28. 1274, 24. Juni [Frostating/Gulating.]
Teksten
fins i tallrike avskrifter. NgL II s. 3-5 nevner 41 perg. codd., 2 fra
slutten av 13. årh.. 2 fra slutten av 16. årh. og de andre
fra 14. årh. Her trykt etter NgL II s. 7-10 og s. 178, bygd på
AM 60 qv., fra ca. 1320 (jfr. G. Storm: Om Haandskrifter og Oversættelser
af Magnus Lagabøters Love, Chra. Vidsk. Forhandl. 1879, No. 14).
Landsloven
ble kalt Gulatingslov, Frostatingslov, Borgartingslov og Eidsivatingslov
i de respektive lagdømmer. Prologen har form av et åpent kongebrev
til innbyggerne i de forskjellige lagdømmer. Epilogen er formet
som en del av lovteksten, men den skiller seg innholdsmessig ut gjennom
sine opplysninger om bokens tilkomst. De fleste hss. sier at den ble lovtatt
24. juni 1274, dette gjelder hss. fra alle lagdømmer. Dette stemmer
ikke med epilogens ord om at kong Magnus selv dro til lagtinget (i forskjellige
hss. Gulating, Frostating, Borgarting, Eidsivating) med lovboken. Tydeligvis
har det grunnleggende lovtak funnet sted 24. juni 1274 (jfr. K. Maurer:
Gulaþingslög, Allgem. Encycl. d. Wiss. u. Künste, Sec.
1, Bd. 97, 1878 s. 64 f.). Men hvor? Etter vanlig oppfatning var Frostating
stedet. Prologens skildring av fremgangsmåten ved revisjonen svarer
til det mandat kongen i 1269 fikk til å revidere Frostatingsboken
(Isl. ann. s. 138). Ved samme anledning ble tingtiden endret til botolvsmesse
(17. juni). Prologens ord om at tingfarebolken "nå som før"
står først, stemmer blant de bevarte eldre norske lovbøker
bare med Frostatingsboken (jfr. K. Maurer: Gulabingslog s. 63 A. Bøe
KLNM XI sp. 231 ff). Denne bevisføringen er likevel ikke bindende.
Gulating nevnes som sted for lovtaket i de fleste hss. og i hss. Ior alle
lagdømmer. Tingtiden der kan være endret fra petersmesse 29.
juni (G 3) til botolvsmesse ved revisjonen av Gulatingsboken i 1267. Den
verdslige del av denne revisjonen er gått tapt, men er benyttet i
Járnsiða, som har tingfarebolken først. Også stoffordningen
i Gulatingsboken av 1267 kan derfor ha stemt med Landslovens prolog. Vi
kan da ikke utelukke at det grunnleggende lovtak av Landsloven har funnet
sted på Gulating i 1274. I så fall er det naturlig å
regne med lovtak på Frostating i 1275, på Eidsivating og Borgarting
i 1276. Ifølge Gottskalks annaler, som bygger på den tapte
Magnus' saga, besøkte kongen disse lagtingene i de nevnte år
(Isl. ann. s. 332, 336), og det er vanskelig å tenke seg at dateringen
her er gal. Et hs. av lovboken for Eidsivating nevner dessuten lovtak der
i Magnus' 13. styringsår, d.v.s. i 1276. Tilhengerne av en stedfesting
av det opprinnelige lovtak til Frostating regner gjerne med lovtak på
Gulating i 1275. Men dette blir ren gjetning.
Om
Landsloven og ML's lovreforrner, se K. Maurer: Udsigt over de nordgerm.
Retskilders Hist.; E. Hertzberg: De nordiske Retskilder; Handbok I 3 kap.
23 og 35.
Teksten
nedenfor bygger på et hs. for Gulating, og de varianter som er spesielle
for lovbøkene fra hvert av de andre lagtingene, er ikke tatt med.
Prolog.
Magnus,
med Guds miskunn Norges konge, sønn til kong Håkon, sønnesønn
til kong Sverre, sender alle Guds og sine venner i Gulatingslag Guds og
sin hilsen.
Dere
vet at de skjønnsomste menn fra Gulatingslag idelig har nevnt for
oss at dere har spurt at vi har hatt del i å bøte noe på
de fleste lovbøkene i landet med de beste menns råd, og bedt
oss om at deres bok ikke måtte bli uten del i disse forbedringene.
Men dere skal vite for visst at det sømmer seg for oss å sørge
vel for [dette] tidligere, men særlig godt nå når dere
stoler så mye på vår omsorg at dere helt har dømt
den [lovboken] i vår skiping, for å ta det av og legge det
til som syntes oss å høve best med de beste menns råd.
