. 119). Også trykt DN I
nr. 113.
Om
utbyggingen av en kongelig kapellorganisasjon, som for alvor skjøt
fart fra Håkon Håkonssons regjeringstid, se L. Hamre: KLNM
VIII sp. 256-; H. Bjørkvik: BHFS 69170 s. 45-82; N. Bjørgo:
HT 46 s. 224-27, Handbok I 3 s. 149 51. Om kapellgeistlighetens forhold
til kirken etter 1308 og den strid som oppsto om tolkningen av pavens privilegium,
se Keyser: Den norske Kirkes Historie II s. 121-23, 149-53; S. Bagge Bjørgvin
bispestol. Byen og bispedømmet, 1970 s. 41 ff. og L. Hamre smst.
s. 55 ff.
Clemens
biskop osv.
Til evig
minne om saken. Vår kjæreste sønn i Kristus Håkons,
Norges berømmelige konges navnkundige fortjenester, som gjør
samme konge verdig til vår og den apostoliske stols velvilje, krever
at vi, så langt vi med Gud kan det, velvillig bifaller hans ønsker,
som vi ser springer ut av en særlig brennende fromhet.
Som det
ble lagt fram lor oss på vegne av kongen selv, har denne kongen 14
kapeller som er grunnlagt og dotert av ham og hans far Magnus og hans bestefar
Håkon, Norges konger, i ærerikt minne, hvorav fire, nemlig
De tolv apostler i Bergen, St. Maria i Oslo, St. Mikael i Tønsberg
og St. Olav på Avaldsnes, i Oslo og Stavanger bispedømmer,
er kollegiatkirker, de andre ti derimot ikke kollegiatkirker, nemlig St.
Peter i Sørbø, St. Laurentius på Lista og St. Laurentius
i Egersund, Det hellige kors i Fana, St. Katharina [Bergen], Alle helgener
[Bergen], St. Ludvig på Tyssøy, St. Nicolaus på Herdla,
St. Maria i Troms ved hedningenes land, St. Stephanus i Tønsberg,
i Stavanger, Bergen, Nidaros og Oslo byer og bispedømmer. Vi fastsetter
derfor med apostolisk autoritet, idet vi låner øre til kongens
bønner, at den som nå er prost i det nevnte De tolv apostlers
kapell, og den som til enhver tid måtte være det, skal forestå
alle de før nevnte kapeller og fra nå av kalles magister for
de kongelige kapeller, og at samme magister, den som nå er og den
som til enhver tid måtte være det, kan bruke bispestav, mitra
og ring i nærvær av samme konge og hans etterfølgere
som til enhver tid måtte være Norges konger, og der lyse velsignelsen
slik biskoper gjør det, når der ikke er noen biskop til stede.
Det skal også være tillatt for den nevnte magister for disse
kapeller, den som nå er og til enhver tid måtte være
det, å visitere de før nevnte kapeller og i mindre ting irettesette
overtredelser som prostene og klerkene i De tolv apostler og de andre kapeller
måtte ha gjort seg skyldige i, alltid med forbehold om diocesanbiskopenes
autoritet i alt annet.
Men ikke
for noe menneske [er det tillatt å bryte dette] vårt beslutnings[skriv
eller gå imot det i frekk dristighet. Dersom noen våger å
prøve det, skal han vite at han er gjenstand for Gud den allmektiges
og hans salige apostler Peters og Pauli vrede.]
Gitt
i Poitiers 5. febr. i det tredje år av vårt pontifikat [1308]. |