40. 1293, 4. mars/1294,
24. mars Bergen.
Teksten
fins i 3 lovhss. fra 14. årh. og 9 lovhss. fra 15.-17. årh.(jfr.
NgL III s. 23 f.). Her trykt etter NgL III nr. 6, bygd på AM 71 qv,
dels skrevet ved midten, dels ved slutten av 1300-tallet (se NgL IV s.
565). Også trykt DN XIX nr. 397.
Angående
dateringen etter styringsår under Magnussønnene, se A. Steinnes:
HT 31 s. 37.
Forordningen
inneholder det eldste kjente vitnesbyrd om gilder og andre sammenslutninger,
bl. a. av utenlandske kjøpmenn i Bergen (jfr. G. A. Blom: KLNM VI
sp. 308 ff.). Forbudet mot slike sammenslutninger ble gjentatt i 1299 (NgL
III nr. 11) og i 1320 (NgL III nr. 64), uten at det hindret oppkomsten
av Det tyske kontor, som vi har sikker kjennskap til fra midten av 1300-tallet
(F. Bruns: Die Lübecker Bergenfahrer und ihre Chronistik, 1900 s.
VII f.; J. Schreiner: Hanseatene (nr. 30) s. 69 f.). Forordningen er også
viktig for vårt kjennskap til rådmennene i byene i den eldste
tid og til kongens eiendomsrett til bygrunnen i Bergen.
Et
forbud mot våpenbyrd i kjøpstedene ble visstnok først
knesatt av kardinal Nicolaus Brekespear i 1152/53 (jfr. s. 54). Det ble
gjentatt på nytt av Håkon Magnusson 5. mars 1304 (NgL III nr.
20); jfr. også nr. 88 og NgL III nr. 78.
Skipanene
ble stadfestet av Håkon Magnusson 12. aug. 1299 (NgL III nr. 11),
og flere av dem er tatt inn i Magnus Erikssons skipan av 19. juli 1320
(NgL III nr. 64), til dels noe endret.
Om
forholdet til annen bylovgivning, se nr. 34 m. henv.
Eirik
Magnus, med Guds miskunn Norges konge, sønn til kong Magnus, sender
alle menn i Bergen Guds og sin hilsen.
Det er
kjent for Gud og de gode menn som daglig har vært hos oss, at vi
har hatt større godvilje for dere enn for noen annen kjøpstad
i landet. Og selv om dere i mange ting har gjort gjengjeld med større
ulydighet enn vi fortjente, vil vi likevel ikke anklage alle folk for det,
uten alene dem som er de fremste i det. Og derfor vil vi at dere skal vite
at dere i fremtiden skal ha disse rettarbøter som her følger:
[1.]
Det er det første, av vi vil og påbyr at alle lærde
menn og alle håndgangne menn skal gjøre leidang i rett tid
av sine gårder, straks det blir krevd, og overholde all slik byrett
som alle andre huseiere [overholder], ellers skal folk bli oppsagt med
fem dagers frist fra gårdene sine. Men enhver som blir boende utover
femdagersfristen, er saket fem (3) mark og skal likevel bli ført
ut [av gården] av bymøtemennene.
[2.]
Det forbyr vi også fullkomment, både innenlandske og utenlandske,
at de lager seg noen sammenslutning eller får i stand noe oppløp
eller dikter seg noen lover eller bestemmelser, fordi det synes oss at
dette kan ingen gjøre uten kongen med gode menns råd. Men
enhver som gjør det, skal være landrådsmann og ha forbrutt
alt han eier og fare utleg.
[3.]
Likeledes har vi også fullkomment forbudt drikkelag eller gilder
for loser, gullsmeder, jernsmeder, englandsfarere, håndverkssvenner,
arbeidsfolk, ølbryggere, tjenestekvinner og alle andre drikkelag.
Men skytninger vil vi skal holdes etter gammel sedvane.
[4.]
Vi vil også at gildene skal nedlegges med unntak av Mariagildet,
Nikolasgildet og Jatmundsgildet.
[5.]
Så vil vi heller ikke på noen måte, at noen mann bærer
våpen i kjøpstedene med unntak av gjaldkeren og hans ombudsmenn
og deres sveiner, likevel de som vokter byen. Men enhver annen som bærer,
er saket tre mark og skal miste våpnene.
Det forbyr
vi også, at noen mann bygger hus over på Stranden eller noe
annet sted i allmenningen vår, med mindre vi selv tillater [det]
med vårt brev, og de skal overholde slike forpliktelser som Bjarkøyretten
vitner. Likeledes også med alle de menn som ikke har våre brev
på hus over på Stranden, da skal det ransakes hvordan de har
kommet til [dem], og alle som har kommet til [dem] på lovlig vis,
skal ta brev av oss. Men de andre skal miste [dem]. Enhver som gir eller
selger eller har gitt bort våre allmenninger over på Stranden
eller noe annet sted, og således vil unndra oss vår farsarv,
da kaller vi ham sann landrådsmann mot oss.
Likeledes
påbyr vi også rådmennene at de skal legge større
vinn på folks saker og byens rett enn de før har gjort. De
skal sverge ed på den måten når de blir valgt: at de
skal styrke lovene og byens rett av all makt, og ikke undertrykke noen
mann imot lovene for noen tings skyld; og at de skal komme til stevne med
en gang gjaldkeren eller lagmannen lar dem innkalle, om de ikke har lovlig
forfall; og at de skal styrke og hjelpe våre ombudsmenn til all rett;
og at de ikke skal fare noe sted fra byen vår mens de er rådmenn,
uten at gjaldkeren gir dem løyve.
Vi gir
dem som er rådmenn, disse rettarbøtene: Først at de
ikke skal være i noen oppnevninger [til leidangsferd], og at de ikke
skal gjøre noen leidang [d.e. leidangsskatt] for at de kan legge
desto større hug og omtanke enn før på de ting som
vedkommer byen. Gjaldkeren og lagmannen skal skifte ut rådmennene
med gode menns råd om en eller flere ikke vil legge vinn på
[sitt verv], og velge en annen i stedet om en faller ifra, enda om vi ikke
selv er til stede.
Nå,
gjør dere slik nytte av denne vår godvilje at vi desto mer
blir rede til å gjøre flere rettarbøter for dere den
tid når vi selv kommer til stede. Men om dere gjør nå
som før, da skal dere vite for sant at dere skal få merke
lytet.
Dette
brev ble gjort i Bergen onsdag før midtfaste [24./4. mars] i vårt
femtende (fjortende) styringsår [1294/93]. Herr Bård Serksson,
var kansler beseglet. Jon klerk skrev. |