Og derfor har vi nå en tid idelig gransket den, og det ser for oss
ut som en i stor utstrekning kan gi full orskurd med få ord der den
før er svært ordrik. Men somme steder trenger den sannelig
tillegg der den før på ingen måte er tydeligere enn
mange fåkunnige trenger til. Nå, selv om vi kjenner oss svært
vankunnige til slike store tiltak, så har vi likevel latt skrive
denne bok som vi sender dere, på slik måte som den [selv] vitner,
idet vi trøster oss til vår herre Jesu Kristi miskunn og den
hellige kong Olavs forbønn, og veiledning fra de skjønnsomste
menn som var hos oss. Men for at dere desto bedre skal forstå hvorfor
vi har skipet bolkene i den slik som [de] nå er, så forklarer
denne måte [å ordne stoffet på] som her følger,
det for dere:
Tingfarebolken
er nå som før skrevet i begynnelsen, før selve boken
tar til, fordi det først høver at tinget blir skipet og oppnevninger
[av nevndemenn] gransket, lagrettemenn valgt, eder framført, grid
satt og sømmelig sed kunngjort, for desto bedre kan det siden bli
lyttet til boken og dommene bli adlydt som tinget er bedre ordnet og sedet.
Første
lut av boken er kristendomsbolken, for at folk skal forstå at den
kristelige tro er grunnvoll og opphav til alle gode ting, og at lydighet
mot den hellige kirke og dens formenn er lys og veiviser til alle lovlige
rettigheter og miskunnsom opptreden.
Nest
kristendomsbolken er utfarebolken, for at allmuen skal forstå at
den samme Gud har skipet kongedømmet til verdslig myndighet som
biskopen til åndelig.
Etter
utfarebolken er mannhelgen, fordi det nest etter dette høver for
høvdingene, og alle andre utover fra dem, å holde og la holde
Guds fred og gode menns frihet mellom kristne menn, men etter lovene, og
likevel med måte etter sakens omstendigheter, å refse dem som
blir provet [skyldige] i noe annet.
Nest
mannhelgen er arvetallet med det øvrige som hører til det,
og det begynner med bortgifting av kvinner, fordi det er svært viktig
for dem som reiser krav om arv at de er avlet i lovlig ekteskap.
Etter
arvetallet begynner jordinnløsningen, for den tid en mann arver
noe jord, da høver det for ham å granske sin og andre menns
odel, for at han ikke skal forholde noen mann en odel som er søkt
med lov, og han selv skal kunne innløse sin odel med lov.
Etter
jordinnløsningen er landsleiebolken, fordi det etter lovene hører
dem til å bygsle bort sin jord som med lov har ervervet [den].
Etter
landsleiebolken er kjøpebolken, fordi en skal søke løsøre
med lovlig søksmål slik som jord og odel etter jordinnløsningen.
Etter
kjøpebolken er tyvebolken, fordi det ikke høver for noen
å ødelegge for noen annen [det] som den som eier har ervervet
med lov. Men den som gjør annerledes, må svare lovlig refsing
for [det].
Sist
i boken er kongenes rettarbøter, for at den konge som etter sine
forfedres beslutninger er satt til å ha tilsyn med lovene, ikke skal
være mindre forpliktet til å gjøre det lettere for sine
sedelige tegner med mildhet og rettarbøter enn til å holde
den ufredelige i age med tukt og lovlige refsinger.
Med hensyn
til arv som er tilfalt, og jordinnløsing og drapssaker og bortgifting
av kvinner og alle andre lovlige søksmål, så skal de,
hvilke lover de enn ble reist under, avgjøres slik som lovene var
i landet da de sakene oppsto, om det ikke før er falt lovlig dom
i [dem].
Vi ber
dere at dere bærer over med oss i det som skorter, fordi våre
mange plikter og vankunnighet har voldt det mer enn vanvare og mangel på
godvilje, som en kan tenke seg, selv om vi hadde satt mindre inn og dette
emnet hadde opptatt oss sjeldnere enn det opptar oss. Om det også
fins noe nyttig i [det], så la oss alle takke Jesus Kristus for det.
Hans navn være velsignet uten ende. Amen.
[...]
[Epilog]
Ovenpå
dette lot kong Magnus sette sammen det fra alle landets [lov]bøker
som syntes ham å høve best med de beste menns råd, og
skråsette denne bok. Og han for selv til lagtinget og lot [den] lese
opp der og ga boken til tingmennene, og den rettarbot dermed som ikke er
minst: at denne boken skal fra nå av gjelde over hele Norge i tid
og evighet, uten skade for kongedømmets heder, etter den bestemmelse
som før er nevnt. Synes hans rette etterkommere at det på
noe sted fremdeles trengs forbedringer, da skal han skipe det slik at Gud
har ære av det, han selv sjelehjelp, [og] de gagn som skal leve under
det. Det kan være at det fins flere rettarbøter i denne boka
enn de alene som her er nevnt, dersom skjønnsomme menn gransker
med oppmerksomhet denne og den andre som var før.
Denne
bok ble lovtatt på Gulating jonsokdag da det var lidd 1274 vintrer
fra vår herre Jesu Kristi fødsel, i det 11. styringsåret
til kong Magnus.
Jesus
Kristus gi oss å dra nytte av den slik at det kan være til
ære for ham, til sjelehjelp og lønn for den som lot [den]
gjøre, og for alle dem som han har ansvar for, oss alle til verdslig
velferd og evig fagnad, velsignelse og omsorg fra Fader, Sønn og
Helligånd, en Gud i hellig treenighet. Og den hellige jomfru Marias
og den salige Johannes døpers og den hellige kong Olavs forbønn
være med oss alle nå og alltid. Måtte Gud la oss skilles
og møtes igjen frelste. Amen. |